پای فرش عظیم زاده هم به پرونده بانک سرمایه باز شد

قاضی مسعودی مقام درباره اتهامات محمدرضا خانی یکی از متهمان پرونده بانک سرمایه توضیحاتی داد.

بنهمین جلسه دادگاه متهمان بانک سرمایه برگزار شده گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، نهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سید هادی رضوی و ۳۰ متهم دیگر پرونده بانک سرمایه در شعبه سوم دادگاه جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام آغاز شد.

گفتنی است؛ این پرونده ۳۱ متهم دارد.

۱-سید محمدهادی رضوی دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال از طریق نامشروع

۲- احسان دلاویز دایر بر معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق معاونت تحصیل مال از طریق نامشروع

۳- محمدرضا خانی (مدیرعامل و عضو هیئت مدیره وقت بانک سرمایه) دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۴- محمدعلی هادی (عضو هیئت مدیره وقت بانک سرمایه) دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۵- بهمن خادم (عضو هیئت مدیره وقت بانک سرمایه) دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۶- مهرداد باقری (عضو هیئت مدیره وقت بانک سرمایه) دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۷- یاسر ضیائی شیرکلائی (قائم مقام وقت بانک سرمایه) دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۸- خیراله بیرانوند (مدیر عامل و عضو هیئت مدیره وقت بانک سرمایه) دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۹- پرویز احمدی (سرپرست بانک و رئیس هیئت مدیره وقت بانک سرمایه) دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۱۰- علیرضا حیدرآبادی‌پور (مدیرعامل و عضو هیئت مدیره وقت بانک سرمایه) دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۱۱- شهاب‌الدین حسامی دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۱۲- مانی رهبری دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۱۳- محمد سلمانی علائی دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۱۴- سالار بایرامی خلج دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۱۵- غلامرضا شیانی دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۱۶- سید ابوالقاسم سجودی جورشری دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۱۷- رحیم قنبری دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۱۸- احمد کولیوند دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۱۹- مجید زاهدی دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۲۰- حمیدرضا فاروقی دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۲۱- محمود لطف‌اله پور دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۲۲- علی نانچیان دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۲۳- پیمان پویان مهر دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۲۴- علیرضا کلهر دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۲۵- نصرت‌اله فرخی دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۲۶- عباس عبدی دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۲۷- محمد سرخیل دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۲۸- سعید حسن‌زاده دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۲۹- علی پورمنزه دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۳۰- مجیدرضا خایانی دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

۳۱- خانم پری یدیسار دایر بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت

گفتنی است؛ در جلسات گذشته آخرین دفاعیات هادی رضوی متهم ردیف اول و احسان دلاویز متهم ردیف دوم پرونده اخذ شد و دیگر نیازی به حضور این دو متهم و وکلایشان در دادگاه نیست.

در ابتدای دادگاه قاضی مسعودی مقام از محمدرضا خانی یکی از متهمان بانک سرمایه خواست تا در جایگاه قرار گیرد.

قاضی خطاب به متهم گفت: آقای محمدرضا خانی، فرزند اسفندیار، حسب محتویات پرونده که در شعبه ۳۶ دادسرای تهران تنظیم شده است، شکایت بانک سرمایه، گزارش سازمان بازرسی کل کشور، هئیت نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی، گزارش سازمان اطلاعات سپاه و پلیس آگاهی تهران و ردیابی‌های صورت گرفته و اقاریر متهمان شما متهم به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق ۱۳ فقره خیانت در امانت به ارزش ۱۳ میلیارد و ۳۹۰ میلیون و ۴۰ هزار ریال و دریافت فرش‌های نفیس به ارزش ۳ میلیارد و ۶۵۳ میلیون ریال از آقای احد عظیم زاده مالک برند فرش عظیم زاده، دریافت یک میلیارد ریال از آقای قاسم خلیل خلیلی برای خرید یک دستگاه خودروی BMV و دریافت ۲ میلیارد و ۲۶۰ میلیون ریال از شرکت سایه گستر هستید، آیا اتهامات خود را قبول دارید؟

متهم خانی پاسخ داد: خیر قبول ندارم.

خانی ادامه داد: من از تاریخ ۹۵/۱/۱۶ تا ۹۶/۲/۲۳ عضو هیئت مدیره بانک سرمایه و از تاریخ ۹۵/۷/۳ تا ۹۶/۱/۲۳ مدیر عامل بانک سرمایه بودم.

این متهم ادامه داد: در زمان حضور بنده در هئیت مدیره بانک سرمایه به مصوبات اعطای وام و تسهیلات بدون ربا عمل می‌شد و شما مصوبه‌ای را پیدا نمی‌کنید که توسط بنده امضا شده باشد که جزء مصوبات فصل سوم بانکداری نباشد. در سال ۹۵ تمام فعالیت‌های بانک در چهارچوب مصوبات هئیت مدیره بود.

وی گفت: در سال ۹۵ اساسنامه بانک‌های خصوصی تغییر کرد. در سال ۹۵، ۲ هئیت مدیره برای بانک‌ها در نظر گرفته شد، یکی هئیت مدیره بانک که بالاترین تصمیم گیری را داشت و دوم هئیت عامل که مسئولیت اجرایی را بر عهده داشت.

متهم خانی گفت: سال ۹۵ سالی بود که مبارزه با فساد و شکایت از بدهکاران کلان در بانک سرمایه آغاز شد و بحران در بانک سرمایه از جایی شروع شد که بدهکاران کلان بانک شایعاتی مانند انحلال بانک، ادغام و ورشکستگی بانک را در جامعه منتشر کردند. اگر حضور نیرو‌های جوان بانک نبود نمی‌توانستیم سال ۹۵ را با موفقیت طی کنیم.

وی گفت: اعضای هئیت مدیره از جمله بنده حقیر در تمام مراحل در بانک حضور داشتیم و اگر این حضور نبود، نمی‌توانستیم سال ۹۵ را به سلامت پشت سر بگذاریم.

متهم خانی ادامه داد: مرجع بعدی کار که مورد استناد بود، مصوبات هئیت مدیره بانک بود که با اتفاق نظر سایر مدیران و تصویب هئیت مدیره بانک می‌رسید.

وی گفت: منبع بعدی کار آیین نامه داخلی بانک و منبع بعدی عرف رایج در بانکداری بود.

متهم خانی افزود: در کیفرخواست آمده عدم اعتبارسنجی در بانک سرمایه و زمان فعالیت ما بوده است.

وی ادامه داد: اعتبارسنجی در شعبه انجام می‌شود و به هئیت مدیره ارتباطی ندارد و حتی اگر مشتری درخواست دریافت تسهیلات را مستقیما با اعضای هئیت مدیره بدهد، باز هم درخواست برای اعتبارسنجی به شعبه باز می‌گردد. برای اعتبار سنجی معیار اصلی مدارکی است که به شعبه داده می‌شود که یکی از آن‌ها گردش حساب مشتری است. حتی اگر مشتری در شعبه مورد نظر فعالیت خود را آغاز کرده باشد، مشتری می‌تواند گردش حساب‌های دیگر خود در بانک‌های دیگر را ارائه دهد.

خانی گفت: فرم اعتبارسنجی را شعبه به مشتری می‌دهد، ممکن است شعبه مدارک مستند دال بر اموال را از مشتری بخواهد، اما مهمترین مدرک در اعتبارسنجی استعلام از بانک مرکزی است. پس از اعتبارسنجی جلسه‌ای توسط کمیته ۳ نفره گذاشته می‌شود و در آنجا صراحتا نظر مخالف یا موافق اعلام می‌شود. در رابطه با عدم اخذ وثایق کافی در کیفرخواست باید بگویم وثایق تسهیلات بستگی به اعتبارسنجی شعبه دارد.

این متهم تصریح کرد: اولین مورد ذکر شده در کیفرخواست پرداختی توسط بانک سرمایه به بانک تجارت جهت گروه ریخته گران است که در این رابطه در تاریخ ۷ مردادماه ۹۴ به استناد هیئت مدیره وقت بانک سرمایه یعنی اعضای هیئت مدیره قبل از ما با تاریخ ۲۲ تیرماه ۹۴ صورتجلسه‌ای میان کاظمی، بخشایش و گروه ماهان متعلق به ریخته گران بسته می‌شود. با توجه به تاکیدات سرپرست عمومی و انقلاب ناحیه ۲۲ تهران و ناظر دادستان تهران این توافق نامه امضا می‌شود و به استناد آن تمامی جرایم گروه، مورد بخشیدگی واقع شده و ۴۶ درصد سهام شرکت فولاد میبد در قرارداد آورده می‌شود.

خانی افزود: این سهام باز هم تحت مدیریت گروه ریخته گران باقی می‌ماند و بانک متعهد شد رضایت خود را به بازپرسی شعبه ۳ دادسرای امور اقتصادی اعلام کند. در تاریخ ۱۵ مهرماه ۹۴ مدیرعامل وقت بانک سرمایه اعلام کرد که با توجه به آنچه بانک تجارت به عنوان بانک عامل در تسویه امور ریخته گران تعیین کرد کارخانه فولاد میبد یزد، به میزان ۴۶ درصد نسبت به سایر اموال ارزنده تر است و همین صورتجلسه در تاریخ ۱۶ آبان ۹۴ به گروه صنعتی ماهان ابلاغ شد و پس از آن بانک زودتر از گروه ریخته گران به تعهد خود عمل می‌کند و نامه‌ای به بازپرس شعبه ۳۰ ناحیه ۲۲ زد و در آنجا اعلام رضایت کرد و شکایت بانک سرمایه علیه این گروه را پس گرفت.

وی افزود: در تاریخ ۱۹ بهمن ۹۴ نامه‌ای به رئیس دادگاه اصفهان مبنی بر توقف اجرای دادنامه صادره از این بانک زده شد. تمام مدارک و مستندات تقدیم شورای عالی حقوقی شده و با امضای رئیس اداره حقوقی اعلام شد که در این رابطه منعی وجود ندارد. پس از اعلام گروه حقوقی موضوع در هیئت مدیره بانک سرمایه مطرح و عنوان شد تعهدات گروه ماهان شکل نگرفته و فقط تعهدات بانک انجام شده است.

این متهم گفت: طبق اطلاعات ارائه شده توسط اداره اموال اعلام شد که تعداد ۱۴۰ قطعه از املاک تملیکی دارای معارض بوده و اموال، اموال مطلوبی نیست. بعد از ما و بنابر سیاست فعلی و قبلی بانک در تاریخ ۷ تیرماه ۹۶ تفاهم نامه متوقف شد و ادامه پیدا نکرد و در مجمع سال ۹۵ مطرح نشد.

وی در رابطه با شرکت توسعه تجارت سرمایه پایدار قشم گفت: یک رویه ۴۰ ساله هنوز در نظام بانکی وجود دارد و آن این است که بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی به دلیل آن که نرخ تمام شده در بانک‌های خصوصی بالاتر از مصوبه بانک مرکزی و شورای عالی پول و اعتبار است، از شرکت‌های خود سود دهی دریافت می‌کردند و عموما تسهیلات خود را از شرکت‌های تابعه می‌دادند. در اواخر حضور آقای پسندیده در بانک به من گفت خانی، به عنوان اولین پرچمدار مبارزه با این موضوع وارد شو. در بانک سرمایه نیز از سال ۹۲ این رویه در قالب تسهیلات ریالی و ارزی و خط اعتباری وجود داشت، اما در زمان ما حادث نشد.

