در نشست خبری عنوان شد؛

هزینه‌کرد اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور اعلام شد

نشست خبری «تشریح هزینه‌کرد اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور» با حضور حسن محمدی، مدیر عامل این اتحادیه برگزار شد.

فصل تابستان بهترین فصل برای فعالیت مؤسسات قرآنی استبه گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،نشست خبری تشریح هزینه‌کرد اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور یکشنبه ۲۶ خردادماه با حضور حسن محمدی مدیرعامل این اتحادیه در محل سالن نشست‌های اتحادیه قرآن و عترت کشور برگزار شد.

محمدی مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در خصوص اعتبارات اتحادیه گفت: فصل تابستان بهترین فصل برای فعالیت مؤسسات قرآنی است تا بتوانند با بودجه هرچند ناچیزی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، فعالیت‌های قرآنی خود را پیگیری کنند. کل میزان اعتباری که از محل اعتبارات سال ۹۷ و به صورت مستقیم در اختیار اتحادیه قرار گرفته، مبلغی معادل ۷۷۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. همچنین، در همان گزارش از اعتبار دیگری معادل مبلغ سه میلیارد و ۶۹۹ میلیون و ۸۳۱ هزار تومان اطلاع‌رسانی شده که این مبلغ به حساب اتحادیه واریز شده است، ولی این مبلغ متعلق به اتحادیه نبوده و تنها به عنوان امانت به حساب اتحادیه واریز شده و اتحادیه نیز این مبلغ را به نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلفی که باید تخصیص داده می‌شد، پرداخت کرد.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور ادامه داد: اتحادیه تنها به عنوان یک امانتدار عمل کرده است تا این اعتبار به دست نهاد‌ها و دستگاه‌های مربوطه برسد. میزان ۷۷۲ میلیون اعتبار اختصاص داده شده به اتحادیه در مقایسه با سایر اعتبارات فرهنگی کشور عملا هیچ است و باعث تأسف است که کل اعتباری که برای حمایت از مؤسسات قرآنی مردمی در نظر گرفته شده ۸۰۰ میلیون تومان است.

وی عنوان کرد: مؤسسات قرآنی مردمی تأثیر بسیاری در فرهنگ‌سازی داشته و به فرموده مقام معظم رهبری فعالیت قرآنی این مراکز فعالیتی راهبردی است و مسئولان کشور باید در این زمینه تصمیم جدی‌تری داشته باشند. همانطور که در رابطه با بودجه اختصاص یافته به اتحادیه اشاره شد با توجه به تعداد هزار مؤسسه قرآنی که زیر نظر اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور فعالیت می‌کنند، به طور میانگین مبلغ هشتصد هزار تومان به هر مؤسسه می‌رسد که این مبلغ بسیار ناچیز است.

محمدی بیان کرد:‌ مسئولان مربوطه کوچکترین شناختی از ساختار‌های فرهنگی و کارکرد مؤسسات قرآنی ندارند و باید در این زمینه بهتر عمل کنند. هر تحول فرهنگی که در سطح کشور رخ می‌دهد از قبل مجموعه‌های مردم‌نهاد اتفاق می‌افتد بنا بر تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده، کمتر از دو درصد و در خوش‌بینانه‌ترین حالت کمتر از ۱۰ درصد فارغ‌التحصیلان آموزش و پرورش توانایی روخوانی و روان‌خوانی معمولی قرآن را دارا هستند که این میزان بسیار ناچیز است.

مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور عنوان کرد: با برنامه ریزی که در هیئت‌مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور انجام شد، قرار بر این شد تا مبلغ اختصاص یافته به اتحادیه در سه حوزه هزینه شود. در وهله اول بنا بر این شد تا مبلغی در حدود ۲۷۰ میلیون تومان از طریق اتحادیه‌های استانی هزینه برگزاری دوره‌ها، همایش‌ها و مجامع عمومی مؤسسات در استان‌ها شود که در این راستا به هر استان مبلغ ۹ میلیون تومان تخصیص داده می‌شود تا خداقل سه نشست را با حضور مؤسسات قرآنی برگزار کنند که این نشست‌ها شامل نشست‌های تبلیغی و ترویجی، کارگاه آموزشی و مجمع عمومی می‌شود که این مبلغ در اختیار مدیرعامل هر استان قرار می‌گیرد تا هزینه شود.

محمدی با اشاره به یک طرح قرآنی تصریح کرد: به زودی اجرای یک طرح ملی در حوزه حفظ قرآن کریم از طریق اتحادیه به استان‌های کشور ابلاغ خواهد شد که به موضوع ترویج فرهنگ حفظ قرآن می‌پردازد. یرای اجرای این طرح نیز مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که ۲۵۰ میلیون تومان از این اعتبار به صورت کمک بلاعوض و ۲۵۰ میلیون تومان دیگر نیز به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار قرار می‌گیرد و در حدود ۳۰ هزار نفر در سراسر کشور نیز از طریق مؤسسات در این طرح مشارکت خواهند داشت.

انتهای پیام /

 

برچسب ها: قرآن ، احادیث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار