خسارت ۱۵ درصدی بارندگی به بنا‌های تاریخی فردوس

کارشناس میراث فرهنگی فردوس از خسارت ۱۰ تا ۱۵ درصدی بارندگی اخیر به بافت تاریخی این شهرستان خبر داد.

سعیدپور کارشناس میراث فرهنگی فردوس در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ،  گفت: با وجود انجام اقدامات پیشگیرانه برای به حداقل رساندن خسارت ناشی از بارندگی از جمله هدایت آب‌های سطحی به خارج از مجموعه تاریخی و اصلاح مسیر ناودان ها، ولی باز هم بارندگی اخیر سبب تخریب پوشش ها، تغییر رنگ مصالح و تخریب آن در قسمت داخلی و فرونشست زمین شده و خسارت ۱۰ تا ۱۵ درصدی به همراه داشته است.

وی افزود: بر اثر بارندگی قسمتی از بنا‌های تاریخی از جمله مدرسه علیا، حمام جهانیار و خانه‌های قدیمی محله سردشت دچار آسیب شده است.

سعید پور اظهار کرد: در کنار آسیب‌هایی که بارندگی به بنا‌های تاریخی شهرستان فردوس وارد کرده برخی بنا‌ها و فضای معماری شهری نیز که به مروز زمان دچار فرسودگی و زیر آوار مدفون شده بود، از زیر آوار بیرون آمده است.

کارشناس میراث فرهنگی فردوس ادامه داد: بر اثر بارندگی و فرونشست زمین، مسیر راه پله ورودی آب انبار در ورودی محله تاریخی سردشت پیدا شده است.

وی افزود: احتمال می‌رود این آب انبار قدمتی حدود ۳۰۰ تا۴۰۰ سال داشته و متعلق به دوره صفویه باشد.

سعید پوربا اشاره به اینکه  یکی از برنامه‌های پایگاه شهر تاریخی تون، این است که این آب انبار مرمت شود  اظهار کرد:  در حال حاضر نیز نیرو‌های کارگاهی مشغول آواربرداری و خواناسازی این بنای تاریخی هستند.

انتهای پیام / ط ا

مرمت آب انبار قدیمی فردوس

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار