ایجاد صنایع تبدیلی نخود بیش از ۲ هزار میلیارد تومان ارزش افزوده دارد/ راه اندازی مدرنترین کارگاه فرآوری زعفران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت:توسعه صنایع کشاورزی؛ برنامه اولویت دار استان کرمانشاه است.

ایجاد صنایع تبدیلی نخود بیش از ۲ هزار میلیارد تومان ارزش افزوده دارد/ راه اندازی مدرنترین کارگاه فرآوری زعفرانبه گزارش   خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمانشاه ،رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در دومین همایش مدیران صنایع کشاورزی منطقه دو کشور گفت: با تدوین برنامه سه ساله سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه؛ توسعه صنایع کشاورزی نیز جزء برنامه های اولویت دار استان قرار گرفته است.

 حاتمی در جمع مدیران صنایع کشاورزی استانهای منطقه دو هدف از این همایش را معرفی پتانسیل های استان در بخش کشاورزی و هم اندیشی در حوزه صنایع کشاورزی برشمرد.

حاتمی با اشاره به مزیت های استان در تولید محصولات کشاورزی افزود: یکی از مزیت های استان تولید نخود در کشور است که بعنوان بزرگترین تولید کننده این محصول نیازمند استقرار صنایع تبدیلی روز آمد هستیم.

وی گفت: با ایجاد صنایع کشاورزی همین محصول نخود می تواند ارزش افزوده بالایی را برای بهره برداران بوجود بیاورد و این ارزش افزوده طبق برآورد کارشناسان امر بالغ از ۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود نخود در خیلی از استانهای غیر تولید کننده این محصول فراوری می شود اما در کرمانشاه جای فراوری آن خالی است و این یک نقطه ضعف است.

وی  بیان  کرد: سالانه ۱۰۰هزار تن نخود در استان تولید می شود که با تغییر رویکرد کشت از بهاره به پاییزه تولید نخود استان به ۱۵۰هزار تن خواهد رسید.

حاتمی با اشاره به اینکه بهره برداران ما از نظر مالی ضعیف هستند اضافه نمود: همین امر باعث شده توان عملیاتی نمودن برخی سیاستهای توسعه کشاورزی مغفول بماند.

وی نبود تشکلهای قوی و منسجم را یکی از عوامل از دست رفتن فرصت های در بخش کشاورزی بیان نمود.

حاتمی با اشاره به اینکه کرمانشاه خاستگاه زعفران است  بیان نمود: ۲۴۰۰سال قبل کرمانشاه مبدا کشت زعفران بوده است.

وی سطح زیر کشت زعفران استان را ۱۸۰هکتار بیان کرد و گفت: در برنامه بلند مدت سه ساله سطح کشت زعفران استان به ۸۰۰ هکتار هکتار ودر بلند مدت به ۲ هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

حاتمی از ایجاد مدرنترین کارگاه فراوری زعفران در استان خبر داد و گفت: در این کارگاه تکنولوژی ضدعفونی زعفران نیز انجام خواهد شد و هدف و خاستگاه آن بازار اروپاست.

حاتمی افزود: با همکاری شرکت های دانش بنیان قصد داریم زعفران استان را با فرآوری به جایگاه اصلی آن برسانیم.

حاتمی افزود؛ زعفران استان مورد استقبال بازارهای اروپایی قرار گرفته است،لذا همزمان با افزایش سطح زیر کشت، صنایع تبدیلی وابسطه به آن نیز تقویت خواهد شد.

وی آنگاه گفت: باید به سرعت و با توان بخش خصوصی و حمایتهای دولت تولیدات زعفران و صنایع فرآوری آن ایجاد شوند.

حاتمی  بیان  نمود: در حال حاضر ظرفیت بازار هزار تن زعفران را داریم.

وی در ادامه سخنان خودمشکل بیکاری را یکی از معضلات اجتماعی استان دانست و اضافه نمود؛ بار تحریم نیز بر مشکلات افزوده اما همین تحریم ها در بخش کشاورزی با برنامه ریزی به فرصت تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی توجیه پذیر شده است گفت: سرمایه گذاران خوش فکر و توانمند به سمت بخش کشاورزی سوق پیدا کرده اند.

وی در این نشست با اشاره به حمایت های استاندار کرمانشاه و معاونین وی و مدیران وزارت خانه از برنامه ها و سیاست های توسعه بخش کشاورزی کرمانشاه گفت؛ این حمایتها مسیر دستیابی به برنامه ها را تسهیل خواهد کرد.

 

انتهای  پیام/ز


 

کرمانشاه خاستگاه زعفران است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار