رای الیوم گزارش داد؛

عربستان سعودی و امارات بازنده‌های اصلی جنگ یمن

رای الیوم در گزارشی با توجه به نتایج جنگ یمن تا به امروز، اعلام کرد بدون شک عربستان سعودی و امارات بارنده‌های این جنگ خواهند بود.

عربستان سعودی و امارات بازنده‌های اصلی جنگ یمنبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رای الیوم، در طول تاریخ یمن هیچ کشوری نتوانسته است وارد جنگ با این کشور شود و پیروز از آن خارج گردد و ائتلاف سعودی-اماراتی نیز در این زمینه مستثنی نخواهد بود.

پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم نوشت: جنگ در یمن وارد مرحله جدیدی شده و در این اواخر شدت گرفته است. جنبش انصارالله اخیرا از پهپاد‌ها به طور بی‌سابقه‌ای استفاده و به فرودگاه‌ها و اهداف حیاتی در داخل عربستان به ویژه شهر‌های مرزی جنوبی یعنی جازان و نجران و ایستگاه پمپاژ نفت در غرب ریاض حمله کرده است.

سرهنگ «ترکی المالکی» سخنگوی نیرو‌های ائتلاف سعودی-اماراتی دو شب قبل درباره تشدید این حملات به شدت ابراز نگرانی کرد. وی درباره تلاش‌ها برای هدف قرار دادن فرودگاه‌های مهم از جمله فرودگاه‌های نجران و جیزان با پهپاد‌های بمب‌گذاری شده هشدار داد. وی گفت ادامه این تحرکات با اقدام نظامی روبه‌رو خواهد شد.

سرهنگ المالکی توضیح نداد چگونه به این تحول جدید یعنی استفاده از پهپاد‌های حامل مواد منفجره پاسخ خواهد داد این در حالی است که هواپیما‌های پیشرفته ائتلاف از نوع «اف شانزده» و «اف پانزده» طی پنج سال گذشته به طور فشرده بمباران کردند و دیگر هدف نظامی باقی نمانده است که به آن حمله نشده باشد و حمله به اهداف غیرنظامی مثل بمباران مجالس عزا، بیمارستان‌ها، مدارس و مجالس عروسی نیز پیوسته انجام شده است، این نوع حملات  تاثیر منفی برای عربستان خواهد داشت زیرا چهره بدی از عربستان در جهان نشان خواهد داد و بسیاری از کشور‌ها از جمله آلمان، اسپانیا و کانادا را مجبور کرد فروش سلاح به عربستان را متوقف کنند تا از استفاده از این سلاح علیه غیرنظامیان در یمن جلوگیری کنند.

محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن تهدید کرد بیش از سیصد هدف نظامی در داخل کشور‌های ائتلاف تعیین شده است که می‌توان آن‌ها را در پاسخ به هر نوع تجاوزی هدف قرار داد. الحوثی ماهیت اهداف تعیین شده را تشریح نکرد، اما برخی منابع یمنی گفتند از جمله این اهداف فرودگاه‌های بین المللی، پالایشگاه‌ها، ایستگاه‌های پمپاژ نفت و ایستگاه‌های برق است و اگر به این اهداف حمله شود به معنی فاجعه سیاسی و اقتصادی است که نیازی به توضیح ندارد.

بازگشت به توافق استکهلم برای آتش‌بس و آغاز مذاکرات جدی برای دستیابی به راه حل سیاسی توافقی بهترین راه برای آرام ساختن اوضاع، کاهش تنش و جلوگیری از خونریزی است به ویژه اینکه این جنگ در داخل مرز‌های یمن محدود نشد و طرف ضعیف‌تر در این جنگ اهرم‌های قدرت فراوانی را در اختیار دارد که می‌تواند به شیوه‌ای آزار دهنده پاسخ بدهد و کشور‌های عضو ائتلاف خیلی چیز‌ها از جمله امنیت، ثبات و شکوفایی اقتصادی را از دست خواهند داد.

زمانی که ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه نزاع در یمن را «جنگ کثیف» توصیف می‌کند و از عربستان سعودی و امارات می‌خواهد برای توقف این جنگ تلاش کنند این درخواست یا این توصیه باید در نظر گرفته شود زیرا کسی این حرف را زده است که نماینده دولت متحد این دو کشور است و یکی از منابع تسلیحاتی آن به شمار می‌رود و معنی‌اش این است که «دیگر کاسه صبرش لبریز شده است».

ادامه جنگ در یمن به نفع عربستان سعودی و امارات نبوده و کاملا نتایج معکوس داشته است. پهپاد‌های بمب‌گذاری شده که به انقلابی در موازنه بازدارندگی و تهدید عملی برای فرودگاه‌های عربستان و امارات تبدیل شده است حداکثر هزار دلار هزینه دارد و به سامانه دفاعی چند صد میلیون دلاری آن‌ها نفوذ می‌کند.

در طول تاریخ یمن هیچ کشوری نتوانسته است وارد جنگ با این کشور شود و پیروز از آن خارج گردد و فکر نمی‌کنیم ائتلاف سعودی اماراتی در این زمینه مستثنی باشند... هر کس غیر از این بگوید خودش را فریب داده است. خاطرات عبدالعزیز بن سعود، بنیانگذار عربستان سعودی در این زمینه گواه است.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۰۸ خرداد ۱۳۹۸
مختصات کاخ شاه سعودی و سایر مقامات مهم آنها را در اختیار ارتش یمن بگذارید تا این کاخ ها را هدف قرار دهند.
آخرین اخبار