دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد؛

کشف بیش از ۸۰۰ تن مواد مخدر در سال ۲۰۱۸

مومنی گفت: در ایران با انجام ۶۰۰ عملیات بیش از ۸۰۰ تن مواد مخدر در سال ۲۰۱۸ کشف شد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در همایش روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر در چهار حوزه عمده مقابله درمان کاهش آسیب‌ها، پیشگیری صیانت اجتماعی و موضوع ساماندهی معتادین متجاهر جدیت این موضوعات را پیگیری می‌کند.

وی افزود: دو اولویت از نظر زمانی ، پایدار و راهبردی داشتیم و از نظر زمانی معتادان متجاهر در اولویت کوتاه‌مدت نیاز به ساماندهی داشتند به همین منظور نیاز به ایجاد زمینه سازی‌ها و ظرفیت‌ها وجود داشت.

مومنی با بیان اینکه ۶۰ هزار معتاد متجاهر در کشور داشتیم گفت: این افراد در کوچه و خیابان‌ها می‌خوابیدند که علاوه بر اعتیاد چند جرم دیگر هم داشتند که با احتساب فروشنده‌ها و دلال‌های مواد مخدر این تعداد به ۱۰۰ هزار نفر می‌رسید.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه برای ساماندهی این افراد نیاز به هماهنگی و هم افزایی وجود داشت، گفت: در گام اول ساماندهی سازمان زندان‌ها در استان تهران ۳۲۰۰ ظرفیت جدید، ناجا ۲ هزار ظرفیت، پنج هزار ظرفیت از سوی سپاه (هزار ظرفیت آماده) ایجاد کردند و به طور کلی در استان تهران ۶۲۰۰ ظرفیت جدید ایجاد شده تا معتادین متجاهر نگهداری شوند.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: نگاه انسانی در رابطه با ساماندهی معتادان وجود داشت چرا که حق آن‌ها نیست که در کوچه و خیابان‌ها بخوابند پس از ایجاد ظرفیت‌های جدید جهت ساماندهی این افراد به این مکان‌ها جهت نگهداری منتقل شدند و پس از آن با هماهنگی نهاد‌های مختلف معتادان در محلات با اولویت محلات مرکزی شوش و هرندی منتقل شده و ساماندهی شدند.

مومنی افزود: مردم پس از این ساماندهی احساس امنیت کردند و گام بعدی ورود خود مردم به این قضیه بود مردم در رویه‌های مختلف و در قالب تشکل‌ها به این موضوع ورود کردند و ایجاد امید اتفاق افتاد البته دغدغه مردم این است که نکند این اقدامات موقت باشد.

مومنی به گام بعدی اقدامات اشاره کرد و گفت:گام بعدی افزایش ظرفیت‌ها است و موضوع چند اردوگاه از قبل مطرح بود و در بازدید در زندان فشافویه این موضوع هم مطرح شد و قرار است تا پایان سال علاوه بر موضوع معتادین متجاهر و ظرفیت‌های متناسب با ماده ۴۲ و زندانیان ایجاد کنیم البته همه تلاش‌ها باید این باشد که معتاد جدید به جمع معتادان اضافه نشود.

وی به تدوین طرحی به نام یاریگران در ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: ما در منطقه‌ای هستیم که با پدیده مواد مخدر درگیر هستیم در سال ۲۰۰۱ الی دو مجموعه تولیدات مواد مخدر در کشور افغانستان ۲۰۰تن بود، اما الان به بیش از ۹ هزار تن رسیده است و جمهوری اسلامی با همه توان در حال مبارزه با این موضوع است.

مومنی با بیان اینکه ۲۷۵ میلیون معتاد در سراسر جهان وجود دارد، گفت: طبق آمار‌ها عامل ۷۶ درصد مرگ و میر‌ها مشتقات تریاک است جمهوری اسلامی با تمام توان و نگاه انسانی به مبارزه با این موضوع ادامه می‌دهد.

وی افزود: ۱۱ هزار تن انواع مواد مخدر کشف شده و در سال ۲۰۱۸ با ۶۰۰ عملیات بیش از ۸۰۰ تن مواد مخدر کشف شده است در حالی که کشور میزان کشفیات در کشور مبدا کمتر از ۲۰۰ تومان بوده است، اما در ایران این میزان ۸۰۰ تن برآورد می‌شود که این موضوع بیانگر تلاش‌ها و مبارزه جمهوری اسلامی ایران است.

وی با انتقاد از افزایش تولیدات صنعتی گفت: نهاد‌های فرهنگی و فرهنگ ساز باید یک بسیج اجتماعی ایجاد کنند در طرح یاریگران در گام اول قرار است با آموزش و پرورش همکاری‌هایی صورت گیرد.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر به موضوع ضرورت اصلاح قوانین اشاره کرد و گفت: به دنبال اصلاح قوانین در این رابطه هستیم و پیش نویسی اولیه هم به قوه قضاییه و مجلس ارسال شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اعتیاد ، جوانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار