رسیدگی به فقرا و حمایت از حوزه‌های علمیه رویکرد جدید وقف است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد گفت: رسیدگی به فقرا و حمایت از حوزه‌های علمیه از رویکرد‌های جدید وقف است و با جدیت پیگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، حجت الاسلام حسین زارع زاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد در دیدار با نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، گفت: امور خیریه فعال‌تر از قبل در حال پیگیری است و بخش قابل توجهی از این امور خیر در مراکز افق انجام می‌شود.

او افزود: در سطح استان‌ها مراکز فرهنگی، اجتماعی و قرآنی با عنوان مراکز افق راه اندازی شده که این مراکز در ایام مختلف به ویژه در زمان شیوع کرونا، برکات مختلفی برای مردم داشته اند به نحوی که از ابتدای سال جاری تاکنون، ۳ میلیارد تومان به معیشت مردم از طریق این مراکز با مشارکت خیران کمک شد.

حجت الاسلام زارع زاده همچنین از تولید و توزیع ماسک و گان در امامزادگان همچنین توزیع مقادیر قابل توجهی مواد ضدعفونی کننده بین مردم خبر داد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد با اشاره به اینکه بخشی از مستاجران وقف به دلیل شیوع کرونا و رکود در کسب و کار متضرر شده اند، افزود: مجوز بخشودگی دو ماه اجاره عرصه و عیان موقوفات برای مستاجران وقف صادر شد.

او همچنین از آزادی ۲۸ زندانی جرائم مالی غیرعمد توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه استان یزد به صورت مستقل یا با همکاری سایر دستگاه‌ها خبر داد.

حجت الاسلام زارع زاده در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر رسیدگی و سرمایه گذاری بر موقوفات استان یزد به منظور بهره وری بیشتر و درآمدزا کردن آن‌ها به منظور عمل به نیت واقفان عنوان کرد: اگر روی برخی موقوفات منفعتی در استان یزد سرمایه گذاری شود، می‌توانیم نیاز‌های حوزه دین را به راحتی پوشش دهیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد ادامه داد: اگر روی موقوفه تاجر تهرانی سرمایه گذاری انجام شود، این موقوفه به تنهایی می‌تواند حوزه‌های علمیه یزد را به لحاظ مالی تامین و اداره کند.

او تصریح کرد: متاسفانه اکنون هجمه‌ای علیه وقف به راه افتاده و عده‌ای بدون اطلاع و آگاهی، وقف را به دلیل انجام فعالیت اقتصادی، متهم می‌کنند در حالی که اگر موقوفات درآمدزا شوند، هم به نیت واقف عمل می‌شود و هم به نفع مردم و جامعه است.

حجت الاسلام زارع زاده با اشاره به بررسی ۱۳ موقوفه در یزد و سرمایه گذاری که روی آن‌ها انجام شده است، افزود: میزان درآمد این موقوفات با سرمایه گذاری بخش خصوصی، ۱۳ برابر شده است به عنوان مثال موقوفه‌ای که در بلوار آیت الله طالقانی وجود دارد، با سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد تومانی از موقوفات سایر استانها، درآمدزا می‌شود و می‌تواند نیاز‌های مالی ۵۰ مسجد را پوشش دهد در حالی که نیت واقف، تامین هزینه امام جماعت یک مسجد بوده است.

او همچنین با انتقاد از عملکرد برخی متصرفان وقف عنوان کرد: برخی متصرفان وقف گاهی ۴۰ سال زمین موقوفه را به حال خود رها کرده اند و اگر اوقاف سراغ زمین برود، معترض می‌شوند و می‌گویند یک سوم قیمت زمین دسترنج ماست و حتی در مواردی این دسترنج را خرید و فروش می‌کنند.

حجت الاسلام زارع زاده بر لزوم نیاز به حمایت نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد و ائمه جمعه شهرستان‌های استان برای توانمند و درآمدزا کردن موقوفات تاکید کرد و گفت: بر اساس سیاستگذاری جدید سازمان اوقاف، حمایت جدی از حوزه‌های علمیه استان و کشور مطرح است و هم طلاب و هم روحانیون مستقر مورد حمایت اوقاف قرار خواهند گرفت.

او اظهار امیدواری کرد: درآمد موقوفات به جایی برسد که اداره کل اوقاف و امور خیریه استان یزد بتواند بدون نیاز به حمایت سایر دستگاه ها، حوزه فرهنگ دینی را به طور کامل زیرپوشش قرار دهد.

انتهای پیام/ی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.