کودکان و نوجوانان بیشتر در معرض غرق شدگی هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: متاسفانه بیشترین کسانی که در معرض خطر غرق‌شدگی و تروما قرار دارند، کودکان و نوجوانان هستند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، شاهرخ یوسف‌زاده چابک  در سومین همایش ملی پیشگیری از حوادث غرق‌شدگی در بندرانزلی تصریح کرد: مرکز تحقیقات تروما علاوه بر پرداختن به حوادث جاده‌ای، ترافیکی در زمینه سوختگی، غرق‌شدگی و مسمومیت نیز نقش ایفا می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به فعالیت‌های مربوط در زمینه بیماری‌های غیرواگیر گفت: تروما یک نوع بیماری مانند سایر بیماری‌ها است، اما نحوه مدیریت آن با سایر بیماری‌ها متفاوت است.

یوسف‌زاده چابک افزود: در بخش بیماری‌ها به غیر از تروما، فعالیت‌ها متفاوت بوده و به فعالیت کادر آموزش، پزشکی و کارکنان بستگی دارد، اما در بخش بیماری‌های تروما، مسائل مربوط به آموزش عمومی، همگانی و نحوه اطلاع‌رسانی‌ها بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به سطوح پیگیری اولیه در بخش تروما افزود: در این راستا همیشه فعالیت و اقدام کسانی که در همان دقایق اولیه بر سر صحنه حاضر می‌شوند و در بالای سر شخص حادثه‌دیده قرار می‌گیرند حتی اگر در سطح کمی اطلاعات امدادی داشته باشند می‌توانند تأثیرگذار باشند.

یوسف‌زاده چابک با بیان اینکه اقدامات اولیه برای شخص آسیب‌دیده بسیار اهمیت دارد و حساس است تصریح کرد: ببشترین کسانی که در معرض خطر غرق‌شدگی قرار دارند، کودکان و نوجوانان هستند و میزان سال‌های عمر از دست‌رفته در این موارد بیشتر از سایر بیماری‌ها است.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌هایی که برای بیماری‌های غیر واگیر در نظر گرفته می‌شود قابل مقایسه با هزینه‌های بیماری‌های تروما نیست گفت: در راستای حل مشکلات مربوط به بخش تروما، مستلزم یک عزم ملی، ارتباطات فعالیت‌هایی مشترک است.

دبیر علمی همایش ملی پیشگیری از حوادث غرق‌شدگی نیز در این مراسم گفت: میزان غرق شدگی در ایران بر اساس آمار سازمات پزشکی قانون، ۸۷۹ نفر در سال ۹۴، ۹۱۳ نفر در سال ۹۵، هزار و ۲۶ نفر در سال ۹۶ و ۸۵۵ نفر در سال ۹۷ گزارش و به ثبت رسید.

زهرا محتشم‌امیری با بیان اینکه استان‌های خوزستان، مازندران و گیلان، رتبه‌های نخست تا سوم قربانیان غرق‌شدگی در کشور را برخوردار هستند خاطرنشان کرد: طبق آمار، ۸۲ درصد قربانیان غرق‌شدگی مرد بودند که بیشتر در گروه سنی ۲۴ - ۲۰ ساله بودند.

انتهای پیام/آ

کودکان و نوجوانان بیشتر از دیگران در معرض خطر تروما هستند

برچسب ها: غرق شدن ، غرق شدگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.