درمان‌های فوری و خانگی آفتاب سوختگی +عوارض خطرناک برنزه کردن پوست

برای درمان فوری آفتاب سوختگی و جلوگیری از بروز دوباره آن در آینده رعایت برخی نکته‌های مراقبتی توصیه می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، در فصول گرم سال آفتاب سوختگی یکی از اختلال‌های پوستی شایع است و این مشکل سلامت سبب دگرگون شدن رنگ پوست و بروز آسیب در آن می‌شود.

علائم آفتاب سوختگی را بشناسید

از جمله علامت‌های بالینی آفتاب سوختگی، قرمز شدن رنگ پوست، ایجاد خارش، سوزش، تاول پوستی، تورم و التهاب است، برای جلوگیری از بروز این عارضه دانشمندان توصیه می‌کنند افراد در سنین مختلف حتماً از ضد آفتاب مناسب با نوع پوست خود استفاده و هر دو ساعت یک بارآ آن را تجدید کنند.
 
آفتاب سوختگی در افرادی که به مسافرت‌های ساحلی می‌روند یا ساعات زیادی در طول روز را در معرض نورمستقیم خورشید قراردارند بیش از دیگران مشاهده می‌شود.

درمان خانگی آفتاب سوختگی

هنگام خروج از خانه باید از کلاه، عینک آفتابی، دستکش و لباس پوشیده استفاده کنید، پس از بازگشت به خانه در صورت مشاهده التهاب و قرمزی در پوست بدن استحمام با آب سرد و قرار دادن ژل آلوئه ورا برروی مناطق آسیب دیده می‌تواند سبب تسکین علامت‌های آفتاب سوختگی شود.

درصورت ادامه یافتن التهاب و بروز تاول مراجعه به پزشک برای دریافت دارو و راهکار‌های جلوگیری از ایجاد عفونت توصیه می‌شود.
 
چنانچه پوست دچار آفتاب سوختگی شده است و برروی آن زخم یا تاول وجود ندارد می‌توانید برای رطوبت رسانی به آن پس از کمپرس آب سرد یا یخ از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.
 
کارشناسان توصیه می‌کنند افراد یخ را درون حوله قرارداده و حوله را بر روی موضع آسیب دیده قرار دهند تا سبب تحریک پوستی نشود.
 

چنانچه به دلیل آفتاب سوختگی دچار التهاب و درد شده‌اید می‌توانید به مدت محدود از دارو‌های مسکن استفاده کنید، زمانی که بدن دچار آفتاب سوختگی می‌شود میزان فراوان آب از دست می‌دهد و سلول‌های پوستی دچار خشکی می‌شوند، کارشناسان به افراد دچار آفتاب سوختگی توصیه می‌کنند به میزان کافی آب بنوشند تا به این ترتیب آب رسانی به سلول‌های پوستی انجام شود و سرعت بهبود افزایش یابد.
 
اگربر سطح پوست تاول‌های پوستی ایجاد شود نشان دهنده آفتاب سوختگی درجه دو است و فرد باید به پزشک مراجعه کند، ترکاندن تاول‌های پوستی می‌تواند سبب ورود عفونت به درون بدن و بروز مشکل‌های آتی شود.
تا زمان بهبود آفتاب سوختگی از حضور در مکان‌هایی که در معرض تابش مستقیم نور خورشید قراردارند پرهیز کنید، همچنین موضع آسیب دیده را با لباس رنگ تیره بپوشانید تا کمتر درمعرض تماس با نور خورشید و تحریک دوباره قرار بگیرد.
 
بنا بر مطالعه‌های انجام شده افرادی که به طور مرتب در معرض آفتاب سوختگی قرار می‌گیرند با درصد بالایی احتمال دارد در آینده به سرطان پوست دچار شوند، زیرا سلول‌های پوستی آنها توان محافظتی کمی در برابر اشعه‌های خورشید و امواج ماورای بنفش دارند.
 
 
آفتاب سوختگی می‌تواند سبب آسیب به رنگ پوست، بروز چین و چروک پوستی و ایجاد لکه‌های قهوه‌ای برسطح بدن شود، مصرف مواد خوراکی سالم شامل انواع میوه و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان‌های ضروری برای بدن می‌تواند سبب تقویت بدن و بالا رفتن قدرت سلول‌های پوستی برای ترمیم DNA آسیب دیده بر اثر اشعه‌های خورشیدی شود.

ویتامینی که به درمان آفتاب سوختگی کمک می‌کند

پس از رفع مشکل آفتاب سوختگی استفاده از سرم ویتامین C به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان‌های ضروری برای سلامت پوست می‌تواند سبب تقویت سلول‌های پوستی شود.
 
کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند برای حفظ سلامت پوست و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های پوستی، چون سرطان از برنزه کردن پوست در ماه‌های گرم سال خودداری کنند، پژوهش‌های دانشمندان نشان داده است افرادی که به طور مرتب پوست خود را برنزه می‌کنند با درصد بالایی در سال‌های آینده به بدخیم‌ترین نوع سرطان پوست، ملانوما مبتلا شده اند.
 

داروهایی که پوست را در برابر آفتاب حساس می‌کنند

ابتلا به برخی بیماری‌ها یا مصرف برخی دارو‌ها مانند تتراسایکلین‌ها، تیازید، سولفونامیدها، فنوتیازین‌ها، قرص‌های ضد بارداری و دارو‌های مخصوص کنترل بیماری دیابت می‌تواند سبب افزایش حساسیت پوست به آفتاب و بروز آفتاب سوختگی شود به همین دلیل افرادی که از این گونه دارو‌ها استفاده می‌کنند باید نظارت بیشتری بر سلامت و محافظت پوست خود در برابر آفتاب درفصول گرم سال داشته باشند.
منبع: aad
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار