راه‌اندازی بلندترین ایستگاه هواشناسی جهان در رشته کوه‌های هیمالیا

دانشمندان بلندترین ایستگاه تحقیقات آب و هوای جهان همراه با تجهیزات پیشرفته در نزدیکی کوه‌ هیمالیا مستقر ساختند.

راه‌اندازی بلندترین ایستگاه هواشناسی جهان در رشته کوه‌های هیمالیابه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان موفق شدند دو ایستگاه تحقیقاتی هوانشناسی را در مرتفع‌ترین نقاط کره زمین یعنی در کوه اورست نصب و راه‌اندازی کنند. دانشمندان و متخصصان علوم هواشناس با همکاری تیم‌های محلی، تجهیزات مربوط به این دو ایستگاه کنترل آب و هوا را در ارتفاع ۸۴۳۰ و ۷۹۴۵ متری از سطح زمین نصب کردند.


بیشتر بخوانید: اسکی‌بازی که در ۷ ساعت، از دومین کوه بلند جهان پایین آمد +فیلم


البته گفتنی است سه ایستگاه دیگر نیز در نقاط کم ارتفاع‌تر از اورست برپا گشته است. تیم محققان نشنال جئوگرافیک در این پروژه حضور گسترده و پر رنگی داشتند و حمایت‌های مالی زیادی را نیز برای اجرای هرچه بهتر ادهداف پروژه مرتفع‌ترین ایستگاه هواشناسی کروه زمین جذب کردند. دانشمندان با استفاده از اطلاعات کسب شده از این ایستگاه‌های می‌توانند تحقیقات بسیار ارزشمندی را در مورد روند تغییر آب و هوای زمین و سرعت ذوب یخچال‌های طبیعی، انجام دهند و پیشنهادات مفید و کاربردی را برای کاهش سرعت ذوب این یخچال‌ها ارائه دهند.

پائول مایسکی یکی از دانشمندان حاضر در تیم اعزامی به اورست گفت: آب و هوای کره زمین به شدتن در حال تغییر است و روند گرمایش نقاط مختلف این سیاره با سرعت زیادی ادامه دارد. اما هنوز اطلاع دقیقی از چگونگی تغییر آب و هوا در ارتفاع بالای ۵۰۰۰ متر از سطح دریا نداریم و بدون شک نصب این ایستگاه‌ها کمک بسیار بزرگی به رفع اطلاعات ناقص دانشمندان خواهد کرد.

تعداد افراد حاضر در تیم اعزامی به اورست ۳۰ نفر بودند که از این تعداد ۱۷ نفر از آن‌ها را محققان نپالی تشکیل می‌دادند. از دیگر اقدامات ارزشمندی که در این صعود پرهیایو انجام گرفت، نمونه برداری از هسته‌های یخ موجود در ارتفاع ۸۰۲۰ متری برای بررسی میزان و عمق بار‌های سالانه در این منطقه از جهان بود.

راه‌اندازی بلندترین ایستگاه هواشناسی جهان در رشته کوه‌های هیمالیا

فعالیت‌های انسانی و هجوم بیش از اندازه گردشگران و گوه‌پیمایان به منطقه اورست در سال ۲۰۱۸ میلادی علاوه بر افزایش میزان آلودگی و اجتماع زباله‌ها در مناطق مختلف کوه اورست، سبب کشته شدن ۱۱ گردشگر صعود کننده به بلندترین قله جهان شد. مقامات دولتی نپال اعلام کردند سال گذشته بیش از ۱۰ تن زباله را از اورست جمع‌آوری کردند.

انتهای پیام/

پیش بینی آب و هوا از کوه اورست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار