اجرای طرح دانش بنیان تولید و تکثیر زنبور براکون

کارآفرین سنقری با اجرای طرح دانش بنیان تولید و تکثیر زنبور براکون به مبارزه بیولوژیک با آفات کشاورزی و گیاهی اقدام کرده است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمانشاه ،کارآفرین سنقری با اجرای طرح دانش بنیان تولید و تکثیر زنبور براکون به مبارزه بیولوژیک با آفات کشاورزی و گیاهی اقدام کرده و هم اکنون با ایجاد اشتغال برای سه نفر موجب شده کشاورزان سنقری با کنار گذاشتن سموم شیمیایی محصولی کاملا ارگانیک و پاک تولید کنند.

 جوان موفق سنقری و مجری طرح دانش بنیان کنترل آفات گیاهی، گفت: تحصیلاتم را تا مقطع کارشناسی ارشد رشته حشره شناسی گذراندم و بعد ازآن به دلیل مشکلات مالی از ادامه تحصیل منصرف و در پی ایجاد شغل و درآمد بودم.

جوان سنقری ادامه داد: پس از مدتی که از یافتن شغل مورد نظر و با درآمد بالا ناامید شدم به دوره‌های آموزشی کوتاه مدت به منظور کسب حرفه روی آوردم به همین خاطردر دوره‌های آموزشی کوتاه مدت که در مرکز تحقیقات سنندج استان کردستان برگزار شد ثبت نام کردم.

وی افزود: اگرچه این دوره آموزشی با این طرح اشتغال من که هم اکنون در حال اجرا است بسیار متفاوت بوده، اما در آن دوره آموزشی با نکته کلیدی روبرو شدم که مرا ترغیب کرد کارم را آغاز و اجرایی کنم.

جوان سنقری افزود: در آن دوره آموزشی یکی از اساتیدم از استرالیا به عنوان قطب تولید گوشت دام نام برد و به من گفت طرح مبارزه بیولوژیکی نیز در سطح کشور‌های دیگر به ویژه استرالیا اجرا شده و در آن جا به دلیل آنکه سطح و بافت مراتع و فضولات دامی به مشکل برنخورد از سوسک‌های خاصی برای حفظ مراتع استفاده کرده اند که این سوسک‌ها فضولات دامی را در خاک دفن می‌کنند و موجب پایداری و سبک شدن خاک می‌شوند.

وی بیان کرد: این موضوع به من انگیز داد که من نیز طرح مبارزه با آفات به صورت مبارزه بیولوژیک را اجرا کنم به همین دلیل با تحقیقاتی که داشتم پی بردم گونه‌ای از زنبور (براکون) بومی شهرستان سنقر که در معرض انقراض نیز هست توانایی مبارزه با آفات را دارد.

جوان کارآفرین تصریح کرد: بعد از تحقیقات و بررسی برای پی بردن به جایگاه زندگی این زنبور در یکی از دست نخورده‌ترین و بکرترین طبیعت این شهرستان اقدام به طعمه گذاری کردم و پس از یافتن این نوع زنبور آن را برای تایید به مرکز تحقیقات سنندج فرستادم و پس از تایید، کار خود را با ثبت شرکت و طرح کنترل آفات گیاهی از طریق مبارزه بیولوژیک و تکثیر زنبور براکون آغاز کردم.

این جوان موفق با بیان اینکه در آغاز کار بعد از جمع آوری گونه مورد نظر برای ادامه با مشکلات مالی مواجه شدم، گفت: پس از ارائه درخواستم به کمیته امداد، آن نهاد ضمن موافقت با درخواستم ۲۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه اشتغال دراختیار من گذاشت و پس از مدتی با رونق گرفتن کارم نیز سه نفر دیگر را در شرکت خود به کار گماشتم.

وی با بیان اینکه این زنبور برای مبارزه با آفات مزارع نخود، گوجه فرنگی و ذرت به کار می‌رود، بیان کرد: درابتدای کار طی سال ۹۱ در شهرستان‌های کنگاور، سنقر، صحنه و هرسین به مبارزه با آفات از طریق زنبور‌ها پرداختیم، اما از سال ۹۳ به بعد تمرکز کاری خود را صرفا بر شهرستان سنقر قرار دادیم.

این جوان موفق سنقری ادامه داد: در هر دوره فعالیت ۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در این شهرستان تحت مبارزه بیولوژیکی قرار می‌گیرد و زنبور‌های براکون برای کنترل آفات گیاهی مزارع نخود رها سازی می‌شوند.

جوان کارآفرین با تاکید بر اینکه هم اکنون ۱۷ هزار هکتار از زمین‌های این شهرستان زیر کشت نخود هستند تصریح کرد: سمپاشی شیمیایی این مزارع در کنار تمام خطراتی که با مصرف محصول برای جان افراد دارد بیش از هشت میلیارد تومان هزینه می‌برد، اما با یک مرحله مبارزه با آفت پیله خوار از طریق زنبور براکون این میزان هزینه به ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان کاهش پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد: کشاورزان با به کاربردن این زنبور‌ها می‌توانند محصولات کاملا ارگانیک و پاک تولید کنند و از این راه درآمد بالاتری کسب کنند.

جوان سنقری بیان کرد: کمیته امداد با اعطای تسهیلات به من موجب شد که مردم محصولات پاک و سالم تری مصرف کنند در نتیجه سلامت جامعه تضمین شود.

جوان کارآفرین تصریح کرد: اگر شغل من توسعه پیدا کند می‌توانم برای ۲۵ نفر فرصت شغلی ایجاد کنم که این مهم نیازمند کمک کمیته امداد و سایر سازمان‌های حمایتی است .

 

 

انتهای پیام/د

مبارزه بیولوژیک با آفات کشاورزی و گیاهی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.