دش؛ راهکاری برای کاهش فشارخون بالا

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، رژیم دش را رژیمی با مقادیر پایین چربی‌های اشباع، چربی کل، کلسترول، شیرینی و نوشیدنی‌های حاوی قند معرفی کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، رضیه شناور رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با بیان اینکه رژیم دش (DASH) به عنوان یک الگوی غذایی موجب کاهش فشارخون بالا می‌شود، اظهار کرد: غذا‌های مصرفی در رژیم دش، سرشار از مواد معدنی کلسیم، پتاسیم و منیزیم است که سبب کاهش فشارخون نیز، می‌شوند.

به گفته وی، این رژیم همچنین دارای چربی پایین و فیبر بالا است که برای هر فردی می‌تواند توصیه شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه ادامه داد: در رژیم غذایی دش، نیم تا یک واحد مغزها، دانه‌ها و حبوبات به صورت روزانه همراه با محدودیت در مصرف چربی‌ها و روغن‌ها و استفاده از شیر بدون چربی یا کم چرب گنجانده می‌شود، همچنین این رژیم، رژیمی با مقادیر پایین چربی‌های اشباع، چربی کل، کلسترول، شیرینی و نوشیدنی‌های حاوی قند پایین بوده و شامل تعداد بالایی از واحد میوه و سبزیجات است.

شناور با بیان اینکه رژیم دش، بر مصرف میوه‌ها و سبزیجات تاکید دارد و به طور طبیعی میزان نمک کاهش می‌یابد، تاکید کرد: همه بزرگسالان باید مصرف غذا‌های صنعتی بسته بندی و پروسس شده، مانند سوسیس، کالباس و ناگت و میان وعده‌های شور مثل چیپس و کراکر و همچنین مصرف نمک بر میز غذا را کاهش داده یا حذف کنند.

به گفته این کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه، رژیم دش یک شیوه عالی برای کاهش وزن است، زیرا کاهش وزن فرد منجر به کاهش فشارخون بالا نیز می‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه توصیه کرد: جایگزین کردن مقداری از کربوهیدرات‌های رژیم غذایی دش (تقریباً ۱۰درصد از کالری) با منابع پروتئین یا چربی تک غیر اشباع از جمله روغن زیتون بکر یا تصفیه نشده، مغز‌ها مانند گردو، بادام، فندق و انواع تخمه ها، بهترین کاهش در فشارخون و کلسترول خون بالا را به همراه دارد، همچنین این کاهش از طریق جایگزینی مغز‌ها (nuts) به جای برخی از سروینگ‌های میوه، نان یا حبوبات ممکن می‌شود.

شناور یادآور شد: ۶ تا ۱۳ واحد غلات کامل و سبوس دار، ۳ تا ۶ واحد سبزیجات و ۴ تا ۶ واحد گروه میوه ها، ۲ تا ۴ واحد لبنیات کم چرب، یک تا ۳ واحد گروه گوشت ها، بخارپز و کباب کردن، جدا کردن پوست از گوشت پرندگان، ۳ بار در هفته دانه ها، مغز‌ها و حبوبات، ۲ تا ۴ واحد چربی مانند روغن زیتون بکر (تصفیه نشده)، از جمله گروه‌های غذایی رژیم غذایی دش به شمار می‌رود.

انتهای پیام/چ

کاهش فشارخون بالا با رژیم دش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار