در استان بوشهر؛

عملیات سبک‌سازی قدیمی‌ترین سکوی خلیج‌فارس پایان یافت

عملیات سبک‌سازی سکوی بهرگانسر قدیمی‌ترین سکوی نفتی خلیج‌فارس با جداسازی تجهیزات سنگین روی سکوی قدیم از سازه و انتقال آن به مناطق خارک و بهرگان با موفقیت انجام گرفت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  رئیس سکوی بهرگانسر گفت: عملیات سبک‌سازی سکوی بهره‌برداری قدیمی بهرگانسر در فرایندی مدون و منطبق بر استاندارد‌های بالای ایمنی شرکت نفت فلات قاره ایران در کمترین زمان ممکن بدون هیچ‌گونه حادثه‌ای با انجام چهار هزار و ۵۰۰ نفر ساعت کار در دو نوبت کاری پایان یافت.

محمد رنجبر، ادامه داد: شناسایی و جداسازی همه نقاط مرزی میان تجهیزات و خطوط لوله در حال بهره‌برداری از تجهیزات و خطوط لوله قابل برچیدن سکوی بهره‌برداری قدیم شامل اسپیدگذاری بیش از ۲۰ سرلوله و فلنج‌های ۲ تا ۱۸ اینچ، همچنین تخلیه، شست‌وشو و پاکسازی همه ادوات و مسیر‌های تولید نفت اعم از سه واحد تفکیک‌کننده، دو واحد برج شیرین‌سازی نفت‌خام، ایستگاه تلمبه‌خانه، سرشاخه‌های ورودی نفت به کارخانه، مسیر‌های خروجی نفت‌وگاز کارخانه، اسکرابر‌های گاز و واحد سوخت‌رسانی توربین‌ها انجام گرفت.

او بیان کرد: انجام محاسبات و تهیه برنامه اجرایی طرح، از جمله محاسبات وزنی، تدوین برنامه جابه‌جایی بار‌های سنگین و قطعات و ادوات دور از دسترس با توجه به وضع قرارگیری تجهیزات در نقاط مختلف سکو، صدور پروانه کار‌های مجزای سرد و گرم مطابق با دستورعمل شرکت نفت فلات قاره بر پایه اسناد ارزیابی ریسک و برنامه جابه‌جایی بار‌های حجیم و سنگین و جداسازی، بارگیری و انتقال تجهیزات به بارج ماکان ۵ و شناور‌های پشتیبان و تدارکاتی منطقه بهرگان از اقدام‌های انجام شده در این عملیات سخت و پیچیده بوده است.

میدان نفتی بهرگانسر، در شمال استان بوشهر در محدوده بندر امام حسن  (۴۰ کیلومتری شمال غربی گناوه و ۲۸ کیلومتری بندر دیلم)، در منطقه بهرگان قرار دارد.

منطقه بهرگانسر قدیمی‌ترین منطقه نفتی دریایی ایران به شمار می‌آید.

اولین چاه اکتشافی این میدان در سال ۱۳۳۸ حفر شد و میدان نفتی بهرگانسر در سال ۱۳۴۰ به عنوان اولین میدان نفتی دریائی خلیج فارس با مشارکت شرکتی ایتالیایی کشف و بهره برداری از آن از سال ۱۳۴۳ آغاز شد.

انتهای پیام/ک

پایان سبک‌سازی قدیمی‌ترین سکوی خلیج‌فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.