در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

طرح جمع آوری دست فروشان چهارراه ولیعصر از فردا آغاز می‌شود

معاون خدمات شهری منطقه ۱۱ تهران از جمع آوری دست فروشان و بساط‌گستران چهارراه ولیعصر از روز سه شنبه خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، چهارراه ولیعصر جزء مناطق مرکزی و پر رفت و آمد پایتخت است که به واسطه وجود ایستگاه مترو و بی‌آرتی روزانه شاهد حجم گسترده‌ای از عبور افراد پیاده در این منطقه هستیم.

تردد افراد پیاده در این نقطه و شلوغی چهارراه ولیعصر موجب شده است بسیاری از دست فروشان به عرضه کالای خود در این منطقه اقدام کنند به طوری که گاهی این حجم از حضور دست فروشان موجب اعتراض مغازه داران آن محدوده شده است به طوری که برخی از افراد و صاحبان مشاغل محدوده تئاتر شهر و چهارراه ولیعصر  بر این باورند که شهرداری تهران جدیتی نسبت به جمع آوری و ساماندهی دست فروشان ندارد.

حال از شهرداری منطقه ۱۱ تهران خبر می‌رسد، طرح انضباط شهری در محدوده چهارراه ولیعصر (عج) و تئاتر شهر از فردا اجرا می‌شود.

با مطرح شدن این موضوع برخی رسانه‌ها برداشت‌های متفاوتی از طرح انضباط شهری داشتند به طوری که مشخص نشد در انضباط شهری دست فروشان محدوده چهارراه ولیعصر و تئاتر شهر جمع آوری و یا ساماندهی می‌شوند؟

کوروش خرد معاون خدمات شهری منطقه ۱۱ تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در توضیح چگونگی اجرای طرح انضباط شهری در محدوده تئاتر شهر و چهارراه ولیعصر گفت: بحث ما اجرای طرح انضباط شهری است که به واسطه آن کلیه دست فروشان و بساط گستران محدوده چهارراه ولیعصر و تئاتر شهر جمع آوری می‌شوند.

وی ادامه داد: دیگر بحث ساماندهی دست فروشان نخواهد بود و مسئولیت ساماندهی دست فروشان و بساط گستران طی تفاهمنامه‌ای که با شرکت ساماندهی صنایع و مشغال صورت گرفت، به این شرکت سپرده شد.

خرد تصریح کرد: ممکن است داخل بساط گستران و دست فروشان افراد معلولی حضور داشته باشند که امکان کسب درآمد به شیوه دیگر را نداشته باشد و تأکید ما در بحث انضباط شهری این است که شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران پیش بینی‌های لازم را برای برپایی بازارچه برای آن‌ها داشته باشد.

معاون خدمات شهری منطقه ۱۱ تهران تأکید کرد: باز هم اعلام می‌کنم که دیگر در محدوده تئاتر شهر و چهارراه ولیعصر بازارچه‌ای برای بساط گستران و دست فروشان برپا نخواهد شد.

خرد با اشاره به تجربه برپایی بازارچه دست فروشان پیش از نوروز سال ۹۷ در محدوده چهارراه ولیعصر (عج)، گفت: متأسفانه بازارچه‌ای که در محدوده چهارراه ولیعصر (عج) پیش از نوروز ۹۷ ایجاد شد، مهر تأییدی بود بر فعالیت دست فروشان که اینگونه اقدامات موجب می‌شود رفته رفته تعداد دست فروشان زیاد شده و با گسترش دست فروشی دیگر این امکان برای شهرداری تهران وجود ندارد که بتواند بساط گستران و دست فروشان را ساماندهی کند.

وی بیان کرد: در تفاهمنامه‌ای که به تصویب رسید، مقرر شد صاحبان مشاغل در محدوده چهارراه ولیعصر (عج) نیز همکاری‌های لازم را با شهرداری تهران داشته باشند.

معاون خدمات شهری منطقه ۱۱ تهران در توضیح چگونگی همکاری صاحبان مشاغل با شهرداری منطقه ۱۱ در طرح انضباط پیاده راه چهارراه ولیعصر (عج)، گفت: پیشتر شاهد بودیم بسیاری از صاحبان مشاغل در محدوده چهارراه ولیعصر (عج) برای آنکه از بساط گستری دست فروشان در پیاده راه جلوگیری کنند، رگال‌های خود را در سطح پیاده راه قرار می‌دادند که با اجرای این طرح مغازه داران موظفند که رگال‌های خود را به داخل مغازه خود انتقال دهند.

