در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نخستین نمایشگاه تخصصی «سیاه مشق» در ایران برگزار شد

موسوی گفت: سیاه مشق بخشی کاملا تخصصی در رشته خوشنویسی است که برای اولین بار نمایشگاه آن در ایران برگزار شد.

برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی سیاه مشق در ایران/ مسئولین از حذف زیرشاخه‌های خوشنویسی از جشنواره‌ها پشیمان می‌شوندمیرحیدر موسوی خوشنویس پیشکسوت که اخیرا نمایشگاه سیاه مشق‌های خود را با عنوان «جرعه عشق» در موزه رضا عباسی برگزار کرده است درباره جایگاه این سبک از خوشنویسی بین خوشنویسان ایرانی  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: متاسفانه سیاه مشق در کشور ما مهجور است و کار تحقیقی و علمی چشمگیری در این حوزه انجام نشده است. باید تحقیقات بیشتری انجام و توضیحات بیشتری از این سبک ارائه شود، باید خوشنویسان بدانند که یک قطعه سیاه مشق برحسب اتفاق خلق نمی‌شود، بلکه تمام حرکت‌ها و گره‌های حروف در آن باید با فکر و ایده قبلی انجام شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا قالب آزمون‌های انجمن خوشنویسان فقط سطر نویسی و چلیپا است و سیاه مشق را وارد آزمون‌ها نمی‌کنند، گفت: سیاه مشق بخشی از خوشنویسی است که کاملا تخصصی است، به نظرم هنرجویان تا دوره ممتاز نباید سراغ سیاه مشق بیایند، چون در این صورت در خطوط دیگری که کار می کنند، آسیب می‌بیند. آموزش سیاه مشق از دوره فوق ممتاز شروع می‌شود  و افراد می‌توانند در دوره فوق ممتاز یکی از خطوط خود را سیاه مشق انتخاب کنند.

مدرس انجمن خوشنویسان ایران درباره ضعف هنرمندان جوان در بخش دانسته‌های تئوری و رشد بی رویه هنرجویان نقاشیخط بیان کرد: یک اثر هنری فاخر زمانی خلق می‌شود که خالق آن اثر اطلاعات کامل و دقیق تری از هنر‌های مرتبط با آن رشته را داشته باشد. افرادی که به خوشنویسی خیلی اشراف نداشته باشند طبیعتا در یک مراحلی از نقاشیخط به مشکلاتی برمی‌خورند.

وی با بیان اینکه بخشی از نقاشیخط خیلی به خوشنویسی مرتبط نمی‌شود، افزود: بحث فرم، شناخت رنگ، ترکیب بندی و... در حوزه خوشنویسی نیست، اما اگر هنرمندان خوشنویسی را بهتر بدانند در خلق آثار نقاشیخط هم موفق‌تر خواهند بود. البته علاقه مندانی هستند که دوست دارند زود به نتیجه برسند، بنابراین مواد لازم را تهیه و کار می‌کنند، اما حقیقت این است که هنرجویان نقاشیخط باید اطلاعات خود را از خوشنویسی و ژانر‌های مختلف آن کامل کنند.

موسوی درباره حذف گرایش‌های خوشنویسی از جشنواره جوانان و جشنواره رضوی گفت: خوشنویسی یکی از رشته‌های هنری است که جشنواره را رونق می‌دهد، زیرا هم تعداد خوشنویسان زیاد است و هم بی حاشیه و بدون دردسر در جشنواره‌ها شرکت می‌کنند بنابراین حضور آنان برای برگزارکنندگان هم خیلی مفید و مثبت است.

وی افزود: حذف هنر دیرینه و اصیل ایرانی از جشنواره ها، اقدام موثر و خوبی نبوده و عواقب این اقدام را هم برگزارکنندگان لمس خواهند کرد، همانطور که در جشنواره فجر هم سه دوره حذف شد اما مجدد اضافه کردند.

این خوشنویس پیشکسوت در پاسخ به اینکه مجموعه جرعه عشق را چگونه جمع آوری کردید، گفت: آخرین نمایشگاهی که برگزار کردم سال ۷۲ بود، تا اینکه امسال ۴۰ اثر از آثار بنده که ۵ اثر نقاشیخط و ۳۵ اثر سنتی خوشنویسی بود در موزه رضا عباسی به نمایش درآمد. در واقع می توان گفت برای اولین بار نمایشگاه تخصصی سیاه مشق در ایران برگزار شد.

وی افزود: من حاصل ۱۲ سال تلاش، تحقیق و تحلیل در خصوص اتفاق‌هایی که از دوران صفویه تا معاصر برای سیاه مشق افتاده است را در قالب ۱۵ مدل سیاه مشق نوشته و به نمایش گذاشتم. البته نتیجه تحقیقات را به صورت کتاب هم نگارش می کنم که اوایل سال ۹۹ چاپ می‌شود.

موسوی درباره نمایش این مجموعه در سایر شهر‌ها یادآور شد: در تلاش هستیم که با اضافه کردن چند اثر نقاشیخط و سیاه مشق، در چند شهر دیگر و دوباره در تهران به نمایش بگذاریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.