اداره حفاظت محیط زیست بیجار به ابزار مهار آتش مجهز شد

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست بیجار از تجهیز شدن محیط بانان این اداره به ابزارهای جدید مهار آتش خبر داد.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،علی اصغر هدایت زاده گفت: دستگاه آب پاش، کپسول آتش خاموش کن، اسپری آب، لباس مخصوص آتش نشانی و برخی دیگر از لوازم مهار آتش در این اداره با آماده باش نیروها برای مهار و مقابله با آتش سوزی‌های احتمالی در فصل تابستان تجهیز شده است.

وی افزود: بیش از ۳۲ هزار مترمربع از عرصه های زیست محیطی شهرستان توسط نیروهای محیط بانی به صورت شبانه روزی بازدید می شود تا در صورت آتش سوزی احتمالی با همکاری واحد آتش نشانی شهرداری و منابع طبیعی نسبت به اطفای به موقع اقدام و از گسترش آن جلوگیری شود.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست بیجار با اشاره به آتش سوزی سه تا چهار هکتاری سال گذشته در عرصه های زیست محیطی این شهرستان اضافه کرد: همکاری مردم در عدم روشن کردن آتش در طبیعت و اطمینان از خاموشی آن می‌تواند کمک شایانی به حفظ محیط زیست و پیشگیری مؤثری در عدم وقوع آتش سوزی‌های مراتع باشد.

هدایت زاده با هشدار درباره آغاز زود هنگام آتش سوزی‌ها در سال جاری یادآور شد: با توجه به بارش‌های مناسب در فصل بهار امسال و رویش مضاعف گیاهان در مراتع، اراضی کشاورزی و جنگل‌ها، بی احتیاطی مردم در روشن کردن آتش و عدم اطیمنان از خاموشی آن احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع و عرصه‌های طبیعی شهرستان را افزایش داده که پیشگیری از آن هوشیاری جوامع محلی، بهره برداران و همه آحاد مردم را می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۳۰ هکتار از مناطق حفاظت شده در دست افراد سودجو رفع تصرف شد، گفت: از ابتدای امسال تاکنون نیز بیش از ۲۰ هکتار دیگر از مراتع تصرف شده با همکاری نهادهای مربوطه در حال رفع تصرف است.

هدایت زاده افزود: مراتع و عرصه‌های طبیعی سرمایه و ثروت ملی هستند که در صورت تصرف و یا آتش سوزی‌های عمدی یا غیرعمدی، جبران آن به سادگی میسر نیست و خسارت‌های زیادی به محیط زیست تحمیل خواهد کرد.

سرپرست اداره حفاظت حیط زیست بیجار اظهار داشت: بیش از ۸۰ ساعت آموزش برای دانش آموزان مقاطع تحصیلی شهرستان برگزار شد چون بهترین راه پیشگیری از خسارت‌های جبران ناپذیر به محیط زیست، آموزش‌های صحیح و بنیادی از سنین نوجوانی و کودکی است.

وی به گونه‌های منحصر به فرد جانوری در شهرستان هم اشاره کرد و گفت: محیط زیست شهرستان به علت وجود تپه ماهورها، زیستگاه مناسبی برای قوچ و میش ارمنی است که در آینده با اتمام طرح‌های در دست اقدام، سایت پرورش بیجار به مرکز تحقیقات قوچ و میش کشور تبدیل خواهد شد.

هدایت زاده اضافه کرد: تاکنون ۵۰ میلیارد ریال برای تکمیل پروژه مرکز تحقیقات جذب شده که امیدواریم با اتمام طرح‌های مطالعاتی، این مرکز به زودی فعالیت خود را آغاز کند.

وی افزود: استقبال مردم و دانشجویان از سایت پرورش قوچ و میش شهرستان افزایش یافته بطوری که از سایر استان‌های همجوار هم گروه‌های ۵۰ تا ۱۰۰ نفری دانشجویی برای انجام تحقیق در این خصوص به این سایت مراجعه می‌کنند.

سرپرست اداره حفاظت از محیط زیست بیجار یکی دیگر از مهمترین وظایف این اداره را پایش کلیه کارخانه‌ها و صنوف آلاینده اعلام کرد و یادآور شد: محیط زیست تأثیر و خسارت بسیاری زیادی از کارخانه‌ها، کارگاه‌های شیمیایی و صنعتی و صنوف آلاینده متحمل می‌شود.

انتهای پیام/م

تجهیز اداره حفاظت محیط زیست بیجار به ابزار مهار آتش



 

برچسب ها: محیط زیست ، تسهیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.