سردار جلالی در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح کرد؛

استاکس نت درس خوبی برای ما در حوزه تهدیدات زیرساختی بود/ ساخت ۲۰۰ محصول پدافندی در کشور

گفت و گوی ویژه خبری امشب سه شنبه ۷ خرداد با موضوع بررسی مسائل و موضوعات مرتبط با پدافند غیر عامل برگزار شد.

استاکس نت درس خوبی برای ما در حوزه تهدیدات زیرساختی بود/ ساخت ۲۰۰ محصول پدافندی در کشوربه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور امشب ۷ خرداد ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی مسائل و موضوعات مرتبط با پدافند غیر عامل پرداخت.

سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه توسعه فناوری اطلاعات و تلفیق آن در رشته‌های مختلف سبب ایجاد فرصت و تهدید می‌شود، اما قابلیت‌های زیادی را ایجاد می‌کند گفت: درگذشته تهدیدات را دسته بندی می‌کردیم، تهدیدات کم اثر مانند ویروس ها‌ی جزئی است، تعداد تهدید‌هایی که ممکن است خطر بیشتری داشته باشد کمتر است، در انتهای لیست ویروس‌ها به سطح سلاح‌های سایبری می‌رسیم که تعداد محدود، اما خطر بیشتری دارند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه‌های بالاتر موضوعات جدی‌تر می‌شود افزود: در حوزه تهدیدات زیرساختی می‌توان به آب، برق، گاز و مسائل هسته‌ای اشاره کرد، بعد از حمله استاکس نت توانستیم درس‌های زیادی بگیریم و اشکالات گذشته را برطرف کنیم لذا به خوبی می‌توانیم این دسته از حملات را به راحتی پاسخ دهیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه این حمله درس‌های زیادی را به ما آموخت به طوری که بخش‌های صنعتی را توسعه دادیم ادامه داد: برخی از تهدیدات به صورت نهادینه شده است مانند ابزار‌های کنترل صنعتی به طوری که ممکن بود در نرم افزار و سخت افزار تجهیزات خریداری شده از خارج ویروس وجود داشته باشد که در حوزه‌های مختلف توانستیم این مورد را کشف کنیم لذا در حوزه‌های با اهمیت بالا نمی‌توان به تجهیزات خارجی اعتماد کرد.

ّ سردار جلالی با اشاره به برگزاری پنجمین نمایشگاه محصولات بومی سایبری در سال جاری تصریح کرد: این نمایشگاه نسبت به اولین نمایشگاه با رشد ۴۰۰ درصدی روبرو بود روزی شاید بود که سامانه‌های کنترل صنعتی بومی را در کشور نداشتیم، اما اکنون در حوزه‌هایی محصول کامل بومی داریم که از مسیر آزمایشگاه‌های تخصص عبور کرده است، برای اولین بار دیس پچینگ گاز اصفهان را با سیستم بومی کار را آغاز داریم که همه چارچوب‌های آن بومی است لذا در سامانه‌های کنترل صنعتی موفقیت بزرگی داشتیم.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۲۰۰ محصول پایه پدافند سایبری ساخته توسط صنعتگران داخلی کشور ساخته شده است که بخش زیادی از آن‌ها تاییدیه ما را گرفته است گفت: اکثر کشور‌هایی که تعارض منافع با آمریکا دارند مورد تهدید این کشور قرار گرفته اند، به طوری که آخرین نمونه آن حمله سایبری آمریکا به صنعت برق ونزوئلا بود که نزدیک به ۲۰ روز برق آن‌ها با مشکل رو به رو شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه آمریکا خودش بزرگ‌ترین مهاجر است گفت: گزارشات نشان می‌دهد که بسیاری از بیمارستان‌ها و سیستم‌های برق و ارتباطی ونزوئلا با حمله آمریکا دچار مشکل شد که میزان وابستگی کشور را نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه باید به سامانه‌های بومی توجه کرد گفت: در سیاست‌های کلی مجمع که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد همه دستگاه‌ها موظف شده اند تا از سامانه‌های بومی استفاده کنند به طوری که دستگاه از طرف حراست و ذیحساب‌ها مورد پیگیری قرار می‌گیرند، محصولات داخلی باید شناسایی و کارایی آن برای مسئولین اثبات شود.

سردار جلالی با اشاره به مرکز دفاعی سایبری کشور عنوان کرد: بخش‌های زیادی از کشور وابسته به فضای سایبری است، لذا ما نیازمند نظام دفاع سایبری هستیم تا بهره‌برداری‌های درست ما را تضمین کند و وابستگی‌ها را به خارج به حداقل برساند و در نهایت بتوانیم با تهدیدات مقابله کنیم.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۰ قرارگاه پدافند سایبری کشور تشکیل شد و لذا این نظام را پایه گذاری کردیم تا بتوانیم بخش‌های مختلف را در این ارتباط داشته باشیم افزود: ما توانسته ایم محصولات زیادی را تولید و طراحی کنیم به طوری که در شش رشته پدافند سایبری در مقطع دکترا و ارشد داریم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به دسته بندی نظام عملیات تهدیدات افزود: در رابطه با راه اندازی شبکه‌های داخلی اجماع خوبی میان مسئولین و نخبگان صورت نگرفته است به طوری که مسئولین باید به برداشت واحد از مسئله برسند این در حالی است که ظرفیت‌های داخلی کشور آمادگی پذیرش را دارد.

سردار جلالی با اشاره به اینکه راه حل های کوتاه مدت جواب نمی دهد افزود: شرکت ملی زیر ساخت ارتباطات برنامه ها را ارائه می دهد، شبکه اجتماعی را باید ملی سازی کنیم یعنی در درون ساختار حکومت قرار بگیرد این در حالی است که مسئولین نتوانستند به این مسئله برسد، هیچ کشوری در دنیا اجازه نمی دهد مردمش در غالب شبکه های اجتماعی خارجی سازماندهی شوند،پس باید به صورت جدی تصمیم گیری در این رابطه کرد و بر روی شبکه ملی داخل کشور سرمایه گذاری کنیم .

وی افزود: آقای مکرون، رئیس جمهور فرانسه در کنفرانس امنیت سایبری در پاریس گفت ما دو نوع اینترنت داریم؛ یکی اینترنت کالیفرنیایی که مرکز آن در کالیفرنیا است و از آنجا کنترل و اداره می‌شود. مورد دیگر اینترنتی مانند اینترنت چین است که در آن چینی‌ها از زیرساخت‌های چین استفاده کردند و در آن شبکه اجتماعی وی چت وجود دارد که حدود ۸۰۰ نوع سرویس را به داخل کشور ارائه می‌دهد.

جلالی ادامه داد: نکته قابل توجه اینجاست که سرعت اینترنت چینی، یک و نیم برابر سرعت اینترنت جهانی است و بخش‌های مختلف اینترنت مانند پست الکترونیک، سیستم عامل و سایر نیازمندی‌هایی که یک شبکه نیاز دارد را درست کردند. به تعبیر ما شبکه ملی اطلاعات چین را راه اندازی کردند به شکلی که می‌توانند مرزبانی دیجیتال را از کشور خود انجام بدهند و در مقابل تهاجمات واکنش نشان دهند و اثر تهاجمات بر مردم را بگیرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل همچنین اضافه کرد: شبکه‌های اجتماعی فیس بوک و توییتر، هر دو در چین فیلتر هستند، ولی شبکه اجتماعی وی چت با یک میلیارد و دویست میلیون گیرنده و ۸۰۰ نوع سرویس، تمام خدمات مردم چین را ارائه می‌کند. به تعبیری مردم چین شاید اینترنت را با وی چت بشناسند.

وی در این خصوص تاکید کرد: ما باید بتوانیم الگویی مانند این را در کشور داشته باشیم که مورد تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و خیلی از مسئولین بوده است.

