کشت ماشینی ۶۲ درصد از عملیات زراعی تولید برنج در گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: ۶۲ درصد از عملیات زراعی تولید برنج به صورت ماشینی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، علی درجانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به اینکه افزایش بهره وری محصولات کشاورزی در گرو توسعه مکانیزاسیون است، گفت: هم اکنون ۶۲ درصد از عملیات زراعی تولید برنج به صورت ماشینی انجام می‌گیرد و روند توسعه مکانیزاسیون همچنان ادامه دارد.

وی افزود: با توجه به کهولت سن کشاورزان قدیمی و عدم علاقه کشاورزان جوان به دلیل سختی کار کشاورزی سنتی، بهترین گزینه برای فراگیر کردن کشاورزی، سوق دادن کشاورزان جوان به سمت تکنولوژی و مکانیزاسیون و ایجاد بستر‌های آن در استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار داشت: با توجه به محدودیت منابع پایه تولید محصولات کشاورزی از قبیل زمین، آب و خاک و رشد جمعیت، ناگزیر به ارتقاء بهره وری در بخش کشاورزی هستیم که استفاده از فناوری و نیروی مکانیکی به عنوان اصلی‌ترین اهرم‌های گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن صنعتی است.

درجانی با بیان اینکه پس از فعالیت‌های الگویی، ترویجی و انتخاب تکنولوژی مناسب در خصوص نشاء کار‌های برنج و کمباین ویژه شالیزار‌ها که مورد استقبال برنجکاران واقع شده است، گفت: ماشین آلات کشاورزی وارد مراحل مختلف عرصه تولید شده و جزء لاینفک ساختار کشاورزی شده، توسعه مکانیزاسیون با گذر از کشاورزی سنتی علاوه بر ارتقاء بهره وری موجب کاهش هزینه تولید، کاهش عملیات سنتی، ایجاد انگیزه در قشر جوان برای تولید انواع محصولات کشاورزی می‌شود.

وی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود بیش از ۱۳۷ هزار هکتار از اراضی برنج کاری استان که بیش از نیمی از سطح زیر کشت زمین‌های شالیزاری استان را شامل می‌شود، امسال با استفاده از ماشین کشت شود و همچنین حدود ۱۶۱ هزار هکتار که حدودا ۷۰ درصد از کل اراضی زیر کشت برنج است، با استفاده از کمباین به صورت مکانیزه برداشت شود.

انتهای پیام/ع

افزایش بهره وری محصولات کشاورزی در گرو توسعه مکانیزاسیون

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.