بافته‌ای از تار و پود هنر در دل موزه مهاباد

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهاباد گفت: جاجیم بافی' یکی از رشته‌های اصیل صنایع دستی مهاباد است که چند سالی است به دست فراموشی سپرده شده است.

عبده رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهاباد در گفت و گو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: جاجیم از رشته‌های صنایع دستی است که با توجه به نقش و نگار‌های روی جاجیم و دستگاه بافنده آن میتوان گفت قدمت این دستینه تقریبا به ۲ تا ۳ هزار سال قبل برمی گردد و از آن در ساخت زیر انداز، روانداز، کیف و کوسن استفاده می‌شود.

وی افزود: آموزش صنایع دستی علاوه بر توانمند کردن جوامع محلی می تواند مسیری برای ماندگار کردن هنر اصیلی باشد که به فرهنگ این منطقه گره خورده است.

وی با اشاره به اینکه برای رونق کار تولید کنندگان صنایع دستی تسهیلاتی در نظر گرفته شده است اضافه کرد: برای احیای این صنایع دستی تسهیلاتی در قالب سامانه کارا و هم در قالب سامانه مشاغل خانگی داریم که هنرمندان می توانند برای توسعه و احداث کارگاه اقدام کنند.

صنایع دستی در صورت احیاء و توجه بیشتر ابزاری قدرتمند برای اشتغالزایی، افزایش تولید ملی، صادرات کالا و رونق صنعت گردشگری هستند.

انتهای پیام/ س خ

جاجیم از صنایع دستی ماندگار در مهاباد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.