راهبرد امام خمینی (ره) در مبارزه با ظالمان جهان؛

مردم؛ نقطه کانونی مقابله با ظالمان و مستکبران/ تغییر استراتژی "اصلاحی" به استراتژی "انقلابی"

اندیشه امام(ره) تحولات بسیاری در جهان ایجاد کرد و دامنه این تحولات تا به امروز ادامه‌دار است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخچه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نشان می‌دهد شخصیت‌های مهم و تاثیر گذاری در عرصه انقلاب ایفای نقش کردند که اگر بخواهیم از مهمترین این شخصیت‌ها نام ببریم به حضرت آیت الله امام خمینی معمار کبیر انقلاب اسلامی بر می‌خوریم.

امام خمینی (ره) همواره در مقابل زیاده خواهی دشمنان اسلام و به خصوص محمد رضا پهلوی ایستادند و توانستند برگ زرینی در موفقیت‌های اسلام در تاریخ معاصر رقم بزنند. معمار کبیر انقلاب اسلامی در برهه‌های مختلف بر رژیم ستمشاهی تاختند تا پیروزی انقلاب اسلامی را رقم بزنند. امام خمینی (ره) بار‌ها خطوط قرمز رژیم ستمشاهی را در هم شکستند و علیه رژیم صهیونیستی، فساد در دربار پهلوی، مصونیت قضایی آمریکایی‌ها و ... سخنان روشنگرانه‌ای را بیان نمودند که نتیجه آن فروپاشی رژیم ستمشاهی در سال ۱۳۵۷ بود.


اگر بخواهیم به اقدامات مهم معمار کبیر انقلاب اسلامی قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کنیم؛ می‌توان موارد زیر را مطرح کرد:
۱-تذکرات روشنگرانه به رژیم ستمشاهی در خصوص ارتباط با اسرائیل
۲-تذکر به محمد رضا شاه پهلوی درباره اطاعت بی، چون و چرا از آمریکا و همپیمانان غربی ایالات متحده
۳-مقابله با قانون کاپیتولاسیون
۴-حرکت یکپارچه در مقابل ضد انقلاب در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی
۵-هدایت جنگ و رقم زدن پیروزی ملت و نیرو‌های مسلح ایران در مقابل رژیم صدام و همپیمانانش
۶-حمایت معنوی از کشور‌های مسلمان برای مقابله همه جانبه با آمریکا 


اصولا روش‌های مبارزاتی امام خمینی با در نظر داشتن واقعیت‌های عینی جوامع اسلامی طراحی گردیده اند؛ لذا با توجه به این که امام از نقش تعیین کننده دولت‌های سرزمینی در تصمیم گیری‌های جمعی و نیز تغییر سرنوشت ملت‌ها توسط آن‌ها کاملاً آگاه بودند، اولین رویکرد عملی ایشان را تلاش در سطح دولت‌ها تشکیل می‌دهند. از نظر امام کوتاه‌ترین راه تحقق بخشیدن به وحدت اسلامی در اقدام ارادی سران و رؤسای ممالک اسلامی نهفته است؛ زیرا سران دول اسلامی، تمام امکانات و اهرم‌های حقوقی و اجرایی لازم برای تاسیس دولت متحده اسلام را در اختیار دارند به گونه‌ای که اگر این‌ها به صورت جدی و رسمی وارد عمل شوند کم‌ترین مشکلاتی دربرابر اقدام جمعی شان وجود نخواهد داشت.

تاکتیک مبارزاتی امام (ره) بر اصل محوریت مردم که نقش مهمی درتحول نظام‌های سیاسی در جهان ایفا می‌نمایند ـ بنیان نهاده شده بود.

ملت‌ها و توده‌های محروم جوامع از همان اوان امر مبارزه، جایگاه بسیار بلندی را در اندیشه امام به خود اختصاص داده بودند؛ لذا نگاه امام به مردم نگاه مقطعی و ابزارگونه نبوده بلکه نگاه واقعی و هدف گونه بوده است که نتیجه آن رسیدن به عزت در سایه برپاداری یک حکومت اسلامی بود.

اما رویکرد امام به مردم در مقطع دوم مبارزه، ویژگی خاصی دارد که با مقطع اول تفاوت پیدا می‌کند. مهم‌ترین ویژگی این رویکرد، در تغییر استراتژی "اصلاحی" به استراتژی "انقلابی" نهفته است. امام به این نتیجه دست یافته بودند که مبارزه اصلاحی می‌باید به مبارزه انقلابی تبدیل شود و در مبارزه انقلابی، توده‌ها نقش اصلی مبارزه را برعهده خواهند گرفت؛ بنابراین توجه امام به مردم، در واقع فراخوان عمومی ملت‌ها به سمت "انقلاب" است. اما این که انقلاب و خیزش عمومی چگونه آغاز شود و چه فرایندی را پشت سر بگذارد، پاسخ‌های آن‌ها تا حدودی از سوی امام تبیین گردیده اند. امام از نظر اخلاقی نیز همه ویژگی‌های یک رهبر را داشتند که همین امر موجب محبوبیت ایشان در بین توده‌های مردم بود.

سردار سرتیپ پاسدار محمداسماعیل کوثری جانشین قرارگاه ثارالله (ع) تهران و فرمانده اسبق لشکر ۲۷ محمدرسول تهران بزرگ در گفتگو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه امام راحل در صداقت، اخلاص زبانزد بودند، اظهار کرد: زمانی که شخصی که رهبری یک امت را به عهده می‌گیرد رفتار، صحبت ها، اخلاق و برخورد‌های آن شخص توسط مردم زیر نظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم به خاطر صداقت و ساده زیستی شیفته امام راحل شدند، ادامه داد: امام راحل با خصوصیات اشاره شده قلب‌های مردم را تسخیر کردند و در بین مردم بسیار محبوب بودند.

سردار کوثری با بیان اینکه امام راحل از نسل ائمه معصومین (ع) بودند، یادآور شد: امام راحل با الگوی رفتاری از ائمه مصومین (ع) در بین مردم در کشور‌های مختلف محبوبیت زیادی داشتند.

با توجه به شرایط اجتماعى و اخلاقى موجود در زمان زندگانى امام خمینی (س)، دو مفهوم اخلاق و سیاست در اندیشه ایشان مورد بررسى قرار گرفت و ایشان موفق شدند با توجه به جامعیت اسلام در عرصه ‏هاى سیاسى و غیرسیاسى، نظریه‏ پردازى در خصوص تشکیل حکومت، اولویت نقش مردم در تغییرات سیاسى و استفاده از سیاست و ارائه راه‏هاى سیاسى در کنار شیوه‏ هاى اخلاقى در بهبود اوضاع، تغییرات اساسى در مناسبات اخلاق و سیاست ایجاد کنند.

امام خمینی (س) به تبع معلم اول ارسطو و معلم ثانی فارابی و بسیاری از علمای اخلاق در جهان اسلام معتقدند که اخلاق بر چهار پایه: «شجاعت، عفت، سخاوت و عدالت» استوار است و هر فضیلتی حاصل شود لااقل روی دو پایه از این صفات می‌باشد که یک پایه ثابت آن عدالت می‌باشد. مثلاً اگر رفتاری از افراد بروز کند که نشانگر بی باکی باشد، لزوماً شجاعت نیست و باید نام‌های دیگر بر آن نهاد مگر آنکه با عدالت توام باشد. مثلاً کسی که بدون آمادگی و اطمینان از اینکه آیا می‌تواند از ارتفاعی زیاد به پایین بپرد، اقدام به چنین کاری کند، شجاعت تلقی نمی‌شود بلکه «تهور» نام دارد. یا کسی که در مواجهه با مردم یا نوشتن مقاله و کتاب، تهیه یک فیلم یا شرکت در یک میزگرد و سخنرانی به دیگران اتهام زند و یا شخصیت‌های محبوب مردم را مورد اهانت قرار دهد، کار او وقاحت تلقی می‌شود و نه شجاعت. جسور بودن و عاقبت کاری را نیندیشیدن و تصمیماتی عجیب و غریب گرفتن نیز جسارت تلقی می‌شود و نه شجاعت. همچنین کسی که در ارتکاب معاصی و گناهان چنان بی باک شود که نه تنها از خداوند که حتی از افکار عمومی حیا نکند، چنین شخصی را نمی‌توان شجاع نامید بلکه فاسق و بی حیا است.

شجاعت صفتی اخلاقی می‌باشد که باعث می‌شود که دارنده آن از گفتن حقیقت ترسی به دل راه ندهد. در پذیرش کلام حق، خاضع باشد و اگر در جایی اشتباه کرد، جرات به زبان آوردن اینکه اشتباه کرده را داشته باشد، در مواجهه با گردنکشانی که حقوق دیگران را نادیده می‌انگارند خوفی در دل نداشته باشد، قدرت بیان حقیقت را با ملاحظه مصلحت عمومی داشته و به طریق اولی از انجام وظایفی که با خطرپذیری توام است، ابا نکند. بداهت دارد که افراد شجاع در مقابل دشمن نیز رفتاری از خود بروز می‌دهند که اگر با رعایت مصالح عمومی باشد، ولی جان خودشان تهدید شود، عملی قهرمانانه، پهلوانانه و شجاعت تلقی شده، ولی اگر بدون رعایت مصالح باشد و ملتی را عقیم کند، تهور نام دارد.

حجت الاسلام محمدرضا تویسرکانی نماینده، ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین در گفتگو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایمان به خدا، خداباوری عمل صالح را از ویژگی‌های امام راحل و محبوبیت ایشان در بین مسلمانان جهان دانست و گفت:این انسان برجسته الهی توانست با ایمان و عمل صالح در تراز شخصیتی آسمانی ظهور و انسان‌ها را متوجه اسلام ناب و حقیقت دین کند.

نماینده، ولی فقیه در سازمان بسیج با اشاره به آیه‌ای از کلام الله الهی اشاره کرد و افزود: اگر ما به انسان‌ها به حقیقت تقوا دست پیدا کنیم خداوند متعال یک بصیرت و هوشمندی به انسان عطا می‌کند که با آن توان دیدن آینده را پیدا می‌کند.

حجت الاسلام تویسرکانی اضافه کرد: امام راحل مردی الهی آسمانی بود که بر اساس توان الهی به بصیرت دست پیدا کرده بود.


حجت الاسلام تویسرکانی با بیان اینکه سرسپردگی رژیم پهلوی موجب اعتراض امام راحل شده بود، خاطر نشان کرد: اعتراض امام موجب خروج مردم گردید و با سرکوب این اعتراض، مردم مسلمان ایران در بازه زمانی ۱۵ ساله و با روشنگری امام راحل زمینه اضمحلال و سقوط رژیم سرسپرده پهلوی را رقم زدند.

حجت الاسلام محمد حسنی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه مقاومت میوه شجره طیبه و فرزند انقلاب است، گفته است: انقلاب خواستگاه پیدایش جبهه مقاومت بوده و بیداری اسلامی و بصیرت در سایه انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در ملت‌های مسلمان منطقه و آزادیخواهان جهان بوجود آمده است. جبهه مقاومت از مظلومان طرفداری می‌کند و جایگاه بسیار بالایی در بین مردم دارد. انقلاب اسلامی با بالا آوردن سطح بصیرت و آگاهی ملت‌ها نسبت به حقوق اولیه خودشان در برابر استکبار، منجر به شکل گیری مقاومت اسلامی انسانی شده و این تازه اول کار است.در چند سال آینده خواهیم دید که جبهه مقاومت معادلات منطقه را بهم ریخته است و اکنون نشانه‌های غلبه مستضعفین و مظلومین عالم را بر مستکبرین و ظالمین بیشتر می‌بینیم.

امام خمینی (ره) در سال‌های مبارزه با رژیم ستمشاهی و همپیمانانش به ما درس استواری و ایستادگی دادند که نتیجه آن را امروز در نظام جمهوری اسلامی ایران می‌بینیم. نظامی که از دل مردم برخواسته و هدف آن مقابله با ظالمان و کمک به مظلومان جهان است؛ همان راهبردی که امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی بار‌ها برآن تاکید داشته اند.
 
اندیشه امام خمینی (ره) از سال ۴۲ تا به امروز برکات بسیاری را در منطقه داشته و باعث احیای تفکر انقلاب علیه استکبار در جای جای دنیا شده است، ماحصل این تفکر را امروز در عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، یمن و حتی در نیجریه شاهد هستیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار