۸۰۰ تن گلرنگ در سیستان و بلوچستان برداشت شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: امسال ۸۰۰ تن گلرنگ از سطح مزارع کشاورزی این استان برداشت شده است.

۸۰۰ تن گلرنگ در سیستان و بلوچستان برداشت شدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  علیرضا دهمرده معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه برداشت گلرنگ از اردیبهشت در سیستان و بلوچستان آغاز و تا تیر ادامه داشت، اظهار داشت: امسال ۵۲۷ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به کشت این محصول اختصاص داشت.

دهمرده افزود: گلرنگ از جمله محصولاتی است که برای کشت آن آب کمی مصرف می‌شود و تحمل شوری خاک را نیز دارد و دانه روغنی گلرنگ در صنعت روغن کشی و گل آن در صنایع غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: گلرنگ یک گیاه زراعی با هدف استحصال روغن و یا اصلاح الگوی تناوبی کشت در زمین‌های کشاورزی بوده که به علت کیفیت محصول این گیاه، کشت آن در کشور رو به فزونی گذاشته و بسیاری از زمین‌های کشور زیر کشت آن قرار گرفته است.

 گلرنگ (کاجیره) یا کاغاله گیاهی است یکساله که ارتفاع آن به حدود ۶۰ سانتیمتر می‌رسد.

برگ‌های آن پهن، دندانه دار و بدون دمبرگ است که گل‌های آن منفرد، لوله‌ای و به رنگ زرد مایل به قرمز بوده که در انتهای ساقه ظاهر می‌شود.

سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضاً منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار، مرکبات و ... دارد.

تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین‌های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید ۲ بار محصول را دارند.

انتهای پیام/ع

برداشت گلرنگ تا تیرماه ادامه دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.