هند گام‌های اولیه را برای ساخت موشک‌های مافوق صوت برداشت

مقامات دفاعی هند اعلام کردند نخستین آزمایش «حامل نشانگر فناوری مافوق صوت» در این کشور انجام شد که راه را برای توسعه موشک‌های کروز مافوق‌صوت هموار می‌کند.

هند گام‌های اولیه را برای ساخت موشک‌های مافوق صوت برداشتبه گزارشگروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، سازمان دولتی «توسعه تحقیقات دفاعی هند» اعلام کرد نخستین آزمایش «حامل نشانگر فناوری مافوق صوت» (HSTDV) انجام شده است. این آزمایش راه را برای توسعه موشک‌های کروز مافوق صوت که سرعتی بیش از ۶.۵ «ماخ» دارند، هموار می‌کند.

بنابر اعلام مقامات هند، این دستاورد کاربرد‌های غیرنظامی بسیاری خواهد داشت، از جمله آنکه پرتاب ماهواره‌ها با هزینه پایین و همچنین پرتاب موشک‌های کروز با برد بالا را ممکن می‌سازد. آزمایش این فناوری طی سه ماه در برنامه آزمایش موشک ضد ماهواره‌ای در منطقه ساحلی «ادیشا» هند انجام خواهد شد.

یک منبع دفاعی هند در این خصوص گفت آزمایش حامل نشانگر فناوری مافوق صوت امروز (چهارشنبه) ساعت ۱۱:۲۲ به وقت محلی در جزیره «عبدالکلام» در ساحل «ادیشا» صورت گرفت. حامل نشانگر فناوری مافوق صوت بر روی موشک سری «آگنی» نصب و در حضور راجنا سینگ، وزیر دفاع هند، پرتاب شد. بنا به گفته این منبع آگاه، اطلاعات و داده‌های تولید شده در طی این ماموریت جمع‌آوری شده و تحلیل می‌شوند.

در ۲۷ مارس سال جاری میلادی، نارندارا مودی، نخست وزیر هند، اعلام کرد این کشور نخستین آزمایش موشک ضد ماهواره‌ای را انجام داده است. بنا به گفته مودی، این آزمایش موفقیت آمیز بود و توانست با مدل «برخود برای نابودکردن» ماهواره هند را که در مدار پایین ۳۰۰ کیلومتری واقع شده بود از میان ببرد. نخست وزیر هند با اعلام این خبر تاکید کرد «این آزمایش توانایی هند را در دفاع از دارایی‌های خود در فضای بیرون نشان داد».

اما این آزمایش موشکی هند خشم شدید آمریکا را به دنبال داشت، به گونه‌ای که ناسا این اقدام هند را که یکی از ماهواره‌های خود را در فضا منهدم کرد «یک اتفاق وحشتناک» خواند و اعلام کرد به دنبال این اتفاق بیش از ۴۰۰ قطعه ضایعات فضایی ایجاد شده است که خطرات تازه‌ای را برای فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین المللی ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: هند ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار