ادامه سیاه‌نمایی آمریکا در خصوص فروش سلاح به سعودی‌ها

تصویب لایحه محدود کردن فروش سلاح به عربستان در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا لایحه‌ای را به منظور محدود کردن فروش سلاح به عربستان سعودی تصویب کرد.

تصویب لایحه محدود کردن فروش سلاح به عربستان در کمیته روابط خارجی سنای آمریکابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در گزارشی اعلام کرد: «باب منندز» سناتور دموکرات نیوجرسی و عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا, «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری خواه از کارولینای جنوبی، «پاتریک لیهی» سناتور دموکرات از ورمونت، «رند پل» سناتور جمهوری خواه از کنتاکی و «کریس مورفی» سناتور دموکرات از کنتیکت پس از آنکه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا لایحه‌ای دو حزبی را برای محدود کردن اختیارات رئیس جمهور آمریکا برای دور زدن کنگره در ارتباط با فروش سلاح از طریق اعلام وضعیت اضطراری محدود کرد، بیانیه ذیل را صادر کردند.

قانون اعلام اشتباه وضعیت اضطراری در ارتباط با عربستان سعودی موسوم به (SAFE) شرایطی را محدود می‌کند که بر اساس آن، می‌توان از اختیارات کنونی مرتبط با اعلام وضعیت اضطراری در قانون کنترل صادرات تسلیحات برای اجتناب از الزام بررسی‌های کنگره و عدم تصویب احتمالی مجوز‌های صادراتی و اختیاراتی استفاده کرد که ممکن است از سوی وزارت امور خارجه آمریکا صادر شوند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا از این اختیارات سوء،استفاده کرد تا از طریق ادعای وجود تهدید فوری از سوی ایران، سبب فروش ۲۲ قطعه تسلیحات به عربستان سعودی و امارات عربی متحده شود. تصویب این لایحه در حالی صورت می‌گیرد که سنای آمریکا در واکنش به این اقدام ۲۲ قطعنامه مشترک جداگانه عدم تصویب هفته گذشته را تأیید کرد و سبب لغو توانایی دولت ترامپ در ارتباط با فروش این تسلیحاتی شد که تأیید شده اند.

سناتور باب منندز اعلام کرد: "در حالیکه سنا بر اساس تأیید دو حزبی این لایحه را تصویب کرد، استدلال "اضطراری" بودن این موضوع برای فروش تسلیحاتی به ارزش هشت میلیارد دلار به عربستان سعودی و امارات عربی متحده بدون تأیید کنگره می‌تواند به آسانی مورد تأیید واقع نشود. در تأیید این قانون، این کمیته در حال برداشتن یک گام دیگر به سوی ایجاد روند پاسخگویی بیشتر علیه هر گونه سوء استفاده از این ماهیت و حمایت از بررسی و نظارت‌های کنگره است."

او همچنین گفت: "تنها در صورت وجود وضعیت اضطراری واقعی باید از مفاد مرتبط با اعلام وضعیت اضطراری در قانون کنترل صادرات تسلیحات استفاده کرد و می‌توان آن را در مواردی نادر برای نزدیک‌ترین هم‌پیمانان ما بکار گرفت که ما می‌توانیم آن را ضمانت کنیم. کنگره شاخه‌ای برابر با دولت است و من افتخار می‌کنم که همکارانم بار دیگر در تأکید بر اختیارات این نهاد به من پیوستند."

سناتور لیهی نیز گفت: "این لایحه یک واکنش محتاطانه و به موقع به سوء استفاده آشکار مایک پمپئو از استثنائات مرتبط با اعلام وضعیت اضطراری به منظور دور زدن روند بررسی‌های کنگره از فروش تسلیحات به عربستان سعودی محسوب می‌شود." او همچنین افزود: "اگر نتوان به وزارت امور خارجه برای اجرای این قانون اعتماد کرد و به اقدام دولت‌های قبلی احترام گذاشت، ما چاره‌ای نداریم غیر از این که برای ایجاد توازن بین شاخه‌های قانونی و اجرایی دولت در ارتباط با یک موضوع حیاتی همانند این، اقدام کنیم."

قانون اعلام اشتباه وضعیت اضطراری در ارتباط با عربستان سعودی موسوم به (SAFE) اختیارات کنونی مرتبط با اعلام وضعیت اضطراری موجود در قانون کنترل تسلیحات را محدود به استفاده در ارتباط با نزدیک‌ترین هم پیمانان امنیتی می‌کند که آمریکا با آن‌ها معاهده امضا کرده است. همچنین می‌توان از این قانون برای شرکای امنیتی همانند استرالیا, اسرائیل، ژاپن، کره جنوبی و نیوزیلند استفاده کرد. علاوه بر این، تنها در ارتباط با تسلیحات و خدماتی می‌توان از این اختیارات استفاده کرد که به صورت مستقیم به تهدید فیزیکی واکنش نشان داد یا با آن مقابله کرد. این قانون همچنین رئیس جمهور را ملزم به اعلام عزم فردی و ارائه توضیحات مفصل برای هر یک از قرارداد‌های فروش تسلیحات می‌کند که در قانون AECA به آن اشاره شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۵ تير ۱۳۹۸
مثلا که شیر دوشیدنشون کم شده گاوشون درحال خشک شدنه
آخرین اخبار