جلالی در خصوص وضعیت فعلی شبکه ملی اطلاعات گفت: وزرای ارتباطات و وزارت ارتباطات در حال و گذشته مدعی بودند که در حال پیشروی مرحله به مرحله این طرح هستیم. قرار شد که از ۵-۶ ماه گذشته رزمایشی در خصوص کنترل میزان آمادگی این شبکه طراحی کردیم که در پی آن جلساتی برگزار شد و طرح مشترکی تهیه گردید و در حال ارزیابی عملی برنامه خود هستیم.

وی ادامه داد: ما در رزمایش‌های مقدماتی که انجام دادیم، نتایج خوبی کسب کردیم، مثلا در بانک‌ها در سال گذشته، نزدیک به ۷۰ رزمایش انجام دادیم. در حوزه‌های برق، انرژی، پتروشیمی، آب و خیلی از بانک‌ها نیز رزمایش داشتیم که در طی آن نقاط ضعف شناسایی شد و به گروه‌ها منتقل شد که آن‌ها در صدد حل مشکلات برآمدند. هرچند این رزمایش‌ها تمام نشده است و به تعبیری به منظور کنترل میزان آمادگی ها، آنقدر ادامه پیدا می‌کند که به نتیجه واقعی خود برسد، ولی در یک ارزیابی کلی فکر می‌کنم که ما نسبت به چشم اندازی که نسبت به شبکه ملی اطلاعات داشتیم، مقداری فاصله داریم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در پاسخ به این سوال مجری که پرسید: شبکه‌های اجتماعی تا چه مقدار در بحث نفوذ یا آسیب‌های سایبری فعالند؟ گفت: شبکه اجتماعی اگر در اختیار یک کشور نباشد و کشوری مانند کشور ما که دشمن‌های زیادی هم دارد، شبکه‌های اجتماعی که به دنبال پول هستند، اطلاعات ما را به کشور‌های دیگر می‌فروشند و از آن اطلاعات به عنوان یک منبع مالی، استفاده می‌کنند و اطلاعات را در اختیار دیگر کشور‌های دشمن ما قرار می‌دهند تا آن‌ها بتوانند علیه ما تحریکاتی انجام دهند.

وی ادامه داد: به دنبال رصد ما با تیم‌های اطلاعاتی، وقتی موضوعی در شبکه‌های اجتماعی کشور، طرح و دنبال می‌شود، تعدادی اکانت آن را منتشر می‌کنند و این خبر در فضای مجازی به دست افراد می‌رسد، در ذهن مخاطب اثر می‌گذارد و ذهن مخاطب را به خواستگاهی که دشمن مدنظر دارد می‌برد. مثلا منافقین اعتراف کردند که چنین ظرفیتی را آماده کردند و، چون فارسی زبان هستند، از اشتباه کمتری برخوردارند.

جلالی در خصوص نقش کشور‌های همسایه در بحث تهدیدات سایبری گفت: کشور‌هایی مانند برخی از کشور‌های خلیج فارس که امروز به ما خصومت می‌ورزند، طبیعتا سرمایه گذاری زیادی در این حوزه انجام می‌دهند که بر علیه ما در فضای مجازی و سایبری آسیب بزنند. مثلا عربستان با خرید درصد بالایی از شرکت توییتر و به کارگیری شرکت‌های خارجی مزدور، بر علیه کشور ما تبلیغات گسترده‌ای را در فضای سایبری به راه انداخته است و با پول زیادی که دارد توانسته است ظرفیت‌هایی را برعلیه ما به کارگیری کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما هم در کشورمان ظرفیت‌های خوبی از لحاظ نیروی انسانی و نیروی انسانی تحصیل کرده در حوزه سایبری، ظرفیت‌های علمی، شرکت‌های دانش بنیان و توان تولید محصولات داخلی داریم که نباید از آن‌ها غافل باشیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار