مدیر مسئول انتشارات راز نهان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سیستم نظارتی برای جلوگیری از افزایش قیمت کاغذ نداریم

راز نهان گفت:طی یک سال گذشته قیمت‌ها نوسان زیادی داشته است اما هیچ نظارتی وجود ندارد.

اسماعیل راز نهان مدیر مسئول انتشارات راز نهان در گفت وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص التهاب بازار کاغذ و افزایش بی رویه قیمت ها گفت: طی یک سال گذشته قیمت‌ها نوسان زیادی داشته است و هیچ نظارتی وجود ندارد بنده به عنوان ناشر سالانه هربند کاغذ را به قیمت ۲۵ هزار تومان می‌خریدم و نزدیک به نمایشگاه بین المللی کتاب شاید قیمت‌ها حدود هزار تومان تغییر می‌کرد.

مدیر مسئول انتشارات راز نهان گفت:افزایش قیمت در چاپ کتاب تاثیر خیلی بدی گذاشته است به طور مثال در انتشاراتم کتاب‌های آزمون استخدامی کتاب‌های پرفروشی بودند اما با توجه به این گرانی‌های روزافزون، بنده تمایلی به چاپ کتاب ندارم و برای فروشنده انگیزه‌ای به خرید کتاب باقی نمانده است.

وی با اشاره به حمایت دولت از ناشران و سیستم نظارتی برای جلوگیری از افزایش قیمت کتاب ها گفت:نظارتی بر افزایش قیمت‌ها وجود ندارد و هیچ کنترلی صورت نگرفته است. دولت حمایتی از ناشران نمی‌کند و ترجیح می‌دهد کاغذ چینی وارد کند مثل چیلینگ، چون این وضعیت بیشتر برای دولت مقرون به صرفه است. کیفیت کتاب‌ها هم با چاپ دیجیتالی بسیار پایین آمده است چرا که با هر ورق زدن کتاب، کاغذ لول می‌شود.

مدیر مسئول انتشارات راز نهان در خصوص تاثیر افزایش قیمت کاغذ بر سرانه مطالعه گفت: قیمت‌ها بسیار وحشتناک است و امسال در نمایشگاه بین المللی کتاب واقعا فروش زیادی نداشتیم. مطالعه به قیمت و گرانی هیچ ربطی ندارد و این فرهنگ بسیار غلط در بین افراد جامعه رواج پیدا کرده است. بنده به شخصه علاقه زیادی به خواندن کتاب دارم اما به علت مشغله‌های ذهنی متاسفانه فرصت کافی ندارم.

وی افزود: دانش آموزان ترجیح می‌دهند تمام وقت خود را صرف فضای مجازی کنند تا خواندن کتاب. بنده به عنوان ناشر رمان‌های پرفروشی داشتم اما متاسفانه چند ماهی است که به علت گرانی کاغذ دیگر رضایتی از فروش خود ندارم.

راز نهان در خصوص تاثیر گرانی کاغذ در صنعت نشر گفت: این وضعیت حالت کسادی است چرا که نویسندگان با وجود گرانی چاپ کتاب ریسکی برای سرمایه گذاری نمی‌کنند. در واقع نویسندگان هم برای چاپ کتاب هایشان به شخصه پولی ندارند. بازار سیاه پخش کتاب هم ۵۰ درصد از کل قیمت تمام شده کتاب را می‌گیرد و بنده به عنوان ناشر نمی‌توانم کتابی چاپ کنم و تا ۱ سال منتظر نتیجه اش باشم.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه در این شرایط و اوضاع نابسامان وضعیت بدتر می‌شود که بهتر نمی‌شود. بنده چند ماه است که در سامانه‌ای از طریق سایت مربوطه ۵۰ تومان کتاب زینک و کاغذ ثبت نام کردم، ولی تا کنون هیچ خبری نیست، امیدوارم لااقل با چنین شرایطی از این بازار کساد رهایی پیدا کنیم تا بتوانیم فعالیت‌های بهتری انجام دهیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، کتاب ، گرانی ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.