چهارقلو زایی حیات وحش در منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه

فصل زایش وحوش در منطقه حفاظت شده خائیز در شهرستان کهگیلویه به پایان رسید و در این فصل کل و بزهای این منطقه با چهار قلوزایی جلوه ای زیبا به این منطقه بخشیده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ،  کهگیلویه و بویراحمد با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.

هم اینک هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.

کهگیلویه و بویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.

امروزه توجه به محیط زیست به عنوان یکی از مؤلفه‌های توسعه پایدار، یک اصل پایه‌ای در جهان کنونی تلقی شده و این موضوع در پیوند با حیات وحش و پدیده انقراض گونه‌های جانوری اهمیت زیادی دارد.

منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بالغ بر ۳۳ هزارو ۳۸۵ هکتار دارای پوشش گیاهی بلوط، بنه، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است.

گونه‌های جانوری این منطقه شامل شامل کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است.

هرساله با شروع فصل بهار زاد و ولد حیوانات وحشی آغاز می‌شود و زیر چتر حمایت و حفاظت مأموران یگان حفاظت محیط زیست به زندگی خود ادامه می‌دهند.

امسال فصل زایش زیستمندان در منطقه حفاظت شده خاییز که از اواخر فروردین آغاز و تا اوایل خرداد ادامه داشت در این پدیده کم نظیر علاوه بر چند قلو زایی در میان زیستمندان برای دومین بار چهار قلوزایی کل و بز از سوی محیط بانان مشاهده شد.

شرایط خوب آب و هوایی شهرستان کهگیلویه، وجود پوشش گیاهی مناسب بهاری در منطقه جهت تغذیه طبیعی حیات وحش و ایجاد امنیت و آرامش برای حیات وحش دست به دست هم داده تا شاهد زایش، چند قلوزایی و چهار قلوزایی در این منطقه باشیم.

رئیس اداره محیط زیست کهگیلویه گفت: این پدیده کم نظیر ناشی از این است که حیوانات در منطقه دارای آرامش و امنیت غذایی مناسبی بوده و در شرایط آب و هوایی مساعدی به سر می‌برند.

روح الله عزیزی اظهار داشت: برای جلوگیری از پراکنش وحوش در فصل بعد از زایمان، هشت نیروی محیط بان به صورت مستمر و شبانه روزی از این منطقه حفاظت می‌کنند.

وی مشارکت مردم را زمینه آرامش حیات وحش دانست و گفت: بر اساس سرشماری سالانه حیات وحش، شمار گونه‌های جانوری منطقه حفاظت شده خائیز یکی از زیستگاه‌های منحصر به فرد کل و بز کشور در استان کهگیلویه و بویر احمد از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.

عزیزی تصریح کرد: بیشتر زایمان‌های بز کوهی در منطقه حفاظت شده خائیز ۲ قلو، سه قلو زایی و تا چهار قلوزایی در حال افزایش است.

وی افزود: پیشگیری از شکار غیر مجاز و تشدید حفاظت از گونه‌های حیات وحش به ویژه در این فصل بیش از هر زمان دیگر نیازمند مشارکت همگانی است.

عزیزی گفت: تعرض سودجویان به منطقه حفاظت شده خائیز بسیار مخرب است و با کسانی که اقدام به زنده گیری بزغاله در برخی مناطق کوهستانی کنند، پرونده مجرمانه آن‌ها خارج از نوبت رسیدگی و برخورد قاطع خواهد شد.

منطقه خائیز در حوزه استحفاظی شهرستان‌های گچساران، کهگیلویه و بهبهان در سال ۷۷ در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.

این منطقه با ویژگی‌های طبیعی تپه‌های ماهوری، کوهستانی و صخره‌ای با بارش سالیانه حداقل ۲۵۰ و حداکثر ۶۷۰ میلی متر و ارتفاع یک هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا در محدوده گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

انتهای پیام/غ

افزایش چند قلو زایی وحوش در منطقه خائیز

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.