دو انتخابات دو شکست برای اردوغان

کارشناسان نتیجه انتخابات شهرداری استانبول را شکستی برای رجب طیب اردوغان می‌دانند، چراکه اردوغان که خود زمانی شهردار استانبول بود، گفته، هرکسی که در استانبول برنده شود، کشور را برده است.

دو انتخابات دو شکست برای اردوغانبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اکرم امام اوغلو، نامزد اپوزیسیون ترکیه در انتخابات شهرداری استانبول پیروز شد. این پیروزی، شکست بزرگی برای اردوغان و حزب حاکم ترکیه در شهری به شمار می‌رود که بسیاری از مردم آن نگران فروپاشی دموکراسی بودند.

این انتخابات به دنبال ابطال انتخابات در ٣١ مارس اتفاق افتاد که در آن، امام اوغلو با اختلاف کمی پیروز انتخابات شده بود.

حزب حاکم ترکیه به دلیل تخلفاتی که صورت گرفته بود، به نتیجه انتخابات اعتراض کرد و سرانجام توانست کمیسیون انتخابات را به ابطال انتخابات مجاب کند. به این ترتیب، اکرم امام اوغلو پس از ١٨ روز از شهرداری استانبول کنار گذاشته شد.

حالا، اما با برگزاری مجدد رأی‌گیری در شهر استانبول، پیروزی بار دیگر از آن مخالفان اردوغان شده است. اتفاقی که می‌تواند آینده اردوغان و حتی ترکیه را تحت‌تأثیر قرار دهد.
امام اوغلو در سخنرانی که پس از اعلام نتایج داشت، اعلام کرد: «ما برگ جدیدی را در استانبول آغاز کردیم. در این دوره عدالت، برابری و عشق حکمفرما خواهد بود. امروز ١٦‌میلیون تن از مردم استانبول اعتقاد ما به دموکراسی را احیا کردند. من از همه آن‌ها از صمیم قلب تشکر می‌کنم. شما نشان دادید که ترکیه هنوز می‌تواند از دموکراسی خودش دفاع کند.»
اردوغان پس از اعلام نتایج اولیه با شمارش ٩٩‌درصد آرا، در توییتر به امام اوغلو تبریک گفت. در نتایج اولیه امام اوغلو ۵۴درصد آرا و ییلدیریم ۴۵.۱‌درصد آرا را به دست آوردند. امام اوغلو انتخابات قبلی را که حدود سه ماه پیش برگزار شد، با اختلاف ۱۳‌هزار رأی برد، اما این بار با اختلاف ۷۷۵‌هزار رأی برنده شد.
کارشناسان نتیجه این انتخابات را شکستی برای رجب طیب اردوغان می‌دانند، چراکه اردوغان که خود زمانی شهردار استانبول بود، گفته، هرکسی که در استانبول برنده شود، کشور را برده است.
امام اوغلو تا پیش از انتخابات سه ماه پیش در ترکیه، در سیاست ناشناخته بود. او، اما حتی با ابطال انتخاباتی که او را به سمت شهرداری استانبول رسانده بود، کوتاه نیامد و به بزرگترین منتقد اردوغان تبدیل شد که اعتقاد راسخی به دموکراسی داشت.
اکرم امام اوغلو، رئیس ساختمان‌سازی سابق سال ٢٠٠٩ وارد سیاست در سطح میانی و محلی و سال ٢٠١٤ شهردار منطقه بیلیک‌دوزو در استانبول شد. گرچه او در آن زمان خارج از حزب ائتلاف جمهوری‌خواهان مخالف بود، اما استراتژی او در ماه مارس و سخنرانی‌هایی که داشت، توانست نظر بسیاری را به سوی خود به‌عنوان یک سیاستمدار روشنفکر جلب کند. او در سخنرانی‌هایش از لزوم همبستگی برای مقابله با فقر و همچنین مبارزه با پوپولیسمی که در سیاست ترکیه عادی شده، سخن گفته بود.
گرچه رسانه‌های حامی دولت پوشش زیادی برای حمایت از ییلدیریم دادند، اما امام اوغلو توانست نظر رأی‌دهندگان کُرد و اقلیت را به خود جلب کند؛ افرادی که به خاطر بازداشت نمایندگان و سیاستمداران کُرد و همچنین تورم بالای ٢٠‌درصد و افزایش نرخ بیکاری در مناطق‌شان، از سیاست‌های دولت و حزب حاکم ناراضی بودند.
اما در مقابل امام اوغلو در سخنرانی‌هایش تلاش کرد تا رأی اقلیت کُرد را از آن خود کند و سیاست‌هایی را تبلیغ کرد که مورد حمایت آن‌ها بود، مثل دادن کمک‌هزینه نقدی و یارانه به جوانان برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی.
کار‌ها و کمپین او جواب داد. پیش از انتخابات هم نظرسنجی‌ها پیشرو بودن او با ٩-٨‌درصد رأی بیشتر نسبت به ییلدیریم را نشان می‌دادند.
اکرم امام اوغلو پس از انداختن رأی خود در صندوق گفت: «به نام استانبول و مشروعیت همه انتخابات‌های آینده در کشور ما، من امروز به مردمم باور دارم که انتخاب درستی خواهند کرد.»
یکی از افرادی که برای کمپین امام اوغلو کار می‌کرد، در مصاحبه با گاردین گفت: «امام اوغلو همه آن چیزی که ما مدت زیادی بود از دست داده بودیم را به ما بازمی‌گرداند. او باهوش است، سابقه خوبی دارد و امیدواریم در سال ٢٠٢٣ مقابل اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری بایستد.»

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، انتخابات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.