گشنیز نهاوند صادر می‌شود

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند از صادرات گشنیز نهاوند به کشور‌های حاشیه خلیج فارس و پاکستان خبر داد.

گشنیز نهاوند صادر می‌شودبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،حسین خردمند، رئیس جهاد کشاورزی نهاوند با اشاره به اینکه ۶۵ درصد گشنیز تولیدی کشور در نهاوند کشت می‌شود افزود: شهرستان نهاوند به دلیل اقلیم مناسب و کشاورزان سخت‌کوش یکی از مناطق مهم تولید گیاهان دارویی در استان و در کشور است.
وی ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد گشنیز استان همدان در نهاوند تولید می‌شود، اما نبود کارخانه‌های فرآوری کشاورزان گشنیز کار نهاوند را با مشکل مواجهه کرده است.

خردمند بیان کرد: امسال حدود دو هزار و ۲۰۰ الی دو هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاوری نهاوند به کشت گشنیز اختصاص یافته است.

این مسئول یاد آور شد: نهاوند قطب تولید گشنیز در کشور محسوب می‌شود و همچنین پیش‌بینی می‌شود بیش از پنج هزار و ۵۰۰ تن محصول گشنیز از اراضی شهرستان برداشت شود.


رئیس جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ترویج کشت محصولات کم آب‌بر از سیاست‌های اصولی جهاد کشاورزی است، اظهار داشت: گشنیز محصولی کم آب‌بر است و ارز آوری خوبی هم دارد.

خردمند خاطرنشان کرد: نهاوند رتبه نخست تولید گشنیز کشور را دارا است و گشنیز تولیدی شهرستان به کشور‌های حاشیه خلیج فارس و پاکستان صادر می‌شود.

وی تاکید کرد: گشنیز به دو صورت بهاره و پاییزه در نهاوند کشت می‌شود و بیش از ۸۰۰ نفر بهره‌بردار شهرستان در این حوزه مشغولند.

خردمند اظهار داشت: این محصول که در صنایع مختلف صنعتی، پزشکی و آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد سالانه به‌صورت سنتی توسط کشاورزان نهاوند کاشته می‌شود، ولی سودی که از فروش این محصول باید نصیب کشاورزان شود به دلیل نبود صنایع تبدیلی به جیب دلالان می‌رود.

وی اضافه کرد: با این وجود و با توجه به اهمیت تولید این محصول متأسفانه به دلیل نداشتن کارخانه‌های فرآوری مناسب به شکل خام به خارج از کشور صادر می‌شود و سود سرشار آن نصیب دیگر کشور‌های دیگر می‌شود و این در حالی است که بیشترین میزان تولید گشنیز در نهاوند است.

خردمند افزود: با توجه به اینکه نهاوند به عنوان قطب تولید گشنیز در کشور محسوب می‌شود از همین روی ایجاد صنایع تبدیلی این محصول در کشور خصوصا در نهاوند ضروری است.
انتهای پیام/ج

گشنیز نهاوند صادر می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.