وی تأکید کرد: اگر صاحبان مغازه بساط و رگال خود را در پیاده راه قرار دهند، از طریق مراجع قضایی با آن‌ها برخورد می‌شود و ممکن است مغازه آن‌ها پلمپ شوند.

خرد تصریح کرد: اجرای طرح انضباط شهری محدوده تئاتر شهر و چهارراه ولیعصر (عج) نیاز به هماهنگی بین بخشی دارد.

معاون خدمات شهری منطقه ۱۱ تهران ادامه داد: ممکن است در طرح انضباط شهری افرادی باشند که در مقابل قانون قد علم کنند و در نهایت با مأموران ما درگیری فیزیکی ایجاد کنند.

وی افزود: اینجاست که نقش نیروی انتظامی برای ورود بسیار پررنگ است و باید در راستای کمک رسانی به شهرداری منطقه ۱۱ برای اجرای این طرح اقدامات موثری را انجام دهد.

معاون خدمات شهری منطقه ۱۱ تهران بیان کرد: رفع سد معبر از وظایف شهرداری تهران است که گاهی با مقاومت دست فروشان رو به رو می‌شود که این مقاومت موجب به وجود آمدن درگیری بین دست فروشان و مأموران یگاه حفاظت شهرداری تهران می‌شود.

وی افزود: بعضی از این دست فروش‌ها حلقه‌ای از اراذل و اوباش هستند که با نزاع، درگیری و جوسازی کار خود را پیش می‌برند و با استفاده از احساسات مردم پایتخت به دنبال کسب منافع خود هستند.

خرد تصریح کرد: مردم با احساس پایتخت نمی‌دانند که دست فروشی و بساط گستری نوعی از بی‌قانونی است و پست برخی از این بساط‌ها و دست فروشی‌ها اعمال خلافی اتفاق میفتد.

معاون خدمات شهری منطقه ۱۱ تهران تأکید کرد: به همین دلیل است که از دستگاه قضا و نیروی انتظامی خواستیم تا شهرداری تهران را برای جمع آوری بساط گستران و دست فروشان یاری کند.
وی تصریح کرد: بار‌ها شاهد بودیم که مأموران یگان حفاظت معابر ما در درگیری با دست فروشان چاقو خوردند و دستشان شکسته و دچار مشکلات حادی شده‌اند.

خرد افزود: اگر دست فروشان و بساط گستران از شهرداری و یگان حفاظت تمرد نکردند آنگاه می‌توان کار را به نحو احسنت پیش برد، اما تجربه ثابت کرده است که بسیار از این افراد در مقابل قانون مقاومت می‌کنند که اینجا نیاز است ضابط قضایی و دستگاه قضا ورود کند.

معاون خدمات شهری منطقه ۱۱ تهران در پاسخ به این سوال که طرح انضباط شهری با هدف جمع آوری دست فروشان محدوده چهارراه ولیعصر (عج) از چه زمانی آغاز می‌شود، گفت: قرار ما این است از روز سه‌شنبه شروع این کار را انجام دهیم و به دنبال هماهنگی‌های لازم هستیم و پیش بینی ما این است اگر اتفاق خاصی رخ ندهد روز سه‌شنبه شاهد اجرای طرح باشیم.

سردار حمید هداوند جانشین رئیس پلیس پایتخت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره نقش پلیس پایتخت در نقش انضباط شهری محدوده خیابان ولیعصر (عج)، گفت: وظیفه اجرای طرح جمع آوری دست فروشان بر عهده شهرداری منطقه است و ما به عنوان نیروی کمکی در کنار شهرداری منطقه ۱۱ هستیم که در صورت برخورد فیزیکی و درگیری بین مأموران شهرداری و دست فروشان پلیس اقدام می‌کند و افراد خاطی را شناسایی و دستگیر می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
@@@
۱۰:۲۲ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
اشتغال ایجاد کنید تا مردم دست فروشی نکنند.
من در حد توان ام از دست فروش ها خرید میکنم هم ارزان میفروشند
و هم کمک میشه برای این افراد ضعیف جامعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
همزمان تابلو هم بزنن که خرید از دستفروش یعنی زیاد شدن اونا و را بندون و جنگ و دعوا
آخرین اخبار