اعلام مالیات مقطوع عملکرد سال ۹۷ صاحبان مشاغل

مدیرکل امور مالیاتی فارس از اعلام مالیات مقطوع عملکرد سال ۹۷ برخی صاحبان مشاغل در راستای همکاری، مشارکت و تکریم مودیان و همچنین تسهیل در وصول مالیات، خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ناصر هاشمی مدیرکل امور مالیاتی فارس در نشست اتحادیه صنف توزیع کنندگان و عمده فروشان مواد غذایی و بهداشتی شیراز به تشریح جزییات اختیار اختیار حاصل از تبصره ماده ۱۰۰ اصلاحی مصوب ۳۱ تیرماه ۱۳۹۴ قانون مالیات‌های مستقیم و با توجه به بند (هـ) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور و به منظور تکریم مودیان و تسهیل وصول مالیات و ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در تعیین مالیات عملکرد سال ۱۳۹۷ برخی از صاحبان مشاغل که در گروه سوم قرار می‌گیرند، پرداخت.

وی افزود: دستورالعمل مالیات مقطوع امسال صاحبان مشاغل گروه سوم که مجموع فروش کالا و خدمات آن‌ها در سال ۱۳۹۷ حداکثر سی برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم (مبلغ ۸۲۸ میلیون تومان) باشد و در صورت تکمیل و ارسال فرم موضوع این دستورالعمل که در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور قرار داده شده، از نگهداری اسناد و مدارک و تسلیم اظهارنامه مالیاتی موضوع قانون مالیات‌های مستقیم معاف هستند.

هاشمی در خصوص نحوه تعیین مالیات مقطوع و پرداخت آن نیز گفت: براساس این دستورالعمل، مالیات صاحبان مشاغل بابت عملکرد سال ۱۳۹۷، بر مبنای مالیات قطعی عملکرد سال ۱۳۹۶ به صورت مقطوع تعیین شده؛ به این صورت که مودیان با میزان مالیات قطعی تا ۲۵ میلیون ریال، بدون افزایش نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۶ تعیین شده است.

مدیرکل امور مالیاتی فارس اضافه کرد: بر این اساس، همچنین مودیان با میزان مالیات قطعی بیش از ۲۵ میلیون ریال تا ۵۰ میلیون ریال با ۵ درصد افزایش، مودیان با میزان مالیات قطعی بیش از ۵۰ میلیون ریال تا ۱۰۰ میلیون ریال با ۹ درصد افزایش و مودیان با میزان مالیات قطعی بالاتر از ۱۰۰ میلیون ریال با ۱۵ درصد افزایش نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۶ تعیین شده است.

وی تاکید کرد: بند‌های فوق مربوط به مودیانی است که مجموع فروش کالا و ارایه خدمات آن‌ها در سال ۱۳۹۷ از مبلغ ۸۲۸ میلیون تومان بیشتر نباشد.

مدیرکل امور مالیاتی فارس بیان کرد: مودیانی که تمایل به استفاده از شرایط این دستورالعمل را دارند، باید از طریق سیستم الکترونیکی (طبق فرم مربوط) از طریق پایگاه اینترنتی www.tax.gov.ir مراتب را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کنند.

هاشمی بیان کرد: صاحبان مشاغل مذکور در صورتی که سال ۱۳۹۷ اولین سال فعالیت آن‌ها است (در سال ۱۳۹۶ فاقد فعالیت باشند) و همچنین صاحبان مشاغل مشارکتی که در طی سال ۱۳۹۷ شرکای آن‌ها تغییر کرده باشد (تغییر هر یک از شرکا)، مشمول مفاد این دستورالعمل نبوده و مکلف به انجام تکالیف قانونی مقرر (ازجمله تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر) هستند.

وی همچنین یادآور شد: در خصوص مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت یکجا در خردادماه ۱۳۹۸ ندارند، مالیات مقطوع فوق حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی تقسیط می‌شود و عدم پرداخت به موقع مالیات و یا در صورت تقسیط، عدم پرداخت اقساط در سررسید‌های مقرر، مشمول جریمه موضوع ماده ۱۹۰ قانون مالیات‌های مستقیم خواهد بود.

مدیرکل امور مالیاتی فارس اظهار کرد: هر گاه اسناد و مدارک مثبته‌ای به دست آید که مشخص شود مجموع فروش کالا و خدمات یا سایر درآمد‌های مودی در سال ۱۳۹۷ بیش از مبلغ ابرازی به عنوان فروش کالا و خدمات و سایر درآمد‌های فرم موضوع بند (۳) این دستورالعمل باشد، صرفا مالیات مابه‌التفاوت و جرایم متعلقه مطالبه می‌شود.

هاشمی بیان کرد: مالیات عملکرد سال ۱۳۹۷ مودیان موضوع این دستورالعمل در صورتیکه که اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۷ خود را در موعد مقرر قانونی تسلیم کنند یا پس از تسلیم اظهارنامه مالیاتی نسبت به تسلیم فرم موضوع بند (۱) این دستورالعمل اقدام کرده (به عنوان آخرین اقدام مودی قبل از پایان خرداد ۱۳۹۸) و یا در مهلت مقرر فرم مربوط را به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم نکنند و یا متقاضی اعمال مقررات قانونی از جمله مفاد مواد ۱۳۷، ۱۶۵ و ۱۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم در خصوص درآمد عملکرد سال ۱۳۹۷ خود هستند، از شمول این دستورالعمل خارج بوده و با رعایت مقررات مربوطه تعیین خواهد شد.

وی عنوان کرد: همه خریداران سکه که در سال ۹۷ نسبت به دریافت سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدام کرده‌اند، مشمول مفاد این دستورالعمل نیستند. مودیان مذکور مکلف به رعایت تکالیف مقرر قانونی مربوط خواهند بود.

مدیرکل امور مالیاتی فارس با بیان اینکه خردادماه موعد ارائه اظهارنامه و برخورداری صاحبان مشاغل از تسهیلات مالیات مقطوع است، یادآور شد: سایر صاحبان مشاغل نیز حسب مقررات مربوطه باید به ارائه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات اقدام کنند.
انتهای پیام/م

میزان مالیات مقطوع عملکرد سال ۹۷ صاحبان مشاغل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار