مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی:

کسری مخازن آب‌های زیرزمینی تهدیدی جدی برای بخش کشاورزی/ محدودیت کشت برنج در استان‌های غیرشمالی همچنان به قوت خود باقی است

سرافرازی گفت: در حال حاضر ۳۰ میلیارد متر مکعب کسری مخازن آب‌های زیرزمینی تهدیدی جدی برای بخش کشاورزی به شمار می‌رود.

کسری مخازن آب‌های زیرزمینی تهدیدی جدی برای بخش کشاورزی/ محدودیت کشت برنج در استان‌های غیر شمالی همچنان به قوت خود باقی استبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزیگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا سرافرازی، مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری رویداد سازگاری با کم آبی و اولین جشنواره ملی آب اظهار کرد: با توجه به افزایش دما و کاهش منابع آب در سال‌های گذشته و نیاز به افزایش تولید غذا از سوی دیگر باید به نحوی رفتار کنیم که پایداری منابع آب و خاک حفظ شود.

مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی افزود: در حال حاضر ۳۰ میلیارد متر مکعب کسری مخازن آب‌های زیرزمینی است که این این امر تهدیدی جدی برای بخش کشاورزی محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید: خشکه کاری، راهی برای رسیدن به خودکفایی برنج + فیلم


وی با اشاره به اقدامات بخش کشاورزی برای سازگاری با کم آبی گفت: اقدامات بخش کشاورزی برای سازگاری با کم آبی به دو دسته سازه‌ای و غیر سازه‌ای که اقدامات سازه‌ای از جمله توسعه روش‌های نوین آبیاری، گلخانه‌ها، کشت نشائی، تجهیز نوسازی اراضی، مرمت و بازسازی قنوات و اقدامات غیر سازه‌ای، کاهش سطح زیر کشت محصولات پر آب‌بر همچون برنج، توسعه کشت نشائی، توانمندسازی تشکل‌ها و مشارکت‌های مردمی به شمار می‌رود.

این مقام مسئول ادامه داد: طی ۶۰ سال گذشته با ورود تکنولوژی حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق سرعت گرفت به طوری که دولت نتوانست از این امر جلوگیری کند به همین دلیل در کارگروه تعادل بخشی مشترک وزارت نیرو و جهاد کشاورزی برخورد چاه‌های غیرمجاز را در دستور کار قرار دادیم.

سرافرازی با اشاره به اینکه کشت برنج تنها به دو استان شمالی گیلان و مازندران اختصاص دارد، اظهار کرد: جلوگیری از کشت برنج در استان‌های دیگر از جمله طرح‌هایی است که در همین راستا انجام شده است.

مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی از کشت برنج تنها در دو استان گیلان و مازندران حمایت می‌کند، اظهار کرد: در حال حاضر کشت برنج در ۱۷ استان در حال انجام است؛ اما وزارت جهاد کشاورزی هیچ حمایتی بر کشت برنج سایر استان‌ها ندارد و تنها مباحث انتقال آب بندها، شالیکوبی و کارخانه‌های تبدیل محصول به دو استان شمالی اختصاص دارد.

وی ادامه داد: در شرایط پر آبی و بارندگی که امسال در استان خوزستان داشتیم و از طرفی قیمت کنونی برنج در کشور امکان برخورد جدی با کشت برنج در سایر استان‌ها از سوی وزارت جهاد کشاورزی وجود ندارد و این امر نیازمند یک سری قوانین است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در گذشته ۲۵ هزار هکتار برنج در حاشیه زاینده رود کشت می‌شد، گفت: هم اکنون کشت برنج در حاشیه زاینده رود به کمتر از ۲ هزار هکتار رسیده، کشت ارزن جایگزین این محصول شده است که دولت در این زمینه حمایت لازم را از تولیدکنندگان ارزن انجام می‌دهد.

سرافرازی با اشاره به اینکه مصوبه هیات وزیران مبنی بر محدودیت کشت برنج همچنان به قوت خود باقی است، بیان کرد: بنابر آخرین آمار تا کنون هیات وزیران تصمیمی برای لغو محدودیت کشت برنج در استان‌های غیر شمالی نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه تحویل حجمی آب یکی دیگر از برنامه های ما است، گفت: آب باید به صورت کنترل شده و حجمی در اختیار بخش قرار بگیرد.

سرافرازی ادامه داد: این مساله کمک می کند که وزارت جهاد کشاورزی بتواند برنامه های خود را در مناطق کشت پیاده و اجرا کند.

نیمی از چاه‌های موجود در کشور غیر مجاز هستند

مدیرکل دفتر امور آب وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه از مجموع ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار اراضی آبی حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار اراضی به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز هستند، گفت: حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار اراضی آبی با کمک و اعتبارات دولتی و مابقی اعتبارات بانکی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شوند.

وی ادامه داد: بحث کیفیت آب و درجه حرارت هوا یکی از عوامل محدود کننده در توسعه روش آبیاری محسوب می‌شود.

سرافرازی با اشاره به اینکه ۷۰۰ هزار حلقه چاه در کشور وجود دارد، اظهار کرد: نیمی از چاه‌های موجود در کشور غیر مجاز هستند که وزارت جهاد کشاورزی با همکاری وزارت نیرو بحث تعیین تکلیف چاه‌های غیر مجاز را در دستور کار خود قرار داده اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه الگوی کشت طی ۲ برنامه مطالبات دولت و مجلس از وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: الگوی کشت در تمامی استان‌ها در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، به طوریکه با توجه به وضعیت آب، خاک، سیاست وزارتخانه برای تولید محصولات در تمامی دشت‌های کشور مشخص شده، اما اجرای آن نیازمند یک سری الزامات است.

سرافرازی در پایان با اشاره به اینکه در بحث الگوی کشت، آب به صورت حجمی باید در اختیار بهره برداران قرار گیرد، افزود: دولت در بحث اجرای الگوی کشت، سیاست توسعه کشت گلخانه و انتقال سبزی و صیفی به داخل این فضا را دنبال می‌کند.

برنامه رویداد سازگاری کم آبی و اولین جشنواره ملی آب در ۳ تا ۵ تیر با حضور وزرای جهاد کشاورزی، نیرو و مسئولان سازمان برنامه و بودجه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار