میرشکار در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛

اجرای برنامه ملی حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی

مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برنامه ملی حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی تدوین شده است و در حال اجرای مقدماتی آن هستیم.

داوود میرشکار مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تنوع زیستی ساحلی و دریایی و اقدامات محیط زیست برای حفاظت و احیای آن‌ها اظهار کرد: ۷۰ درصد از کره زمین را آب فراگرفته است که دریا‌ها و اقیانوس‌ها مربو ط می‌شود

وی افزود: در دریا‌ها و اقیانوس‌ها به خصوص در نواحی ساحلی و فلات قاره تنوع بسیار غنی داریم و بیشتر تولیدات مربوط به این مناطق است.

مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دریای عمان، خلیج فارس و خزر آب‌های استراتژیکی هستند و تنوع زیستی بسیار بالایی دارند.

میرشکار تصریح کرد: زیستگاه‌های بسیار پر تولیدی را در خلیج فارس و دریای عمان از جمله آب سنگ‌های مرجانی و جنگل‌های حرا داریم که آب سنگ‌های مرجانی دومین بیوم پر تولید کره زمین را به خود اختصاص داده و هزاران گونه از آبزیان را در خود جای داده است.

وی افزود: این زیستگاه‌ها به دلیل اینکه نوزادگاه بسیاری از گونه‌های مهم اقتصادی و شیلاتی هستند، اهمیت دارند.

مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جنگل‌های حرا به جز ارزش اقتصادی و تولیدی، ارزش توریستی دارند و بسیاری از کشورهای دارای جنگل‌های حرا در دنیا، درآمد حاصل از توریست و اکوتوریست‌شان بیشتر از درآمد نفتی کشور ماست.

میرشکار تصریح کرد: با توجه به وسعت و تنوع گونه‌ای دریاها اکثر گونه‌ها مانند پستانداران، لاک‌پشت‌های دریایی، بسیاری از ماهی‌های استخوانی و غضروفی و آب سنگ‌های مرجانی بر اثر بهره‌برداری‌های ناپایدار و تخریب زیستگاه‌ها در معرض خطر انقراض هستند.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست هرساله برنامه‌های حفاظتی از جمله پایش، حفاظت از مناطق و احیا را اجرا می‌کند.

مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پایش تردد پستانداران دریایی که به صورت ثابت هستند هر ساله انجام می‌شود و در حال حاضر نیز پایش منطقه مکران از جاسک تا جزیره شیرور انجام شده است و همچنین این کار هر ساله در استان بوشهر در پارک ملی دیرنخیلو نیز صورت می‌گیرد و در استان خوزستان نیز مطالعاتی در این باره انجام شده است.

وی با بیان اینکه تنها پستاندار دریایی در شمال کشور فوک خزری است و سازمان مردم نهاد در آن منطقه فعال هستند، افزود: نخستین مرکز امداد و نجات فوک خزری در استان گلستان است که امیدواریم که در استان‌های مازندران و گیلان نیز این مرکز احداث شود.

مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: لاک‌پشت‌های دریایی در خلیج فارس و دریایی عمان در زمان تخم گذاری هر ساله پایش می‌شوند.

میرشکار با بیان اینکه احیای مناطق و محل تخم گذاری لاک‌پشت‌ها با همکاری سازمان‌های مردم نهاد و ادارات کل محیط زیست در دست اجرا است، گفت: برنامه ملی حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی تدوین شده است و در حال اجرای مقدماتی این برنامه هستیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار