اشتغال هزاران صیاد در گرو لایروبی ۴ بندر صیادی چابهار

لایروبی نشدن چهار بندر صیادی در طول حدود ۱۰ سال گذشته موجب بیکاری چند هزار صیاد و کوچ بیش از ۴۰۰ فروند لنج صیادی به سایر بنادر شده در حالی که با لایروبی این بنادر هزاران صیاد مشغول بکار می‌شوند.

اشتغال هزاران صیاد در گرو لایروبی ۴ بندر صیادی چابهاربه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  لایروبی نشدن چهار بندر صیادی بریس، هفت تیر، تیس و رمین چابهار در طول حدود ۱۰ سال گذشته موجب بیکاری چند هزار صیاد و کوچ بیش از ۴۰۰ فروند لنج صیادی به سایر بنادر شده و برخی‌ها نیز به دلیل بی توجهی به مطالبات شان دست از کار کشیده اند در حالی که با لایروبی این بنادر هزاران صیاد مشغول بکار می‌شوند.

۱۱ بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل بنادر تیس، کنارک، رمین، زرآباد، پزم، هفت تیر چابهار، بریس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر در حوزه شهرستان‌های چابهار و کنارک برای صید و صیادی فعال هستند.

حدود هزار فروند لنج و هزار و ۵۰۰ فروند قایق صید و صیادی با حدود ۲۵ هزار نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب ۳۴ تعاونی صیادی در حوزه اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان فعالیت دارند.
چابهار و کنارک در محدوده سواحل مکران به آب‌های اقیانوس هند متصل هستند و موقعیت مناسبی برای آبزی پروری دارند.

وجود نعمت‌های فراوان خدادادی و ظرفیت‌های بسیار در زمینه اشتغال دریا محور در سواحل چابهار و کنارک توانسته بیش از ۲۵ هزار نفر را در بخش شیلات مشغول به کار کند.

لایروبی نشدن بندر بریس چابهار و بیکاری ۲۱۰۰ صیاد و ۱۴۳ فروند لنج

صیادان چابهاری از لایروبی نشدن بنادر صیادی این شهرستان در طول چند سال گذشته گلایه کرده و این مشکل را عامل بیکاری چندین هزار نفراز جمله بیکاری بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ نفر تنها در یک بندر بریس و دست از کار کشیدن و یا کوچ ۱۴۳ فروند لنج به سایر بنادر دانستند.

آنان لایروبی و احداث دستک رسوب گیر در بنادر صیادی چابهار را بسیار ضروری و از مهمترین نیاز‌های صیادان عنوان کردند.

به گفته صیادان این بندر از هفت سال پیش با مشکل گل و لای رو به رو شده و از همان زمان امکان رفت و آمد شناور‌ها به ویژه لنج در زمان جزر وجود ندارد و حتی در هنگامه مد کامل که در هر ماه چهار تا ۶ روز است این شناور‌ها با نگرانی تردد می‌کنند.

محمدحنیف بلوچ از صیادان چابهاری  گفت: اسکله بریس حدود ۱۰ سال پیش لایروبی شده، اما جمع شدن گل و لای از سال‌ها پیش شروع شده و روز به روز نیز بر ارتفاع آن افزوده می‌شود.

صیاد دیگری که خود را «حفیظ» معرفی کرد گفت: استفاده مناسب از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها به ویژه ذخایر خدادادی دریا که می‌تواند روز به روز بر رونق اقتصاد خانوار و ایجاد اشتغال پایدار تأثیر مهمی بگذارد نیازمند تامین زیرساخت‌ها و توجه ویژه به حل مشکلات منطقه است.

فیض محمد پیشادست یکی از اهالی روستای بریس  اظهار داشت: گل و لای و ماسه به حدی در بندر صیادی بریس بالا آمده که حتی قایق در زمان جزر و مد با مشکل تردد و تخلیه صید رو به رو می‌شوند.

وی افزود: چشم انتظاری صیادان برای لایروبی بندر بریس از هفت سال پیش تاکنون ادامه دارد.

شهرضا طارم نیز گفت: وقتی مسئولان لایروبی را انجام دهند شناور‌های برای در امان ماندن از امواج و توفان در این بندر لنگر انداخته و هنگام صید نیز به راحتی عازم آب‌های دریای عمان می‌شوند و این به افزایش تولید و اشتغال کمک شایانی می‌کند.

عمران طارم یکی دیگر از صیادان روستای بریس به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جمع شدن گل و لای در حوضچه بندر بریس به حدی رسیده است که در زمان جزر و مد امکان تردد شناور‌ها وجود ندارد.

جدگال دیگر صیاد چابهاری نیز گفت: بسیاری از شناور‌های صیادی دست از کار کشیده‌اند و برخی به بنادر همجوار کوچ کرده‌اند.

حجاز آزاد نیز بیان کرد: بار‌ها بنادر صیادی بریس، رمین، تیس و شهر چابهار مورد بازدید مسئولان شهرستان چابهار، مدیران ارشد استانی و کشور قرار گرفته، ولی توفیقی برای صیادان نداشته است و همچنان درد و رنج صیادان برای تردد به دریا ادامه دارد و قول هر روز آنان که اعلام می‌کنند فردا دستگاه لایروب می‌آید عملی نمی‌شود.

یونس خاتمی یکی دیگر از صیادان بندر بریس گفت: بریس علاوه بر مشکل لایروبی با مشکلات زیاد دیگری نظیر بی آبی مواجه است و با بیش از ۶ هزار نفر جمعیت تاکنون شبکه آبرسانی ندارد و با تانکر سیار آبرسانی می‌شود.

۹۰ میلیارد تومان برای لایروبی بنادر صیادی اختصاص یافته است

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: لایروبی بنادر صیادی بریس، رمین، تیس و هفت تیر شهر چابهار از ضرورت‌های مهم است و در این باره اقدامات خوبی انجام شده است.

هدایت الله میرمرادزهی افزود: بیش از ۹۰ میلیارد تومان برای لایروبی اسکله در نظر گرفته شده است و بزودی برخی از مشکلات لایروبی و بهسازی اسکله‌ها مرتفع می‌شود.

وی بیان کرد: برای نمونه بندر صیادی بریس در طول سال‌های گذشته برای لنج‌ها غیرقابل تردد شده است و بایستی ۳۰۰ هزار متر مکعب لایروبی در این اسکله انجام شود.

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: تنها در یک بندر بریس بیش از ۲ هزار نفر مشغول به کار هستند و اگر اقدامی انجام نشود صیادان بیکار می‌شوند که این خود مشکلات اجتماعی را بدنبال دارد.

وی از اختصاص ۵۴ میلیارد تومان اعتبار برای بندر بریس خبر داد و افزود: بزودی دستگاه لایروب از بندر عباس برای انجام لایروبی به این منطقه اعزام می‌شود.

میرمرادزهی اظهار داشت: لایروبی نشدن بنادر صیادی در حدود ۱۰ سال گذشته عزیمت صیادان به دریا را با مشکل رو به رو کرده است بطوری که افزون بر ۳۰۰ تا ۴۰۰ فروند لنج از بنادر صیادی تیس، بریس و هفت تیر از چند سال پیش به سایر بنادر کشور نقل مکان کرده‌اند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه گل و لای فراوانی در حوضچه بنادر جمع شده لایروبی این بنادر بسیار ضروری است.

وی بر ساخت ایستگاه آتش نشانی در بنادر صیادی تاکید کرد و افزود: بار‌ها بر اثر آتش سوزی شناور‌ها و نبود ایستگاه آتش نشانی، صیادان خسارات زیادی متحمل شده اند و این مشکل بر اقتصاد خانوار‌ها و کشور تاثیر می‌گذارد.

میرمرادزهی خاطر نشان کرد: ۱۰۷ واحد صنایع شیلاتی در نوار ساحلی این استان وجود دارد که از جمله آن‌ها ۲۹ کارخانه تولید کنسرو ماهی است و نقش مهمی در بسته بندی و صادرات تن ماهیان دارند.

وی بر توسعه اسکله‌ها و محل تخلیه صید، روشنایی و آسفالت و یا سنگفرش محدوده بنادر صیادی، تسریع در تخصیص اعتبار لازم برای لایروبی بنادر بریس، تیس و هفت تیر، حصارکشی محوطه‌های اداری، احداث جایگاه‌های سوخت و آتش نشانی در اسکله فرعی و فعال سازی کارخانه‌های شهرک صنعتی، سردخانه، واحد عمل آوری و کارخانه یخسازی تاکید کرد و افزود: رسیدگی به مشکلات صیادان به تحقق اقتصاد مقاومتی منجر می‌شود.

استان سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای ۲ اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آب‌های دریای عمان فعال هستند.

شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال ۱۳۹۵ با جمعیت ۲۸۳ هزار و ۲۰۴ نفر در قالب ۴۸ هزار و ۱۴۷ خانوار از شمال به شهرستان‌های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان (مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.

چابهار به عنوان تنها بنادر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از سه شهر به نام‌های چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، ۶ دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.

منبع : ایرنا

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار