رئیس‌جمهور عراق اعلام کرد بغداد به واشنگتن اجازه نخواهد داد تا با استفاده از پایگاه‌هایش در عراق به خاک کشور همسایه (ایران) تجاوز کند.

برهم صالح: آمریکا اجازه استفاده از خاک عراق برای تجاوز به ایران را نداردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «برهم صالح» رئیس جمهور عراق در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا اعلام کرد بغداد به واشنگتن اجازه نخواهد داد تا با استفاده از پایگاه‌هایش در عراق به خاک ایران تجاوز کند.

صالح گفت: ما نمی‌خواهیم قلمروی عراق ایستگاهی برای حمله خصمانه آمریکا علیه هر یک از همسایگانمان از جمله ایران باشد. قطعا، چنین اقدامی بخشی از توافق میان دولت عراق و آمریکا نیست.

صالح در حالی چنین اظهاراتی را بیان کرده است که هفته گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را که به حریم هوایی ایران نفوذ کرده بود بر فراز تنگه هرمز سرنگون کرد. این اقدام به تشدید تنش‌های میان تهران و واشنگتن منجر شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا طی مصاحبه‌ای که با شبکه سی بی اس در ماه فوریه سال جاری داشت مدعی شده بود آمریکا قصد دارد حضور نظامی خود در خاک عراق را حفظ کند تا از این طریق بتواند بر فعالیت‌های ایران در منطقه نظارت داشته باشد. در پی این اظهارات ترامپ، حسن کریم الکعبی، معاون سخنگوی پارلمان عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد قانونگذاران عراق قصد دارند لایحه پایان توافق امنیتی با آمریکا را تصویب کنند که به موجب این لایحه همه نیرو‌های خارجی حاضر در عراق باید از این کشور خارج شوند. برهم صالح نیز پس از انتشار بیانیه پارلمان عراق تاکید کرد که واشنگتن اجازه بغداد برای اعزام نیرو به عراق جهت نظارت بر فعالیت‌های ایران در منطقه را نخواهد داشت.

آمریکا در ابتدای دهه ۲۰۰۰ در راستای اجرای سیاست‌های مداخله جویانه خود در دیگر کشورها، ده‌ها هزار سرباز به عراق اعزام کرده است. پرسنل نظامی آمریکا در سال ۲۰۱۱ طی توافقی با دولت عراق از این کشور خارج شدند. اما آمریکا سه سال بعد با روی کار آوردن گروه تروریستی داعش در عراق بار دیگر نیرو‌های خود را در این کشور مستقر کرد تا عملیات مقابله با داعش را آغاز کند. بر اساس گزارش نهاد‌های نظامی آمریکا تا سال ۲۰۱۸ حدود ۵ هزار نیروی آمریکایی در عراق مستقر شده اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، آمریکا ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار