کلانتری مطرح کرد؛

طرح جامعی برای مدیریت پسماند در تهران نداریم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: متاسفانه 16 سال از تعیین قانون مدیریت پسماند در کشور گذشته است، اما هنوز طرح جامع مدیریت پسماند در تهران وجود ندارد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، کیومرث کلانتری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در نشست هم اندیشی با تشکل‌های محیط زیستی تهران با اشاره به اینکه شعار امسال روز جهانی محیط زیست غلبه بر آلودگی هوا است و این شعار با توجه به رشد شهر نشینی و توسعه کلانشهر‌ها و افزایش آلودگی هوا اعلام شده است، اظهار کرد: خوشبختانه سال گذشته در بخش کاهش آلودگی هوای کلان شهر تهران اقدامات خوبی صورت گرفت و در مجموع عملکرد و کارنامه قابل قبولی داشته ایم و این هم مدیون اقدامات و تلاش‌های همه بخش‌های مرتبط بود و توانستیم روز‌های سالمتری را نسبت به گذشته در تهران شاهد باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال جدید اهداف و اولویت‌هایی در نظر گرفته ایم و جهت تحقق این اهداف نیازمند یاری و همکاری همه تشکل‌های محیط زیستی هستیم، افزود: باید این اهداف را از نظر فکری با تشکل‌های مردم نهاد به اشتراک بگذاریم تا همه جوانب و نقاط یک موضوع مد نظر قرار گیرد.

کلانتری به ابلاغ راهبرد‌های محیط زیستی کلان کشور توسط رئیس جمهور به سازمان حفاظت محیط زیست اشاره داشت و گفت: این راهبرد‌ها شامل ۴ بخش مدیریت پسماندها، کاهش آلودگی هوا، مهار ریزگرد‌ها و احیای تالاب‌ها و تعیین حقابه تالاب‌ها است و خوشبختانه در ۳ بخش این راهبرد‌ها اقدامات خوبی صورت پذیرفته است.

وی ادامه داد: مدیریت پسماند موضوعی است بسیار حائز اهمیت و یکی از مشکلات عمده در کشور و بویژه در کلان شهر تهران است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با ابراز تاسف از اینکه ۱۶ سال از تعیین قانون مدیریت پسماند در کشور گذشته، ولی هنوز طرح جامع مدیریت پسماند در تهران وجود ندارد، اظهار داشت: پسماند یک کالای اقتصادی و در دنیا یک فرصت محسوب می‌شود و باید از آن بهره برد.

کلانتری ادامه داد: موضوع مدیریت پسماند در سال جاری اولویت اول محیط زیست استان تهران است و بصورت جدی پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه تداوم اقدامات کاهنده آلودگی هوا اولویت بعدی محیط زیست استان در سال جاری خواهد بود، افزود: تمام تلاش این است که روند کاهش آلودگی هوا به قوت خود باقی باشد تا باز شاهد وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته در تهران باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه اولویت سوم محیط زیست حفظ زیستگاه‌های ارزشمند استان است، گفت: ۴ محیط بانی جدید در سال جاری افتتاح و به بهره برداری می‌رسد و بر اساس تعاملات خوبی که با نیروی انتظامی صورت پذیرفته، تعداد زیادی سرباز نیز در امر حفاظت به کمک محیط بانان خواهند آمد و در کنار محیط بانان کمبود نیرو‌های حفاظتی در زیستگاه‌ها جبران خواهد شد.

کلانتری پایش مستمر واحد‌های صنعتی را نیز جز اولویت‌های محیط زیست استان تهران تهران در سال جاری دانست و بیان داشت: موضوع کاهش بوی نامطبوع محور تهران- قم به طور مستمر در دستور کار محیط زیست استان قرار دارد و با توجه به اینکه اقدامات خوبی در این خصوص انجام پذیرفته، اما چند اقدام مهم مربوط به کانون‌های انتشار بو در این منطقه وجود دارد که باید انجام پذیرد.

وی ادامه داد: این کانون‌ها شامل مرکز دفن پسماند آراد کوه، فاضلاب انسانی شهر‌های اسلامشهر، واوان و بهارستان و مجتمع دامپروری ۳۰ هزار رأسی دام گستر می‌باشد که تاکنون هیچ اقدامی در خصوص مهار آلودگی انجام نداده و موضوع در دست پیگیری می‌باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه برخورد قانونی با متخلفان به ویژه زمین خواری، شکار غیرمجاز و تخریب محیط زیست نیز اولویت بعدی محیط زیست استان است، گفت: در خصوص آلودگی‌های آب هم با توجه به اینکه بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی تکالیفی جهت پیشگیری و ممانعت از آلودگی آب داریم، با هماهنگی بین بخشی که با دستگاه‌های مربوطه انجام شده امیدواریم اقدامات خوبی در این خصوص انجام گیرد.

کلانتری در پایان با بیان اینکه همانند گذشته نیازمند همکاری و همفکری تشکل‌های محیط زیستی استان هستیم، تصریح کرد: حضور، فعالیت و مشارکت همه تشکل‌ها برای ما ارزشمند است و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت زیاد این تشکل‌های مردمی در جهت حفظ محیط زیست استان نهایت بهره را ببریم.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، پسماند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار