چرا کشت‌های گلخانه‌ای در استان یزد افزایش یافت؟

استان یزد به واسطه خشکسالی‌های اخیر و کاهش شدید منابع آب زیرزمینی به سمت کشت‌های گلخانه‌ای و تولید و عرضه برخی از محصولات کشاورزی به شیوه‌های نوین در راستای کاهش استفاده از منابع آبی رفته است.

چرا کشت‌های گلخانه‌ای در استان یزد افزایش یافت؟به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، استان یزد طی سال‌های متمادی که با مسئله خشکسالی و عدم بارندگی‌های مناسب روبه‌رو بوده و این خشکسالی تا جایی پیش رفت که همه ساله شاهد کاهش ده‌ها سانتیمتری سطح آب زیرزمینی در سطح استان بودیم.

کاهش بارندگی از یک سو و کم شدن ذخایر آب زیرزمینی از سمت دیگر سبب شده بود که کاهش کشت‌های پرآب خواه در استان در سال‌های گذشته مطرح و بیان شد که بهتر است برای حفظ این منابع آبی ارزشمند و جلوگیری از کاهش آن، کشاورزان محصولات پرآب خواه را به داخل گلخانه‌ها انتقال داده و هم بهره‌وری بیشتری داشته باشند و هم اینکه بتوانند گامی مؤثر در راستای کاهش استفاده از منابع آب استان بردارند.

اما به یکباره سال جدید به شکل دیگری پیش رفت و بارش‌های رحمت الهی در سطح کشور و به‌ویژه در استان یزد سرازیر و سبب شد که همه فکر کنند که دیگر خشکسالی در استان یزد وجود ندارد و دوره ترسالی آغاز شده است.

این میزان بارش‌ها به گفته هواشناسی استان به حد نرمال خود رسیده، ولی به گفته شرکت آب منطقه‌ای تاثیر آنچنانی بر منابع آب زیرزمینی یزد نداشته که نشان می‌دهد مردم باید به همان شکل گذشته در مدیریت مصرف آب دقت نظر داشته باشند.

دنبال افزایش تولید کشت‌های کم آب خواه در سطح استان هستیم

محمد علی حاتمی زاده  با بیان اینکه دنبال افزایش کشت‌های کم آب خواه مانند زیره و زعفران در سطح استان یزد هستیم خاطرنشان کرد: در همین راستا به دنبال کاهش کشت محصولات پرآب خواهی مانند برخی کشت‌های سبزی و سیفی جات در سطح استان و انتقال این نوع کشت‌های پرآب خواه به داخل گلخانه‌ها که بهره‌وری بیشتر و بهتری دارد هستیم.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان یزد اضافه کرد: یکی از سیاست‌هایی که دنبال می‌کنیم این است که محصولات زراعی پرآب خواه را در داخل گلخانه‌ها و به روش‌های نوین تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه کشت‌های گلخانه‌ای سبب افزایش بهره‌وری و عملکرد با همان میزان آب مصرفی و حتی کمتر از آن می‌شود گفت: با توجه به کاهش منابع آب زیرزمینی و مشکلی که کشاورزان در استفاده از آب برای کشت‌های خود دارند، امروزه به شکلی پیش رفته که کشاورزان استان از سال‌های گذشته به سمت کشت‌های گلخانه‌ای رفته و بسیاری از محصولات خود را بهروش‌های جدید تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

حاتمی زاده عنوان کرد: کشت‌های گلخانه‌ای علاوه بر اینکه فضای کمتری و بهره‌وری چند برابری محصولات کشاورزی را به دنبال دارد، در کاهش استفاده از منابع آبی ارزشمند استان نیز تأثیرات بسیار زیادی خواهد داشت.

برنامه‌ای برای کاهش کشت گندم در یزد نداریم

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در پاسخ به این سؤال که آیا گندم جز محصولات پرآب خواه است و آیا کشت آن به دلیل مشکلات منابع آبی استان کاهش پیدا می‌کند یا خیر؟ گفت: در محصولات کشاورزی گندم جز کشت‌های پرآب خواه محسوب نمی‌شود و برنامه‌ای هم برای کاهش کشت آن در استان نداریم.

منبع تسنیم

انتهای پیام/ف

برچسب ها: آب ، جهادکشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.