تاکید بر لزوم حفظ و صیانت از اثر تاریخی برده کنته شهرستان مهاباد

در حضور نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی، فرماندار مهاباد و مدیرکل مسکن و شهرسازی آذربایجان غربی برلزوم حفظ و احیاء اثر برده کنته مهاباد تاکید شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، صبح امروز شنبه مورخ ۱۸/ ۰۳/ ۹۸ طی بازدیدی که به دعوت اداره کل میراث فرهنگی انجام شد؛ مدیرکل استان، نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی، فرماندار مهاباد، مدیرکل مسکن و شهرسازی استان و تعدادی از کارشناسان از نحوه تعریض جاده در حریم اثر تاریخی برده کنته مهاباد بازدید کردند.

برهمین اساس جباری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی نیز با اشاره به اهمیت تاریخی این اثر گفت: این اثر تاریخی یکی از آثار با ارزش دوره مانایی هاست و می‌توان گفت؛ الگویی برای ساخت دیگر اثار تاریخی پس از خود بوده است.

وی حفظ این اثر را مهم عنوان کرده و افزود: مطمئناً  اهمیت شهرستان باید بیشتر از این بوده و برای حفظ، احیاء و معرفی این اثر تاریخی به علاقه‌مندان اعتبارات لازم از سوی نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی و فرماندار و دیگر مسئولین شهرستان تامین شود.

جباری تصریح کرد: وظیفه ذاتی ذاتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان صیانت از اینگونه آثار ثبتی است و در این زمینه با هیچ یک از افراد حقیقی یا حقوقی و حتی دستگاه‌های اجرایی تعارف نداشته و نخواهد داشت.

در این بازدید پس از معرفی کامل اثر برده کنته توسط یکی از کارشناسان باستان شناسی استان طی صورتجلسه‌ای مقرر شد در آن بخش از جاده ارومیه _ مهاباد که در حریم این اثر تاریخی است باند سرعت حذف شده و در بقیه عملیات راهسازی و بویژه در منطقه مذکور از تجارب کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی نیز استفاده گردد.

گفتنی است برده کنته در سال ۶۴ به ثبت رسیده و در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است.

انتهای پیام / س خ

اقدام میراث فرهنگی شهرستان مهاباد در حفاظت از اثر تاریخی برده کنته

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.