منحصربفردترین بنای سنگی ایران پس از تخت جمشید در انتظار تامین اعتبار

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا گفت: طبق طرح جامع مطالعاتی که برای معبد آناهیتا تا سال ۱۴۰۰ تعریف کرده‌ایم، به ۵۱ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا این بنای ارزشمند تاریخی را به سرانجامی برسانیم.

نحصربفردترین بنای سنگی ایران پس از تخت جمشید در انتظار تامین اعتباربه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،مرتضی گراوند به اهمیت تاریخی و فرهنگی معبد آناهیتا اشاره کرد و گفت: هرچند این اثرباستانی منحصربفردترین بنای سنگی ایران پس از تخت جمشید است و اهمیت بسیار بالایی دارد، اما تاکنون بنا به دلایلی نقشه راه و طرح جامعی برای ساماندهی آن تدوین نشده است.

مدیرپایگاه ملی معبد آناهیتا در ادامه از تعریف طرح جامع مطالعاتی به منظور ساماندهی این بنای تاریخی خبر داد و گفت: در طرح جامع مطالعاتی که برای این بنای باستانی تعریف کرده ایم، برای به سرانجام رساندن آن تا سال ۱۴۰۰ به ۵۱ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی افزود: انجام کاوش‌های باستان شناسی، تملک زمین‌های پیرامون اثر، انجام پایش‌های سالیانه، اقدامات مرمتی در مجموعه به ویژه در ضلع شرقی، ساماندهی سنگ‌های فروریخته داخل محوطه بنا و احیاء قبرستان مربوط به عهد اشکانی در ضلع شرقی از مهمترین فعالیت‌هایی است که در طرح جامع مطالعاتی برای ساماندهی این معبد در نظر گرفته ایم تا حیاتی دوباره به آن ببخشیم.

گراوند درخصوص تملک زمین‌های پیرامون بنا عنوان کرد: بخشی از زمین‌هایی که پیرامون بنای معبد است و جزو عرصه و حریم نیز محسوب می‌شوند، متعلق به اداره کل اوقاف و امور خیریه استان است که رایزنی‌هایی را به منظور تملک آن‌ها آغاز کرده ایم و البته این اداره کل قول‌های مساعدی به ما داده تا این زمین‌ها را به ما واگذار کند. با تملک این زمین‌ها به منظور همگون کردن با مجموعه اقدامات فضاسازی مناسبی را در آن‌ها انجام خواهیم داد.

وی در ادامه از توقف فعالیت‌های مرمتی در این بنا طی سال‌های گذشته یاد کرد و گفت: در سنوات قبل بخشی از عرض دیواره سازه مرمت شد، اما متاسفانه بعد‌ها دچار رانش شد، لذا این احتمال بوجود آمد که اگر بخش‌های دیگر نیز مرمت شوند، چنین سرنوشتی پیدا می‌کنند، برای همین دیگر مرمتی انجام نگرفت.

 



انتهای  پیام/ز

 

۵۱ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی معبد اناهیتا نیاز است 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار