سرپرست سازمان توسعه تجارت:

صدور ۱۳۰۰ کارت بازرگانی جدید زنگ خطری برای تجارت است

مودودی گفت: امسال بیش از ۱۳۰۰ کارت بازرگانی جدید صادر شده است که زنگ خطری برای تجارت کشور محسوب می‌شود.

صدور ۱۳۰۰ کارت بازرگانی جدید زنگ خطری برای تجارتبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت امروز در حاشیه پنجمین جلسه شورای راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی گفت: امسال بیش از ۱۳۰۰ کارت بازرگانی جدید صادر شده است که زنگ خطری برای تجارت کشور محسوب می‌شود.

مودودی افزود: این ۱۳۰۰ کارت بازرگانی حدود ۴۵۰ میلیون دلار صادرات داشته‌اند. صدور این تعداد کارت بازرگانی و استفاده از این کارت‌ها برای صادرات حاکی از آن است که استفاده از کارت‌های بازرگانی جدیدالورود جذابیت دارد و به نوعی زنگ خطر است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: صد در صد همه استفاده‌کنندگان از این کارت‌های بازرگانی برای صادرات با نیت برنگرداندن ارز حاصل به چرخه اقتصادی از این کارت‌ها استفاده نمی‌کنند، اما نشان می‌دهد جذابیت فضای صادرات برای کارت‌های جدیدالورود بیشتر از صادرکنندگان شناسنامه‌دار است.


بیشتر بخوانید: تقویت دیپلماسی تجاری برای رونق تولید/ تنوع محصولات در سبد صادراتی کشور ۳۵۰ قلم است


تنها ۱.۵ درصد مشوق صادراتی در سال ۹۷ تخصیص داد شد

مودودی افزود: مقرر شده بود سال ۹۷ به دنبال افزایش یک درصدی و تعرفه واردات اقلام غیر دارویی و غیر اساسی، منابع مالی مشوق‌های صادراتی تأمین شود و از همین رو پیش‌بینی شده بود ۱۳۰۰ میلیارد تومان از این محل برای مشوق‌های صادراتی اختصاص یابد، ولی با توجه به اینکه سال گذشته واردات ۳۰۰ قلم کالا به کشور ممنوع شد این رقم کمتر از پیش‌بینی‌ها محقق شد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: با توجه به تغییرات مدیریتی در وزارتخانه و همچنین تغییرات ریاست گمرک طی سال گذشته، ما نتوانستیم این مبلغ را دریافت کنیم و در ۲۸ اسفند ماه ۹۷ از سوی گمرک اعلام شد که یک درصد اضافه تعرفه واردات تا دی سال ۹۷، رقمی بالغ بر ۳۶۰ میلیارد تومان شده است.

وی گفت: متاسفانه از این مبلغ تنها ۲۰ میلیارد تومان به دست ما رسید و مابقی آن در خزانه باقی ماند.

مودودی با بیان اینکه رقم ۲۰ میلیارد تومان به هیچ وجه اهداف تشویقی برای توسعه صادرات را محقق نمی‌کند، گفت: درخواست ما این است که این یک درصد تعرفه اضافی که به اسم تشویق صادراتی اخذ شده به موضوع مشوق‌های صادراتی تخصیص یابد و این رقم امسال به دست ما برسد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت در ادامه در پاسخ به این سوال که برای سال ۹۸ چه مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است، افزود: در سال ۹۸، ۷۸۰ میلیارد تومان به عنوان مشوق‌های صادراتی در بودجه در نظر گرفته شده است، ولی با توجه به آنکه منابع مالی این مشوق‌ها مبهم است ما این نگرانی را داریم که این رقم به سرنوشت مشوق‌های صادراتی سال ۹۷ مبتلا شود.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه این رقم در بودجه پیش‌بینی شده ما به دنبال آن هستیم تا هم اکنون که در خرداد ماه قرار داریم، بتوانیم ۳ دوازدهم بودجه تخصیصی از ۷۸۰ میلیارد تومان را دریافت کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۱:۲۲ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
علت ان کاملا" مشخص است و ان بیکاری است و صادرات این افراد ضرر خالی و نابود کردن سوبسیدهاست چون محدود به محصولات کشاورزی و دامی است. ارز انها معمولا" بر نمی گردد یا محصول قاچاق بجای ارز می اید. وزارت تجارت هر چه سریعتر باید تشکیل شود.
آخرین اخبار