یک مقام مسئول در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رکود بر بازار اقلام اساسی حاکم است/اختلاف ۱۴۰ درصدی قیمت روغن با کشور‌های همسایه

حسنی گفت:هم اکنون، تقاضای چندانی برای خرید اقلام اساسی در بازار نیست که این امر بر رکود بازار دامن زده است.

رکود و سکوت بر بازار اقلام اساسی حاکم است/اختلاف ۱۴۰ درصدی قیمت روغن با کشور‌های همسایهقاسمعلی حسنی دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت‌ و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از رکود و سکوت حاکم بر بازار اقلام اساسی خبر داد و گفت: با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار، تقاضای چندانی برای خرید اقلام اساسی در بازار نیست که این امر بر رکود بازار دامن زده است.

وی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات چای و برخی کالا‌های دیگر خبر داد و افزود: با وجود حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تغییری در نرخ نهایی کالا ایجاد نخواهد شد چرا که هم اکنون علی رغم اختصاص ارز دولتی، کالا بر مبنای ارز آزاد در بازار عرضه می‌شود.

حسنی با انتقاد از کمبود شکر در بازار بیان کرد: با توجه به آنکه انحصار واردات و توزیع شکر توسط شرکت بازرگانی دولتی انجام می‌شود و عملا بنکدار هیچ گونه اختیاری در نحوه واردات، تصمیم گیری و توزیع ندارد، بنابراین شکر با نرخ‌های بالایی در بازار آزاد عرضه می‌شود.


بیشتر بخوانید: کمبودی در توزیع اقلام اساسی نداریم/ حداکثر نرخ هر کیلو برنج ایرانی ۲۲ هزار تومان


به گفته این مقام مسئول، علی رغم آنکه مسئولان از توزیع و واردات مناسب شکر خبر می‌دهند، اما مردم این امر را لمس نکردند.

وی ادامه داد: تا زمانی که انحصار برای اختصاص ارز یارانه به واردات کالا‌ها استمرار یابد، هر روز شاهد آشفته بازار در یکی از اقلام اساسی مردم خواهیم بود. به عنوان مثال قیمت فعلی درج شده بر روی روغن نباتی ۳۰ هزار تومان است که متاسفانه با نرخ ۶۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود که این امر یک فاجعه است.

دبیر کل بنکداران مواد غذایی از اختلاف ۱۴۰ درصدی قیمت روغن با کشور‌های همسایه خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت یک حلب ۱۶ کیلویی در کشور ۹۱ هزار تومان است، در حالیکه در کشور‌های همسایه قیمت این کالا ۲۲۵ هزار تومان است که در نهایت اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی زمینه را برای فساد و خروج محصول از کشور فراهم می‌کند.

حسنی نرخ هر کیلو برنج خارجی در بنکداری‌ها را ۶ هزار و ۲۰۰ تا ۷ هزار و ۲۰۰ و برنج ایرانی ۲۴ هزار تومان اعلام کرد.

وی در پایان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کالای اساسی را امری ضروری دانست و گفت: تا زمانی که بحث رقابت پذیری ناشی از اختصاص ارز یارانه در کالا‌های وارداتی وجود نداشته باشد، شاهد مشکلاتی در بحث تنظیم بازار خواهیم بود، از این رو حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی زمینه را برای ایجاد رقابت میان کالای داخلی و خارجی فراهم می‌کند و در مقابل دولت برای حمایت از اقشار آسیب پذیر باید مبلغی را به عنوان یارانه به حساب سرپرستان خانوار واریز کند.

انتهای پیام/

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها راهکار تنظیم بازار اقلام اساسی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۱۵ خرداد ۱۳۹۸
روغن جامد نایاب شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۱۴ خرداد ۱۳۹۸
ازدرآمد مردم درکشورهای همسایه هم می گفتید
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۲:۲۰ ۱۵ خرداد ۱۳۹۸
قیمت روغن16کیلویی دربازار143000تومان است کجا91000تومان است بیاییم بخریم
آخرین اخبار