آموزش جراحی پیچیده با ربات‌های پیشرفته جراح

کارشناسان درنظر دارند با استفاده از ربات‌های جراح به آموزش دانشجویان رشته جراحی بپردازند تا میزان خطای حین عمل جراحی درآن‌ها کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پزشکان بیمارستان UAB با استفاده از ربات‌های جراح و شبیه سازی انجام شده با استفاده از آن‌ها به یادگیری مهارت‌های جراحی‌های حساس می‌پردازند.
 
امروزه ربات‌های جراح منحصربه فردی از جمله ربات داوینچی در دنیا ساخته شده است و برای انجام برخی جراحی‌ها از جمله جراحی پروستات در مردان یا جراحی هیسترکتومی دربانوان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

در مقایسه با جراحی سنتی که تهاجمی است استفاده از ربات‌ها در جراحی مزایای فراوانی دارد، در این شیوه جراحی میزان برش و ایجاد زخم، خونریزی و حتی دوران نقاهت پس ازعمل بسیاراندک است.
 
با وجود کارایی استفاده از ربات‌ها در جراحی هنوز از آن‌ها برای انجام برخی جراحی‌ها نمی‌توان استفاده کرد و به گذشت زمان و پیشرفت فناوری برای ساخت نمونه‌های پیشرفته‌تر ربات‌های جراح نیاز است.
 
استادان رشته پزشکی برای ترتیب جراحان نسل‌های آتی در نظر دارند از ربات‌های جراح برای آموزش آن‌ها استفاده کنند. در این شیوه جراح با استفاده از نوعی شبیه سازی انجام شده با ربات جراح به انجام یک جراحی مجازی می‌پردازند و درصورت بروز هرگونه خطا یا اشتباه هوش مصنوعی ربات ایراد را به جراح اعلام می‌کند.
 
کارشناسان امیدوار هستند با استفاده از این روش در آینده بتوانند از بروز خطای انسانی حین عمل جراحی به وسیله جراحان جلوگیری کنند و میزان موفقیت عمل جراحی و کوتاه شدن دوران نقاهت پس از عمل کاهش یابد.
 

ربات‌های جراح از جمله ربات داوینچی به طور خودکار کار نمی‌کنند بلکه ربات با استفاده از شبکه به یک دستگاه متصل است و جراح انسانی هدایت ربات را در اختیار می‌گیرد.
 
انجام این کار مانند هدایت کنسول بازی و با استفاده از ابزار‌های کنترلی به وسیله دست یا حتی پای جراح انجام می‌شود تا بتواند از کلیه ابزار‌های مورد نیاز ربات بسته به نوع جراحی استفاده کند.
 
کارشناسان اعتقاد دارند با انجام تمرین با ربات جراح و شبیه سازی با استفاده از آن می‌توانند به توسعه مهارت‌های خود بپردازند و به این ترتیب عمل‌های جراحی پیشرفته و بسیار دشوار را در آینده انجام دهند.
 

متخصصان اعتقاد دارند با انجام این شیوه جراحی دانشجویان به میزان کافی تمرین انجام می‌دهند پیش از آنکه به طور واقعی برروی بیماران به جراحی بپردازند.
 
در این شیوه آموزشی حتی مواردی، چون بروز وضعیت اورژانس و یا ایجاد مشکل در حین عمل جراحی شبیه سازی می‌شود تا جراح انسانی بتواند عملکرد ربات را مشاهده و در جراحی‌های آینده از این شیوه برای جلوگیری از بروز مشکل حین عمل جراحی استفاده کند.
 
منبع: npr
انتهای پیام/

جدیدترین فناوری‌های شبیه سازی با استفاده از ربات برای آموزش دانشجویان پزشکی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.