دانشمندان ساعت اتمی به فضا می‌فرستند

دانشمندان با ارسال ساعت اتمی به فضا از سرنوشت تک تک سفینه‌های فضایی و محل قرارگیری آن‌ مطلع می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از مدت‌ها ارائه فرضیه ارسال ساعت اتمی به فضا، دانشمندان ناسا اعلام کرده اند ساعت اتمی فضای عمیق با نام Deep Space Atomic Clock را به فضای خالی و عمیق در کهکشان می‌فرستند.
 
این ساعت می‌تواند به دانشمندان در شناسایی محل دقیق فضاپیما‌ها کمک کند و مانند نوعی سیستم ردیابی GPS می‌ماند که نمونه کنونی آن برای تعیین موقعیت صاحبان گوشی‌های تلفن همراه و سایر وسایل الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

بنا بربرنامه ریزی‌های انجام شده قراراست ساعت اتمی با استفاده از موشک فضایی فالکون هِوی شرکت اسپیس ایکس در روز ۲۲ ماه ژوئن سال میلادی جاری از مرکز فضایی کندی ناسا به فضا پرتاب شود.
 
ساعت اتمی می‌تواند به اندازه گیری دقیق مدت زمان انتقال سیگنال از یک نقطه به نقطه دیگر بپردازد و به این ترتیب مکان دقیق فضاپیما قابل شناسایی می‌شود.
 

بنا به گفته دانشمندان این پروژه اولین ارسال ساعت اتمی به مداری فراتر از مدارکره زمین است، اما درطول یک سال اول ماموریت ساعت اتمی به دور زمین گردش خواهد کرد و آنگاه به تدریج به مدار‌های دیگر افزایش ارتفاع خواهد داد.
 

کارشناسان دقت ساعت اتمی فضای عمیق را که درآزمایشگاه‌های زمینی مورد بررسی قرارگرفته است تا ۵۰ برابر پایدارتر و دقیق‌تر از ساعت‌های اتمی می‌دانند که اکنون درماهواره‌های فضایی GPS وجود دارند.
 
در نهایت این ساعت می‌تواند به دانشمندان برای شناسایی و ردیابی دقیق سفینه‌های فضایی راهی سیاره مریخ در آینده کمک کند.
 
منبع: futurism
 
انتهای پیام/
 

ارسال نسل جدید دستگاه GPS برای ردیابی سفینه‌های فضایی گمشده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار