معاون رئیس جمهوری:

اقتصاد مقاومتی،کشور را در برابر تکان‌های اقتصادی بین المللی مقام سازی کرد

معاون رئیس جمهوری هدف از اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی مقام سازی اقتصاد کشور در برابر تکان‌های اقتصادی بین المللی عنوان کرد وگفت:این طرح در قالب ۱۱ برنامه در سطح ملی تعریف شده است.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، جمشید انصاری روز شنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کردستان با تاکید بر لزوم استفاده بیشتر از ظرفیت مرز گفت:با وجود این ضعف در زیرساخت، کردستان از فعل و انفعالات مرزی خوبی بهره‌مند است.

وی با تاکید بر اینکه تقویت این زیرساخت‌ها باید در کنار تسریع در ۲ بانده کردن جاده ارتباطی مریوان دیده شود، افزود: سرمایه گذاری خوبی در این مرز انجام شده که پتانسیل بسیارخوبی برای توسعه تجارت ایران در شرایط تحریم به شمار می‌رود و می‌تواند بخشی از مشکلات کشور را حل کند.

انصاری بیان کرد:سازمان حمل و نقل و راهداری باید اهتمام ویژه‌ای برای تقویت زیرساخت‌های پایانه مرزی باشماق داشته باشد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور به برگزاری جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی در طول ۲.۵ سال گذشته در این استان اشاره کرد و گفت: هدف از اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی مقام سازی اقتصاد کشور در برابر تکان‌های اقتصادی بین المللی بود که در قالب ۱۱ برنامه در سطح ملی تعریف شده است.

وی با بیان اینکه این طرح از سال ۹۴ به صورت جدی فعالیت خود را آغاز کرد، افزود: در سال ۹۷ اولین تکان اقتصادی جدی را شاهد بودیم که ناشی از اعمال تحریم‌های آمریکا همزمان با خروج از برجام بود و شوک اقتصادی به شمار می‌رفت.

انصاری اضافه کرد: این مساله نشان داد که اقتصاد ملی ما آسیب‌های جدی را در مقابل تحریم‌ها به خود دید و بخشی از برنامه ریزی‌ها و پیش بینی‌های ما در این زمینه نتیجه بخش نبود و به ثمر ننشست.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور دلیل این مساله را اتکا واحد‌های تولیدی صنعتی در تأمین مواد اولیه و فناوری به خارج دانست و یادآور شد: در صادرات بسیاری از کالا‌ها هم با مشکل مواجه بودیم.

وی تاکید کرد: این تکان اقتصادی نشان داد که باید برنامه ریزی خود را زودتر شروع می‌کردیم تا فرصت‌های بیشتری برای انجام اقدامات مؤثر در زمینه تاب آوری اقتصاد ملی داشته باشیم و علاوه بر آن بخشی از برنامه‌ها را جدی‌تر می‌گرفتیم.

انصاری با بیان اینکه در بحث اقصاد مقاومتی هم مانند دیگر برنامه ریزی‌ها عمل شد و در همه حوزه‌ها وارد شدیم، گفت: با منابع محدودی که داشتیم، کار‌ها در این بخش نیمه تمام ماند.

وی به عنوان نمونه به بحث گوشت قرمز اشاره کرد و افزود: پتانسیل کشور برای تولید ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز دست نیافتنی نبود و اگر در اولویت برنامه‌های اقتصادی قرار می‌گرفت می‌توانستیم مانند گندم در حوزه امنیت غذایی، خیال خود را راحت کنیم.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: این تجربه به ما می‌آموزد تا طرح‌هایی را در زمینه اقتصاد مقاومتی تعریف کنیم که در بازه زمانی یک ساله به نتیجه برسد و با نگاهی فرابخشی، نتایج اقتصادی قابل قبولی را عاید استان و منطقه کند.

انصاری در ادامه به تصمیم استان کردستان برای کاهش هشت درصدی سود تسهیلات سرمایه در گردش برای واحد‌های تولیدی اشاره کرد و گفت: این مساله موجب نشود تا هر فردی بخواهد شانس خود را برای دریافت این تسهیلات به محک آزمایش بگذارد.

انصاری افزود: این مساله باعث می‌شود تا صف تسهیلاتی به راه بیفتد و امکان استفاده استان از منابع خارج از استان کاهش می‌یابد و این مساله همچنین باعث می‌شود نرخ سرمایه گذاری در استان پایین بیاید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مناقشه انجام شده در طول ۲.۵ سال گذشته بر سر بحث موضوع تخصیص آب به کردستان از محل ذخیره سد‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به پایین بودن سرانه زمین‌های آبی در این استان در مقایسه با دیگر استان‌ها و میانگین کشوری، بخشی از تخصیص آب به سرانجام رسیده است.

انصاری تاکید کرد: این مساله اگرچه مهم است، اما به تنهایی کافی نیست و مقدمه‌ای است برای اینکه مساله بهره برداری از سد‌ها را حل کند البته با توجه به محدودیت منابع اعتباری دولت، باید طرح‌های مختص این بخش، اولویت گذاری و زمان بندی شود.

انتهای پیام/م

تخصیص آب به کردستان از محل ذخیره سد‌ها

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.