اخراج ۵ امام جماعت وهابی از سوئد

دولت سوئد اعلام کرد ۵ امام جماعت حامی وهابیت را که به دنبال ترویج تروریسم در اروپا بودند، از این کشور اخراج کرده است.

اخراج ۵ امام جماعت وهابی از سوئدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، هیئت مهاجرت سوئد اعلام کرد پنج روحانی سلفی به دلیل فعالیت‌های افراط گرایانه و تهدیدات تروریستی از این کشور اخراج شدند.

یکی از این افراد، امام ابو رعد، امام جماعت مجسد الرشیدین در شهر یوله است که پیش از این گفته می‌شد برای اشاعه وهابیت و در حمایت از القاعده و داعش فعالیت می‌کرده است.

افراد دیگر در شهر‌های «وستروس»، «یوتبری» و «اومئو» فعالیت می‌کردند. بنا به نوشته روزنامه «آفتونبلادت»، برخی از آن‌ها حتی در مدارس و پیش‌دبستانی‌ها نیز فعالیت‌هایی داشتند.

پلیس امنیت سوئد اعلام کرده است این افراد با آموزه‌های خود سعی داشتند تهدیدات تروریستی را در سوئد افزایش دهند و امنیت کشور را به خطر بیندازند. کلس فریبرگ، رئیس پلیس امنیت سوئد در این خصوص گفت: «تلاش‌های نیرو‌های ما بر این موضوع متمرکز شده است که فعالیت افرادی را که امنیت سوئد را هدف قرار داده‌اند شناسایی کند. این امر در درازمدت به کاهش تهدیدات تروریستی و افزایش امنیت در کشور کمک خواهد کرد».

شواهدی که پلیس امنیت سوئد علیه این پنج نفر جمع‌آوری کرده محرمانه است. آن‌ها حتی در بازداشت نیز جدا از زندانیان دیگر نگهداری شدند و اجازه صحبت کردن با کسی به غیر از ماموران پلیس به آن‌ها داده نشد. یک مقام ارشد مسئول در این زمینه به روزنامه آفتونبلادت گفت: «از زمان جنگ سوریه تاکنون، تفکرات وهابی و افراط‌گرایانه در سوئد افزایش یافته است. به طوری که از آن زمان تاکنون تعداد افرادی که از این نوع تفکر حمایت می‌کردند از ۲۰۰ به ۲۰۰۰ نفر رسیده است».

بنا به گزارش موسسه تحقیقات «پیو»، تفکرات سلفی در سوئد رو به افزایش گذاشته و در حال حاضر این کشور بزرگترین صادرکننده «تروریست» در اروپا شناخته می‌شود.

سلفی‌گری شاخه‌ای از وهابیت است. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر از حامیان اصلی این طرز تفکر هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار