امام جمعه زاهدان:

زمینه برای رشد بیشتر بانوان در جامعه باید فراهم شود

نماینده، ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: با توجه به جمعیت و جایگاه بانوان در جامعه باید نقش‌های مهم و تاثیرگذار آنان شناسایی تا زمینه برای رشد این قشر مهم و تلاشگر فراهم شود.

زمینه برای رشد بیشتر بانوان در جامعه باید فراهم شودبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محامی نماینده، ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان در دیدار مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، مشاوران و بانوان نخبه، ورزشکار و فعالان اجتماعی کارآفرین سیستان و بلوچستان با وی، اظهار داشت: به برکت انقلاب اسلامی و نگاه مثبت و ارزنده حضرت امام خمینی (ره) به زنان جامعه، عرصه برای حضور پرشور و با نشاط بانوان در زمینه‌های مختلف فراهم شده است.

نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت نقش آفرینی بانوان در جامعه گفت: باید از افراط و تفریط در زمینه ورود بانوان به جامعه جلوگیری و تمامی چارچوب‌ها را رعایت کرد، زیرا ممکن است در این فضا انحرافات فکری به وجود آید که باید شناسایی شوند.

نماینده، ولی فقیه در سیستان و بلوچستان افزود: نباید نگاه‌ها به فرهنگ غربی باشد بلکه بایستی خوبی‌های فرهنگ اسلامی ایرانی را شناسایی و از آن‌ها پیروی کرد.

وی بیان کرد: باید مشکلات جامعه زنان شناسایی شوند، زیرا حضورشان در برخی مدیریت‌ها کلیدی و مهم است.

حجت الاسلام والمسلمین محامی گفت: در تمامی زمینه‌ها باید فرهنگ سازی صورت گیرد و نهاد نمایندگی، ولی فقیه در استان نیز آماده کمک و همکاری با بانوان در جهت رشد و ترقی آنان است.

امام جمعه زاهدان تاکید کرد: گزارش کاملی از نقاط قوت و ضعف و همچنین خدمات ارائه شده و راهکار‌ها و پیشنهاد‌ها باید ارائه و محور به محور کار کارشناسی انجام شود که در این زمینه می‌توان از تریبون نماز جمعه نیز استفاده کرد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان نیز در این نشست بیان کرد: مشارکت بانوان در فعالیت‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بویژه سیاسی ضروری است، زیرا در اقلیت نگه داشتن نقش زنان در امور سیاسی موجب عقیم ماندن دموکراسی در جامعه می‌شود.

فاطمه فاضلی گفت: در سیستان و بلوچستان نمونه‌های بسیار خوبی از مشارکت چشمگیر سیاسی زنان در عرصه‌های مختلف کشور وجود دارد بطوریکه علاوه بر سهم کلانی که در مشارکت در عرصه‌های انتخاباتی دارند، خود نیز وارد میدان‌های مدیریتی سیاسی و شورایی شده و در انتخابات شورا‌های اسلامی سال ۹۶ شاهد نقطه عطف بی نظیری از آنان بودیم.

وی افزود: ٤١٥ زن به شورا‌های اسلامی این استان راه یافته‌اند و بالاترین شمار زنان راه‌یافته به شورا‌های اسلامی سیستان و بلوچستان به شهرستان خاش با ١٣١ نفر اختصاص دارد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بستر فراهم شده در دولت تدبیر و امید موجب شده تا زنان توانمند استان در پست‌های مدیریتی با ترقی بسیاری روبرو شوند و از این لحاظ سیستان و بلوچستان در صدر استان‌های کشور قرار دارد.

وی ادامه داد: ۲۰ مدیر میانی زن در حوزه استانداری و بیش از ۱۳۷ دهیار زن، وارد حوزه‌های مدیریتی استان شده‌اند.

دکتر فاضلی گفت: ترقی جامعه زنان این استان زمانی نُموُد بیشتر و امیدوار کننده تری پیدا کرده که شاهد این رنسانس در روستا‌ها و سنتی‌ترین جوامع هستیم.

وی افزود: دفتر بانوان و خانواده استانداری نیز در راستای تقویت مشارکت سیاسی اجتماعی زنان سیستان و بلوچستان در تلاش است گام‌های مثبتی بردارد و مهمترین فعالیت‌های این دفتر در این حوزه توانمند سازی و آموزش زنان استان است.

وی بیان کرد: ۸۹ هزار نفر زن سرپرست خانوار در سیستان و بلوچستان وجود دارند که با برنامه‌های توانمند سازی و تاب آوری این مجموعه و تاکید بر همین مخاطبان، دوره‌های متعدد تاب آوری اجتماعی در سراسر سیستان و بلوچستان برگزار شده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان گفت: همچنین نخستین پارلمان مشورتی زنان استان در سال گذشته راه اندازی شده و در کمیته‌های مختلف این پارلمان به بررسی وضعیت زنان سیستان و بلوچستان در عرصه‌های مختلف پرداخته شده و کمیته مدیریت منابع انسانی پارلمان زنان در تلاش است به معرفی و پایش نیرو‌های توانمند زن استان بپردازد.

وی افزود: در راستای توانمند سازی وضعیت زنان در روستا‌ها و شهر‌های سیستان و بلوچستان نیز برنامه‌هایی در حال انجام است.

فاضلی ادامه داد: کارگاه‌های اشتغالزایی و ایجاد بازار فروش محصولات، شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل و تلاش برای احیاء نهضت سواد آموزی زنان و رایزنی با خیرین با هدف مدرسه سازی از جمله اقدامات صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه توسعه سیاسی در گرو پویندگی زنان آن جامعه است، گفت: مشکلات زنان این استان شاید کمی بیشتر از دیگر مناطق کشور باشد، زیرا سومین رتبه کودک همسری، پایین بودن شاخص سواد و کمبود دسترسی به امکانات پزشکی و آموزشی، بالاترین میزان مرگ ومیر مادران و رشد یک و نیم برابری بیماران تالاسمی در سال‌های اخیر از جمله آمار‌های نگران کننده‌ای است که نیازمند تقویت برنامه‌های حمایتی و آموزشی است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در تلاشیم با رایزنی با نهاد‌ها و پایگاه‌های مؤثر اجتماعی و مذهبی در زمینه فرهنگ سازی، آموزش و همچنین ارائه خدمات پزشکی، برنامه‌های توسعه محور در نقاط آسیب پذیر جامعه بویژه در حواشی شهر‌ها و روستا‌ها اجرا کنیم.

وی گفت: همچنین در شورای حقوقی _اجتماعی زنان که برای نخستین بار در استان راه اندازی شده است، مشاوره‌های حقوقی و اجتماعی رایگان به بانوان آسیب دیده ارائه می‌شود و تلاش برای شناسایی آن دسته از مشکلات زنان که بیشتر آن‌ها نیز پنهان مانده است، ادامه دارد.

فاضلی افزود: تریبون مهم و مقدس نماز جمعه و نگاه بلند ولایت فقیه و نماینده، ولی فقیه در استان نیز در این راستا می‌تواند کمک بسیار مهمی باشد تا بیش از پیش اهمیت نقش زنان در اجتماع تبیین و مطرح شود.

وی اظهار امیدواری کرد، با حضور بانوان فعال و نخبه سیستان و بلوچستان در صحنه پل ارتباطی قوی میان مردم و مسئولان ایجاد شود تا به جایگاه زنان به مانند یک مقام و ابلاغ فرمایشی نگاه نشود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: باید اعتماد حقیقی نسبت به بانوان در جامعه ایجاد شود، زیرا در این صورت به سهولت و وضوح توسعه پایدار آن جامعه را شاهد خواهیم بود.

وی گفت: زنان ایران ثابت کرده‌اند هر زمان که به آنان فرصت داده شده است بهترین‌ها را برای وطن رقم زده‌اند.

انتهای پیام/ع

۸۹ هزار نفر زن سرپرست خانوار در سیستان و بلوچستان وجود دارند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار