تلاش بانوی کردستانی برای خودکفایی

روایتی از بانوی سنندجی که توانست با کارآفرینی زمینه را برای اشتغال چند نفر فراهم کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران از سنندج ، در زمینه اشتغالزایی و کارآفرینی نه تنها در مردان بلکه به وفور در میان زنان نیز شاهد افراد پرتلاش و کارآفرین در حوزه اشتغال هستیم چرا که امروزه زنان نقش مهمی در زمینه کسب و کار ایفا می‌کنند و روند نقش آفرینی آنان در حوزه کار آفرینی روندی روبه رشد است.

خانم زهره زارعی ۳۵ ساله و اهل سنندج یکی ازهمین زنان موفقی است که توانسته با پشتکار و اراده قوی زمینه را برای ایجاد کارآفرینی و اشتغال فراهم کند و با وجود سختی‌ها و ناملایمات زندگی دست از تلاش بر ندارد.

این بانو یکی از افرادی است که پس از تجربه لحظات سخت در زندگی خود، با ایده پخت نان محلی که به حداقل امکانات هم نیاز داشته توانسته راه موفقیت خود را پیدا کند و علاوه بر کسب درآمد برای خود ۹ نفر را نیز مشغول بکار کند.

به همین منظور برای آشنایی بیشتر با این بانوی کارآفرین مصاحبه‌ای داشتم تا با حضور در مغازه وی از نزدیک شاهد پشتکارو تلاش او باشم.

تلاش بانوی کردستانی برای خودکفایی

خانم زهره زارعی در معرفی خود و تشریح شرایط زندگی خود در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران از سنندج ، گفت: ۳۵ ساله و دارای یک فرزند دختر ۱۵ ساله هستم ، با توجه به شرایط زندگی و وضعیت نامناسب اقتصادی به کمیته امداد مراجعه کردم و تحت حمایت آن نهاد قرار گرفتم و خودم هم برای تأمین هزینه‌های زندگی شروع به فرش بافی کردم و به دلیل درآمد پایین بعد از مدتی در چند شغل دیگرمشغول بکار شدم که متاسفانه هیچ کدام کفاف هزینه‌های زندگی من و دخترم را نمی‌داد.

این بانوی کارآفرین  گفت: بعد از مدتی با معرفی یکی از دوستان در یک مغازه که کار پخت نان محلی را انجام می‌داد شروع به کار کردم.

خانم زارعی ادامه داد: سال ۹۳ درست زمانی بود که احساس کردم کار پخت نان را کامل یاد گرفتم و تصمیم گرفتم به صورت مستقل یک مغازه پخت نان بزنم تا از این راه کسب و کار جدیدی راه اندازی کنم.

وی افزود: برای شروع کار نیاز به سرمایه داشتم به همین دلیل به کمیته امداد مراجعه کردم و با دریافت ۲۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه ، یک مغازه جدید باز کردم و با تمام سعی و توان از ۶ صبح تا ۱۱ شب درمغازه خودم کار می‌کردم.

خانم زارعی بیان کرد: با وجود مشکلات زیادی که در ازدواج دوم برای من و همسرم پیش آمد، اما همچنان دست از تلاش برنداشتم و با اراده دوچندان بکار خود ادامه دادم تا اینکه با افزایش مشتری‌ها مجبور به توسعه مغازه و کسب و کار خود شدم و به همین دلیل برای بار دوم از کمیته امداد ۲۵ میلیون تومان وام دریافت کردم تا با اجاره مغازهٔ بزرگتر و همچنین خرید دستگاه جدید پخت نان، کارم را توسعه دهم و ۳ خانم هم در کنار خودم مشغول به کار کردم هر روز برای فروش نان‌های محلی و عرضه آن به سوپرمارکت‌ها می‌رفتم تا اینکه بعد از مدتی مشتری زیادی را جذب کردم.

وی گفت: با افزایش مشتری و عمده فروشی نان‌های محلی باعث شد که تعداد افراد مشغول بکار را در نانوایی افزایش دهم و به همین دلیل ۲ خانم را برای کمک در نانوایی مشغول به کارکردم و خودم هرشب ساعت سه شب دنبال خانم‌هایی که درمغازه ام کار می‌کنند، می‌روم و آن‌ها را به مغازه می‌آورم و برای پخش نان دربین مشتری‌ها سه راننده کارپخش را انجام می‌دهند.

خانم زارعی با بیان اینکه روزانه حدود ۵ هزارنان محلی در این نانوایی پخته و به فروش می‌رسد، افزود: خوشبختانه حاصل فروش این نان مایه برکت برای خودم و کسانیکه پیش من کار می کنند شده است و اکثر زنانی که پیش من کار می کنند خود سرپرست خانوار هستند.

مسئولان هم برای حمایت از کارآفرینان کمر همت بسته اند

رسول شیخی زاده مدیرکل کمیته امداد کردستان در مورد حمایت از کار آفرینان تحت پوشش این نهاد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران از سنندج ،گفت: از جمله فعالیت‌های این نهاد در کنار پرداخت تسهیلات اشتغال به مددجویان، کاریابی و ایجاد منبع درآمد مناسب برای افراد تحت حمایت از طریق کارگاه‌های تولیدی و مراکز کاریابی است.

شیخی زاده افزود: کمیته امداد علاوه بر حمایت از افراد تحت پوشش تلاش می‌کند با ارائه تسهیلات مورد نیاز مددجویی و ایجاد اشتغال برای آن‌ها کسب و کار و منبع درآمد ایجاد کند.

وی افزود: اگر کارآفرینان تحت پوشش کمیته امداد برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود از سایر مددجویان این نهاد استفاده کنند به ازای بکارگیری یک مددجو ۵۰ میلیون تومان تسهیلات به شخص کارآفرین ارائه می‌شود و علاوه برآن به مدت دوسال متوالی حق بیمه کارفمای وی پرداخت می‌شود.

وی افزود: علاوه بر ایجاد اشتغال برای مددجویان تحت حمایت، آموزش و مشاوره شغلی مددجویان کارآفرین به صورت رایگان و همچنین تامین بازار فروش و بازاریابی محصول تولیدی مددجو در نمایشگاه‌های کشوری از دیگر حمایت‌های این نهاد از مددجویان تحت پوشش است.

تلاش بانوی کردستانی برای خودکفایی

چرخه‌های اقتصادی که براهرم اراده می‌چرخد

کبری کریمی یکی از بانوانی که در این نانوایی مشغول به کار شده در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران از سنندج ،گفت : خانه دار بودم و به دلیل معلولیت شوهرم چرخ زندگی ام به سختی می‌چرخید به همین منظور تصمیم گرفتم برای امرار معاش زندگی خود و خانواده ام شغلی دست و پا کنم، اما نه توان مالی داشتم و نه حامی که مرا یاری کند چند جا سراغ کار رفتم، اما مدام به در بسته برمی خوردم کاملا نا امید شده بودم تا اینکه از طریق کمیته امداد با خانم زارعی آشنا شدم.

خانم کریمی در ادامه افزود: خانم زارعی با کار کردن من در کارگاه خود موافقت کرد و در همان جا شروع به کار کردم و خداروشکر الان منبع درآمدی دارم و چرخ زندگیم را می‌چرخانم.

تلاش بانوی کردستانی برای خودکفایی

زهرا عسکری دیگر بانوی فعال این نانوایی با اشاره به سلامت و کیفیت نان‌های سنتی در مقایسه با نان‌های صنعتی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران از سنندج ،گفت: نان‌های محلی به نسبت نان‌های دیگر سالم‌تر هستند، چون هیچ گونه مواد افزودنی استفاده نمی‌شود وهمین امر موجب ماندگاری بیشترآن خواهد شد

وی درمورد در آمدش در این کارگاه پخت نان گفت: حقوق ماهیانه ما حدود ۷۰۰ هزار تومان هست که بنا به درخواست مشتری تغییرمی کند.

تلاش بانوی کردستانی برای خودکفایی

 این روایت یکی از زنان موفق سنندجی است که با همت و اراده خود در برابر ناملایمات زندگی سرتسلیم فرود نمی‌آورد واین امرمسؤولیت ارگان‌های ذیربط را دوچندان می‌کند تا شرایط را برای عرضه توانایی‌های زنان توانمند را فراهم کنند چراکه شغل‌هایی از این دست شاید کوچک به نظر بیایند، اما با ایجاد همین بنگا‌های کوچک است که می‌توان در چرخش چرخه‌های اقتصادی کشور سهیم باشد.

گزارش از شیدا علیمرادی

انتهای پیام/

برچسب ها: اشتغال ، تسهیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.