خانی افزود: در خرداد ۹۵ قائم مقام مالی بانک که در حال حاضر مشاور ارشد فعلی بانک سرمایه است، در گزارش اعلام کرد قیمت تمام شده اموال در بانک سرمایه ۲۲ و نیم درصد اعلام شد. سود دهی بانک سرمایه در سال ۹۲ بیشتر از شرکت پایدار قشم بود. ۲۸ شرکت از قبل در ادارات اعتباری وجود داشت. این ۲۸ شرکت در هیئت مدیره خود به عنوان یک مشتری در شرکت اعتبارسنجی شد و تمام فرآیند تشکیل پرونده توسط شرکت شکل گرفت و این شرکت مستقیما طی نامه‌ای درخواست تسهیلات مشارکت کرد.

وی ادامه داد: مصوبه‌ای در تاریخ هشتم شهریور ماه ۹۵، به امضای همه اعضای هیات مدیره رسید، با این تفاوت که فقط در توافقنامه قبلی ۴۶ درصد سهام میبد یزد اعلام شده بود، اما در این مصوبه همه اموال گروه ریخته گران به بانک سرمایه تعلق گرفت. در تاریخ ۳۰ آذر ماه ۹۵ نامه‌ای از سوی مدیرعامل بانک تجارت به بانک سرمایه زده شد و براساس آن دادستانی اعلام کرد که مانعی برای تسویه و پیگیری وجود ندارد.

خانی اضافه کرد: بر این اساس، مصوبه‌ای در تاریخ چهارم دی ماه ٩۵ توسط هیات مدیره بانک سرمایه قرار شد ٢٠ میلیارد تومان به بانک تجارت پرداخت شود و مابقی املاکی که بانک سرمایه معرفی می‌کند، باشد.

خانی در ادامه دفاعیات خود گفت: در گزارشی که حسابرس و بازرس قانونی در صورت‌های مالی سال ۹۵ اشاره کرد، بررسی شده که شرکت‌ها دارای چه وضعیتی بودند. در آن زمان آورده شرکت ۹۷ میلیارد تومان بود و زمان ورود دادسرا ۱۹۰ میلیارد تومان کارشناسی شد که این موضوع تدبیر آقای سمیعی بود. در شرکت عظیم پترو کیان کیش و کارخانه آرد دامغان به ترتیب ۱۰ و ۱۱ میلیارد تومان دریافت شده است.

وی تاکید کرد: هتل قو در شمال به عنوان وثیقه که قریب به ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌ارزید دریافت شد و اعتبارسنجی در اینجا صحیح انجام شده است. ما وجوه را در حساب شرکت پایدار قشم مسدود کردیم، اما انسداد وجوه منحصر به این شرکت نبود، چرا که بر اساس سیاست بانک در سال ۹۵ زمانی که شایعات مطرح شد بانک تصمیم گرفت مبالغی که بیش از دو میلیارد تومان می‌خواهد از بانک خارج شود با خزانه داری و مالی بانک هماهنگ می‌کرد و این مصطلح شده بود که این پول مسدود است.

وی بیان کرد: بعضا زمانی که مشتری به شعبه مرکزی مراجعه می‌کرد، شخصا به شعبه مراجعه می‌کردم و از وی می‌خواستم بیش از ۲ میلیارد نبود. ما این کار را می‌کردیم تا بتوانیم منابع خود را مدیریت کنیم. در رابطه با نحوه اعطای تسهیلات به شرکت توسعه ساختمان بانک‌ها چه دولتی و چه خصوصی امور مربوط به املاک را در شرکت‌های مستقل و تابع خودشان انجام می‌دهند. در بانک سرمایه نیز پیش از حضور ما مصوباتی داشتند و کلیه امور مربوط به اموال غیر منقول و املاک شرکت توسعه ساختمان وابسته به خود بانک است و در برخی از موارد ۲ درصد کارمزد برای انجام این امور به شرکت توسعه ساختمان اختصاص دادند.

این متهم بیان کرد: در زمان ما شرکت مجددا درخواست داد که مصوبات قبلی را پایدار کنند و در این خصوص به نوعی برون سپاری انجام شد، لذا یک خط اعتباری به شرکت توسعه ساختمان دادیم که به شعبه مراجعه کردند و کلیه موارد انجام و نسبت به دریافت مبلغ اقدام شد و مبلغی که دریافت کرده بودند ۶۰ میلیارد تومان بود. شرکت سرمایه گذاری سایه گستر سرمایه، شرکت بعدی است که در تاریخ یازده اردیبهشت ۹۵ مدیرعامل وقت به آقای حیدرآبادی پور نامه زده و درخواست تسهیلات کرد که آقای حیدرآبادی به معاونت مالی ارجاع داد و سپس به کارگروه مالی ارجاع شد و با توجه به اینکه بانک مرکزی الزام کرده بود تا شرکت‌های تابعه فروخته شوند، پیش‌بینی کرد اگر یک هلدینگ مالی ایجاد شود و کل شرکت‌ها زیرمجموعه این هلدینگ قرار گیرند، چون تنها شرکت بورسی ما بود، به نفع بانک خواهد شد.

خانی افزود: مصوبه هیئت مدیره موضوع افزایش سرمایه را مطرح کرده بود که همین موضوع در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۹۵ بر اساس تصمیم کارگروه، هیئت مدیره مورد موافقت قرار گرفت تا انجام شود که کل آن ۸۰ میلیارد تومان بود و فکر می‌کنم رقم آن در کیفرخواست اشتباه ذکر شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش بازرس قانونی این ۸۰ میلیارد تومان صراحتا بررسی شد و محل مصرف اشاره شده است. گزارش حسابرس مستقل، مبلغ ۸۰ میلیارد را اعلام کرده است. در رابطه با نحوه ارائه تسهیلات به شرکت پارمیدا، در تاریخ ۱۷ فروردین ماه ۹۵ و در زمان مدیرعامل قبل از من شرکت پارمیدا به شعبه درخواست می‌دهد که در کمیته مالی مبلغ ۸۰ میلیارد تومان در قبال وثیقه مناسب ارزنده و مسکونی و اخذ چک موافقت شود و شعبه هم موضوع را در تاریخ ۲۲ فروردین ۹۵ به اداره اعتبارت ارجاع داد و مجددا اصلاحیه می‌زند و تاکید کرد که ۶۰ درصد وثیقه ملکی که به کارگروه ارجاع شدند در آن اعلام خواهد شد. بنابر پیشنهاد شعبه در هیات مدیره مصوب شد و صراحتا اعلام شد وثایق در تهران باشد.

وی افزود: شرکت سه مصوبه داشت که دو مصوبه آن که ۸۰ میلیارد تومان بود باطل شد و یکی به شعبه ارجاع شد که بر اساس گزارش بانک به دادسرا اعلام کرده بود قصور شعبه در اخذ وثیقه سهل البیع در تهران مشهود است که در ادامه متوجه شدیم این پرونده مربوط به گروه آقای هدایتی است که ما هم شکایت کردیم.

خانی با اشاره به نحوه ارائه تسهیلات به گروه مبینا گفت: مبلغ دو نیم میلیارد و یک و نیم میلیارد تومان از وثایق شرکت رفع انسداد شده است. گروه مبینا درخواست تسهیلات خود را به بانک با موضوع طرح ملی گازرسانی به مناطق محروم استان زنجان مطرح کرده بود که مصوبه هیات مدیره انجام شد و ذکر شد ۲۵ درصد و ۱۵ درصد تسهیلات اول و دوم پرداختی مسدود شود که سازمان بازرسی در ادامه، صراحتا اعلام کرد این کار تخلف است.

این متهم ادامه داد: بانک مرکزی و سازمان بازرسی در این خصوص تذکر دادند. فقط هیات مدیره می‌توانست این موضوع را حل کند، لذا پرونده‌هایی که مصوبه هیات مدیره نداشت را اعلام کردیم تا رفع انسداد شود و آن‌هایی را که به شعبه معرفی کرده بود و مصوبه نداشت، گفتیم که همه موارد رفع شود.

وی با اشاره به نحوه پرداخت تسهیلات به شرکت هواپیمایی سهند آسیا گفت: این شرکت درخواستی با موضوع تامین نقدینگی به منظور خرید هواپیما به منظور نوسازی ناوگان هوایی کشور به شعبه داد و خواست دو فروند هواپیما وارد کشور کند که هیات مدیره موافقت کرد و تصویب و به شعبه فرستاده شد و هواپیما‌ها به کشور آمدند و در رهن بانک است که این طرحی ملی بود.

وی در رابطه با شرکت افرا طوس اظهار کرد: این شرکت هم درخواست خود را با موضوع خرید بازرگانی در زمینه خرید کالا در بخش صنعت برق و انتقال نیرو ارائه داد و مسیر قانونی طی شد و چون در بخش صنعت برق و انتقال نیرو بود هیات مدیره موافقت کرد و وثیقه نیز ۶۰ درصد تسهیلات به صورت ملکی و مسکونی و سهل البیع و در داخل شهر تعریف شد، به این لحاظ که ضریب ترهین ۱۳۰ درصد باشد. این یکی از رفتار‌های خوب نظام بانکی است که اتفاق افتاد و شرکت مذکور مبلغ ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان دریافت کرد.

خانی در ادامه با اشاره به نحوه اعطای تسهیلات به شرکت فیدارفارس الوند گفت: در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۹۵ توسط مدیر عامل قبلی پرونده در هیات مدیره مطرح و گفته شد که وثایق ده درصد نقد و ۴۰ درصد غیرمنقول و ۵۰ درصد اسناد تجاری بود.

وی ادامه داد: فرآیند در شعبه و کارگروه اعتبارات تصویب شده بود و این پرونده در قالب عقد مشارکت مدنی مطرح و به تایید همه اعضای هیات مدیره رسید که شعبه ۳۰ میلیارد تومان پرداخت و به هیات مدیره اعلام کرد که نسبت به ارائه این شرکت مشکوک است، این در حالی بود که رئیس شعبه هم عزل شده بود.

این متهم افزود: اگر نیرو‌های جوان در سال ۹۵ نبودند، بانک سرمایه هم نبود. این نیرو‌های جوان بودند که شبانه به درب خانه مشتریان می‌رفتند و سوگند می‌خوردند که بانک وجود دارد و ادغام نشده و در حال فعالیت است و گا‌ها با اهل بیت خود مراجعه می‌کردند. پس از عزل رئیس شعبه اکباتان رئیس شعبه جوان به من گفت که به این تسهیلات مشکوکم که سریعا دستور توقف دادیم، اما پول در حساب مشتری بود.

خانی ادامه داد: هیئت مدیره وقت در تاریخ ۳۰ تیر ۹۴ اوراق سپرده مؤسسه منحل شده و غیر مجاز آرمان را به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان جهت تسویه بدهی شرکت پایا سازان آلیس اخذ و تهاتر کرد. حتی در صحت این اوراق بعضاً ایجاد شک شد که اوراق را به امید این گرفتند که در رسید ۲۲ درصد سود دریافت شود. بعداً اعلام شد که از مؤسسه آرمان سود ماهیانه نگیرند و در تاریخ سررسید اوراق سود دریافت شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه نام مؤسسه آرمان و شاخه بدر طوس در لیست مؤسسات مجاز قرار نداشت، این امر بانک را با چالش‌هایی از قبیل ریسک بالای سرمایه گذاری مواجه کرد و از نظر اقتصادی هم موجه نبود. ما این موضوع را به هیئت مدیره مطرح کردیم و اوراق را از شعبه درخواست کردیم و دیدیم بر اساس گزارش بانک مرکزی و در تاریخ ۲۶ شهریور ماه ۹۴ این مؤسسه به استناد آگهی روزنامه رسمی منحل شده بود. در تاریخ ۲ تیرماه ۹۵ دو یا سه گروه اعلام کردند که خواهان خریداری اوراق هستند. دلیل این تقاضا این بود که گویا مدیرعامل شاخه بدر طوس بازداشت شده و قاضی اعلام کرده بود، اوراق را جمع آور‌ی کنند. این کار یکی از شاهکار‌های خوب قاضی آن دادگاه بود.

وی تاکید کرد: در هیئت مدیره موضوع تقاضای خرید اوراق مطرح و مصوب شد. شرکت توسعه ساختمانی بانک سرمایه نسبت به تهاتر سپرده‌های مؤسسه آرمان با املاک سهل البیع و بر اساس کارشناسی رسمی دادگستری اقدام شد. این موضوع به شرکت توسعه ساختمان ابلاغ شد و از طرف من و هیئت مدیره هیچ دخالتی اعم از سفارش، معرفی ملک یا کارشناسی در رابطه با این موضوع صورت نگرفت. حتی خوشحال بودیم که مشتری پیدا شده و این اوراق را می‌خواهد.

خانی بیان کرد: یکی از امضا‌هایی که ما را از رباخواری نجات داد، همین امضا بود. خواهش می‌کنم برای مشخص شدن صحت این موضوع آقای بهور مدیرعامل وقت را بخواهید. در تاریخ ۲۵ آبان ماه ۹۵ در بازرسی ادواری شرکت‌ها برخی تهاتر‌ها و موارد مشکوک را ابطال و اعلام شکایت کردیم. در رابطه با ملک زاگرس باید بگویم در مدیریت قبلی و بنا بر گفته شرکت توسعه ساختمان، خود شرکت در سال ۹۴ این ملک را خریداری کرده و ما اصلاً در آن زمان حضور نداشتیم. یک سال بعد شرکت توسعه ساختمان به بانک نامه زد که ملک را از او بخرند تا پروژه‌های نا تمام خود را تمام کنند. ما این موضوع را مصوب کردیم و خرید منوط به بازدید اعضای هیئت مدیره شد، اما از آنجایی که موضوع تأیید نشد، مصوبات نیز اجرایی نشد.

وی در رابطه با اظهارات هادی رضوی نیز گفت: هادی رضوی موضوع بخشش ۶ درصد جریمه را مطرح و درخواست خود را به بانک داد تا در کارگروه اعتبارات بررسی شود. اعلام شد که این جریمه اخذ شده و اعضای هیئت مدیره مصوب می‌کنند که جریمه بازگردد. آقای پسندیده سرپرست دادسرای پولی و بانکی تماس تلفنی گرفت و گفت بدهی همه مشتری‌ها همچنین هادی رضوی را با نرخ بانک مرکزی محاسبه و اعلام کنید و من متعاقب آن گفتم طبق دستور پسندیده میزان بدهی‌ها در چارچوب بانک مرکزی توسط اداره وصول مطالبات محاسبه و اعلام شود که هیچ مبلغی تعیین و اعلام نشد.

وی افزود: در سال ۹۵ به تمام شعبات اعلام کردیم هر نامه‌ای که به دادسرا اعلام می‌شود توسط اداره وصول مطالبات محاسبه و اعلام شود. مبلغی که به آن اشاره کردند هیچ تأییدی از سوی من ندارد. در رابطه با امحای مدارک و مستندات در بانک سرمایه تا قبل از سال ۹۴ مدارکی در رابطه با بدهکاران در بانک سرمایه به صورت منسجم وجود نداشت و بعضاً بدهکاران اصل مدرک را در دست داشتند. بدهکاری که خود رئیس شعبه معرفی می‌کرد و پس از دریافت تسهیلات رئیس شعبه و مدارک را با خود می‌برد.

خانی تاکید کرد: اگر همت والای نیرو‌های جوان در سال ۹۵ نبود، هیچ مدرکی به دستتان نمی‌رسید. شهادت می‌دهم تیم مالی و حقوقی در ایام تعطیل و پنجشنبه و جمعه و رحلت امام (ره) تا نیمه شب در بانک می‌ماندند و به سختی مدارک تهیه می‌کردند. آقای پویان شاد یکی از مدیران وقت بانک در جلسه‌ای گفت که در زمان ایشان هم ۴۰۰۰ سند و مدرک وجود نداشت و در پایان جلسه گفت ۲ هزار مدرک و سند نیست.

این متهم ادامه داد: آقای زمانیان رئیس فعلی حوزه مدیریت گفت ۴۵ یا ۵۴ سند نیست که از وی خواستم لیست آن را به من دهند تا موضوع را پیگیری کنم. به آقای قهرمانی گفتم از طریق بک آپ سیستم در سرور می‌توانیم اسناد را بازخوانی کنیم. بعداً معلوم شد که مهمترین بحث مستندات مصوبات هیئت مدیره است، لذا اینکه در زمان من این اتفاق افتاده را رد می‌کنم. در جلسه هیئت مدیره مصوب کردند که در دوبی صرافی و در اتریش، ایتالیا و مسکو شعبی داشته باشیم. به همراه محمدعلی هادی سفیر وقت امارات نشستی برای ایجاد صرافی در دوبی داشتیم که بانک مرکزی اعلام کرد با توجه به شرایط حاکم بر بانک سرمایه فعلاً این موضوع اجرا نشود.

خانی بیان کرد: در این میان با فرش عظیم زاده قرارداد بستیم و خواستیم ۸ تابلو فرش به ما بدهند تا به عنوان هدیه ببریم، اما پس از لغو این موضوع از بانک سرمایه در تاریخ ۱۶ دی ماه ۹۵، چهار تابلو از ۸ تابلو فرش را خریدم و چهار فرش دیگر را که بانک دستور به خرید داده بود را پس دادیم. چک بانک شهر به نام اینجانب محمدرضا خانی تقدیم آقای عظیم زاده شد و از احد عظیم زاده رسید گرفتم. این چک توسط فرش عظیم زاده وصول و به حساب وی واریز شد.

در ادامه خانی در خصوص وام ۱۰۰ میلیون تومانی برای خرید خودرو برای برادرزاده اش گفت: برادرم علی رضا خانی عضو هئیت مدیره شرکت مهرماندگار سیوان از زیر مجموعه‌های شرکت پایدار قشم است.این شرکت به مدیران ارشد برای خرید خودرو تسهیلات ۱۰۰ میلیونی خودرو داد که بردارم و ۷ مدیر دیگر این وام را دریافت کردند و زمانی که من متوجه شدم گفتم که وام را پس دهد که این وام پس داده شد و من هیچ نقشی در آن نداشتم.

قاضی از خانی خواست در رابطه با داریوش امانی توضیح دهد.

قاضی گفت: داریوش امانی در شعبه ۳۶ دادگاه دارای پرونده است.

خانی در رابطه با داریوش امانی گفت: براساس اقاریر آرمان علمایی که گفته می‌شود بنده در ملک آبشار دارای نفوذ بودم که این چنین نیست. من تا سال ۹۶ امانی را نمی‌شناختم.

خانی در خصوص نحوه آشنایی خود با علمایی گفت: آرمان علمایی به بانک مراجعه و خود را مشاور امور بین الملل صندوق ذخیره فرهنگیان معرفی کرد و بنده دستور دادم که صحت گفته‌های او بررسی شود که تایید شد. علمایی ادعا می‌کرد می‌تواند مسترکارت ارزان قیمت برای بانک تهیه کند. یک بار هم با علمایی و پدرش نزد مشاور وقت وزیر آموزش و پرورش رفتم تا حساب حقوق معلمان را به بانک سرمایه انتقال دهد که موفق نشدیم، زیرا حساب‌ها نزد بانک ملی بود و این کار امکان نداشت.

وی ادامه داد: بعد از مدتی متوجه شدیم که علمایی قادر به کاری نیست، به همین دلیل دستور دادم اجازه ورود به بانک را نداشته باشد.

خانی ادامه داد: در آن زمان دلالان از در و دیوار بانک سرمایه بالا می‌رفتند و دستور دادم که هیچ شخصی از صندوق ذخیره دیگر اجازه حضور در جلسات هئیت مدیره بانک را ندارد. به آقای پور منزه هم گفتم حواستان به علمایی باشد.

نماینده دادستان با اشاره به ۱۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات داده شده توسط خانی که به بانک بازگردانده نشده است، بر روی تخته اسامی شرکت‌هایی که ریخته گران از طریق آن‌ها به بانک نفوذ کرده است را نوشت. شرکت‌های سایه گستر ماهان و پایدار قشم، امیرتجارت همرس و تفاهم نامه فی ما بین بانک تجارت و بانک سرمایه از جمله این موارد بود. از طریق شرکت‌های داریوش امانی و حسین هدایتی و محمد امان که از بانک سرمایه تسهیلات دریافت کرده اند.

قهرمانی با بیان اینکه بانک ریخته گران سهامدار ۳۸ درصدی بانک سرمایه بوده است، خاطرنشان کرد: خانی در سال ۹۵ و زمانی که پرونده‌های مفاسد افشا شده بود و وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه به موضوع ورود کرده بودند، مدیرعامل بانک می‌شود. بانک سرمایه در تاریخ ۲ اردیبهشت ماه ۹۵ و ۱۱ اردیبهشت ماه ۹۵ دو مصوبه می‌گذارد که خانی در آن زمان رئیس هیئت مدیره بوده است. مصوبه اول پرداخت ۵۰ میلیارد تومان به شرکت سایه گستر برای تأسیس هلدینگ و مصوبه دوم پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان برای افزایش سرمایه این شرکت است.

قهرمانی عنوان کرد: در این مصوبات نکاتی وجود دارد. شرکتی که قرار است افزایش سرمایه داشته باشد، باید گزارش توجیهی داشته باشد. در صورتی که این شرکت فاقد این گزارش بوده است. از طرفی این افزایش سرمایه باید بر اساس مصوبه مجمع شرکت باشد که آن را هم نداشته است. افزایش سرمایه باید در روزنامه رسمی منتشر شود که این کار هم صورت نگرفته و این پول‌ها از جیب آقای ریخته گران سر در آورده است.

وی افزود: روز ۱۱ اردیبهشت ۹۵ که مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان به شرکت پایدار گستر قشم پرداخت می‌شود، این شرکت پای قرارداد با ریخته گران می‌رود و پول به حساب ریخته گران منتقل می‌شود. این پول از حساب بدهکاران داخلی بانک به حساب سایه گستر رفته است. این کار نابود کننده نظام بانکی است. در مورد پرداخت تسهیلات به شرکت ماهان نیز با توجه به اینکه مدیرعامل شرکت ریخته گران بوده است. گفتنی است که ریخته گران ممنوع المعامله و تحت تعقیب بوده است. شرکت ماهان نیز به اصطلاح بانکی‌ها کلییر نبوده و مشکل داشته است.

وی تاکید کرد: شرکت‌هایی که تسهیلات بانک سرمایه را گرفته و به ریخته گران داده‌اند، حیات خلوت بودند. در سایه گستر حیات خلوتی درست کردند که پول‌ها به اسم ۲۷ درصد سود به آنجا رفته و اموال بانک را موریانه وار بردند و چیزی از آن برنگشته است. در شرکت سایه گستر که خانی رئیس هیئت مدیره آن بوده تصمیم می‌گیرند ۴۴۵ میلیارد تومان به حساب ریخته گران بریزند که ممنوع المعامله بوده است. آقای عباسی بازپرس شجاع شعبه سوم دادسرای جرایم پولی و بانکی متوجه پرداخت دو فقره تسهیلات به آقای ریخته گران می‌شود و آقای زارع پور مدیرعامل شرکت را احضار می‌کند تا نسبت به پرداخت این دو فقره وام پاسخگو باشد.

قهرمانی افزود: زارع پور پس از آن تحت فشار خانی قرار می‌گیرد تا تسهیلات را پرداخت کند و کاری نداشته باشد و زارع پور نامه‌ای به بازپرس می‌زند که برای وصول چک ۲۵ میلیاردی خانی به همراه اوحدی به من مراجعه کردند و من تحت فشار برای وصول بودم. زارع پور می‌گوید در ۱۱ اردیبهشت ۹۵ جلسه‌ای با حضور خانی، ریخته گران و اوحدی تشکیل شد که ریخته گران خود را سهامدار بانک معرفی می‌کرد. آن‌ها با اشاره به اینکه نمی‌شود از بانک سرمایه به ریخته گران وام داد تصمیم می‌گیرند پول‌ها را به سمت سایه گستر هدایت کنند. آقای اوحدی که وکیل ریخته گران است برای بانک قرارداد می‌نویسد که می‌توان از آن به عنوان ترکمانچای بانکی یاد کرد.

نماینده داستان به وجود دو مصوبه در رابطه با شرکت سایه گستر با شماره و تاریخ مشابه اشاره کرد و گفت: با توجه به اختلاف امضای آقای خادم در یکی از آن‌ها با دیگر امضا‌های دیگر توسط این فرد گفت یکی از این دو مصوبه باید جعلی باشد یا اینکه آقای خادم برای گریز از مشکلات آینده امضای خود را نزده باشد. در رابطه با وثیقه ۴۴۵ میلیاردی وام ریخته گران از طریق شرکت سایه گستر، ریخته گران زمین‌های زراعی یاقوت آباد اصفهان را که در آن گندم و یونجه می‌کاشتند برای گرفتن این وام به وکالت قابل عزل بانک در آورده بود که بعد از یک سال بانک را از وکالت عزل کرد و اکنون این املاک نه تنها ترهین نشده، بلکه هیچ چیزی در دست بانک نیست.

وی افزود: در رابطه با تفاهم نامه میان بانک سرمایه و بانک تجارت نیز، بانک تجارت قائم مقام ریخته گران برای ایفای تعهداتش می‌شود. بانک‌ها محاسبات بانک تجارت را در نهایت قبول نمی‌کنند و بانک تجارت از آن باز می‌ماند. پس از آن ریخته گران می‌خواهد بانک سرمایه قائم بانک تجارت در این زمینه شود و با تسویه بدهی‌های ریخته گران در اموال آن شریک شود. این درخواست مستقیماً به اداره حقوقی بانک سرمایه می‌رود و آن اداره می‌گوید اولاً این موضوع از حیطه تخصصی ما خارج است. ثانیاً اگر قرار بر این کار است باید کارشناسی‌های بانک تجارت مجدد انجام شود و اموال هم باید سهل البیع باشد. بانک سرمایه هم قائم مقام بانک تجارت باشد نه ریخته گران.

قهرمانی با بیان اینکه هیئت مدیره با اتکا به همین نظر مصوب می‌کند و می‌نویسد پس از بررسی‌های همه جانبه و احراز انتفاع بانک در این زمینه آقای خانی به عنوان نماینده در این زمینه تعیین شده است، گفت: امکانات و سرمایه ده‌ها برابری بانک تجارت نسبت به بانک سرمایه در آن زمان گفتنی است که بانک سرمایه در آن زمان توان بلند شدن نداشته که این کار به او سپرده شده است. در بند ۲_۲ تفاهم نامه میان دو بانک مقرر می‌شود که اموال ریخته گران به بانک سرمایه بیاید که تا این لحظه نیم متر هم نیامده، اما بانک سرمایه ۲۸۰ میلیارد بدهی او را طی ۲۰ میلیارد واریز نقدی و ۲۶۰ میلیارد ملک قیمتی فرمانیه به بانک تجارت پرداخت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مدیران وقت بانک سرمایه به عنوان پادوی ریخته گران بودند. این‌ها به بانک تجارت نامه زدند و لیست اموال بانک سرمایه را برای انتخاب به آن‌ها دادند و در واقع الماس‌های بانک سرمایه را در اختیار آن‌ها قرار دادند و آن‌ها هم ملک فرمانیه را انتخاب کردند. از مجموع پرداختی ۲۸۰ میلیارد بدهی ریخته گران و پرداخت ۸۰ میلیارد تسهیلات از طریق سایه گستر، ۳۶۰ میلیارد به ریخته گران داده می‌شود، در حالی که علیرضا زارع معاون مالی خانی به او نامه می‌زند که باید اموال ریخته گران بررسی و سپس پول‌ها پرداخت شود. چرا ۲۰ میلیارد را می‌دهید؟ خانی به این نامه توجه نمی‌کند و ترتیب اثر نمی‌دهد.

نماینده دادستان شرکت پایدار قشم را حیات خلوت دیگر ریخته گران برای دریافت تسهیلات دانست و گفت: ۳۷۷ میلیارد تومان طی ۱۰ مرحله به این شرکت تزریق شده است. به موجب آئین نامه تسهیلات و تعهدات و ماده ۳ و ۴ فصل سوم این آئین نامه نباید بیش از ۳ درصد سرمایه پایه بانک به این شرکت اعطا می‌شد که آن زمان ۱۹ میلیارد تومان می‌شد. از این شرکت پول‌ها به اشخاص مرتبط با خانی تسهیلات داده می‌شد که امیر تجارت هرمس متعلق به ریخته گران و تسهیلات احد عظیم زاده از جمله این موارد بوده است.

در ادامه این جلسه نماینده دادستان از فردی به نام اسلام به عنوان مدیرعامل امیرتجارت هرمس خواست برای ارائه توضیحات در خصوص روند اعطای وام به این شرکت در جایگاه حاضر شود.

اسلام گفت: من دانشجوی ساده‌ای بودم. آقای اشکان داماد خانواده خانی با من تماس گرفت و گفت می‌خواهم تو را به جلسه با آدم‌های مهمی بفرستم. حتی برای تهیه کت و شلوار به من پول داد. ۲۵۰ میلیارد تومان به نام من وام گرفتند. من به آقای اشکان گفتم چرا وام را به نام خودش نمی‌گیرد که گفتم مبلغ وثیقه ما ۵۰۰ میلیارد است که ۲۰۰ میلیارد آن را وام گرفتیم. بعد به من گفتند امضا‌های تو باطل شده و تو هیچ‌کاره‌ای، فرار کن و برو. گفتم اگر هیچ کاره‌ام چرا فرار کنم؟ خواهر خانی گفت به این یورو بدهید تا فرار کند.

نماینده داستان خطاب به خانی پرسید: آقای خانی آیا شما ایشان را اعتبارسنجی کرده بودید؟ ۳۷۷ میلیارد تومان را با وجود تذکرات متعدد مدیران بانک، پرداخت کردید که با توصیه شفاهی شما و یک چک ضمانت صورت گرفته است.

قهرمانی با تاکید بر اینکه ریخته گران بدون ریالی وثیقه در زمان ممنوعیت فعالیت ۶۱۰ میلیارد پول دریافت کرده است، عنوان کرد: نام این کار شارلاتانیسم بانکی است. آقای خانی در ذیل نامه می‌نویسد شعبه حق ندارد خلاف ضوابط عمل کند، در حالی که خودش حضور مستمر و مستقیم در مسائل داشته و پس از آن می‌خواهد همه چیز را به گردن رئیس شعبه بدبخت و بیچاره بیاندازد.

قهرمانی در رابطه با واریز وجوه به حساب‌های خانم‌ها خنجری و رحیمی گفت: از وام‌هایی که در حیات خلوت‌ها پرداخت می‌شده ۴ درصد کارمزد گرفته می‌شد که یک و نیم میلیارد به حساب خانی و ۲ میلیارد ریال به حساب برادر او واریز شده است. مدیرعامل توسعه گستر ساختمان را خواستیم و در مورد واریز ۳۰ میلیون تومان به حساب خانم رحیمی توضیح خواستیم که در جواب گفت این خانم کمیته امدادی است که وام می‌خواست و به او وام دادیم. دوباره پولی به حساب رحیمی واریز شده بود که پس از بررسی گردش حساب این خانم متوجه شدیم کمیته امداد واقعی آنجاست و پول‌ها از این حساب میان مدیران شرکت پخش می‌شود.

وی با بیان اینکه فردی به نام محمد امان با به راه انداختن بازی ریاضی بر سر بانک سرمایه کلاه گذاشته، گفت: این فرد از طریق شرکت پاریا سازان در سال ۹۲، ۸۰ میلیارد وام گرفته که در سر رسید آن به ۱۲۰ میلیارد تومان افزایش یافته که امان برای تسویه، ملکی را در بیابان‌های اصفهان به مبلغ ۱۵۳ میلیارد تومان عرضه کرده که قیمت واقعی آن ۱۳ میلیارد تومان است. این فرد با گران نمایی و به راه انداختن یک بازی ریاضی کلاهی به سر بانک گذاشته که بانک ۱۵۰ میلیارد تومان نقدی به او پرداخت کرده و ۴۶ میلیارد هم ملک به او داده است. حالا باید دید که آقای امان کیست که پس از دستگیری خانی برای او وثیقه می‌گذارد.

قهرمانی در ادامه در رابطه با اخذ ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات توسط حسین هدایتی از بانک سرمایه گفت: فساد آقای هدایتی برای بانک مشخص بوده و اعتبارات بانک او را تأیید نکرده است، اما اعضای هیئت مدیره به صورت غیرمتعارف و غیرمنطقی مصوبه مشروط می‌گذارند که وام داده شود. یعنی هیئت مدیره‌ای که باید فیلتر فساد باشد، خودش به غده فساد تبدیل شده است و پس از اینکه کار را در بالا تمام می‌کردند، مسئولیت را به گردن پایینی‌های خود می‌انداختند.

پس از صحبت‌های نماینده دادستان و نزدیک شدن به اذان ظهر قاضی مسعودی مقام ختم رسیدگی به این جلسه را اعلام کرد و گفت جلسه بعد رسیدگی به این پرونده فردا سه شنبه ساعت ۹ صبح برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کارمند2
۱۵:۰۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
سلام هر چه قدر میتوانم صرفه جویی میکنم حتی در خوردن نان یارانه ام هم قطع شده بیکار هم هستم
Iran (Islamic Republic of)
وکیل
۱۶:۵۲ ۰۴ مرداد ۱۳۹۸
دوست عزیز
گلعباسی
میتونی جرم مشهود رو بفرمایی یعنی چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
اموالشون بگیرید خرج سیل زده ها بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
دوستان یه جوری مشتاق گردن زدنن که انگار اصلا به عدالت اعتقاد ندارن ... توجه نمیکنین که این 31 نفر متهم هستن نه اینکه همشون مجرم باشن ...عدالت قوه قضاییه نباید اجازه بده بی‌گناهان به پای گناه کاران بسوزن یا با پرونده سازی برای زیر دستان مهره های اصلی از محاکمه فراری داده بشن
Iran (Islamic Republic of)
گلعباسى
۰۹:۴۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
عزيز ناشناس اظهار نظر شماردرست است عدالت بايد رعايت شود رسيدگى بايد با دقت انجام شود بى گناه نبايد بسوزد كامل گفتى و بجا گفتى ولى باهمه اينها اين ٣١ نفر را بايد گردن زد. اينها با جرايم مشهود از دادسرا به دادگاه فرستاده شدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
پوستشون بکنید
Iran (Islamic Republic of)
(م) گلعباسى
۲۳:۱۲ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
اگر اين اتفاق در كشور هاى ديگر بود تمامى اموال را پس مى گرفتند و بدون معطلي هر ٣١ تفر را با شمشير گردن ميزدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۷ ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
كاملا درست ولى جواب مجامع جهانى و حقوق بشرى را چه كسى بايد بدهد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
باید خائن در امانت آن هم با این گستردگی اعدام شود اعدام کنید آنها حق من معلم را لقمه کرده اند وخورده اند باید اعدام شوند
آخرین اخبار