بوشهر در سوگ شهادت موسس مذهب شیعه جعفری

آیین‌های سوگواری به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) دیشب در نقاط مختلف استان بوشهر برگزار شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، آیین‌هایی به مناسبت سالروز شهادت ششمین ستاره تابناک سپهر امامت حضرت امام جعفر صادق (ع) با حضور دوستداران اهل بیت (ع) دیشب در مساجد و حسینیه‌های استان بوشهر برپا شد.

در این آیین‌ها سخنرانان از مناقب آن حضرت سخن گفتند و مداحان در رثای ایشان مرثیه سرایی و نوحه خوانی کردند.

امروز هم آیین‌های عزاداری در نقاط مختلف برگزار خواهد شد.

امام جعفر صادق (ع) امام ششم شیعیان، در هفدهم ربیع الاول سال ۸۳ هجری قمری در مدینه متولد شدند. کنیه ایشان ابو عبدالله و لقبشان صادق است. پدر ارجمندشان امام باقر(ع) و مادرشان ام فروة است.

امام صادق (ع) در سال ۱۱۴ هجری قمری پس از شهادت پدرش در سن ۳۱ سالگی به امامت رسیدند. دوران امامتشان مصادف بود با اواخر حکومت امویان که در سال ۱۳۲ به عمر آن پایان داده شد و اوایل حکومت عباسیان.

ایشان با توجه به فرصت مناسب سیاسی و نیاز شدید جامعه، دنباله نهضت علمی و فرهنگی پدرش را گرفتند و در رشته‌های مختلف علمی و نقلی شاگردان بزرگی تربیت کردند. شاگردانی چون: هشام بن حکم، مفضل بن عمر کوفی جعفی، محمد بن مسلم ثقفی، ابان بن تغلب، هشام بن سالم، مؤمن طاق، جابر بن حیان و.... تعداد شاگردان امام را تا چهار هزار نفر نوشته اند.

بدین ترتیب، شرایطی مناسب پیش آمد و معارف اسلامی بیش از هر وقت دیگر از طریق الهی خود منتشر شد، به صورتی که بیشترین احادیث شیعه در تمام زمینه‌ها از امام صادق (ع) نقل شده و مذهب تشیع به نام مذهب جعفری و فقه تشیع به نام فقه جعفری خوانده می‌شود.

آن حضرت در ۲۵ شوال سال ۱۴۸ هجری قمری در سن ۶۵ سالگی به شهادت رسیدند و در قبرستان معروف بقیع در کنار مرقد پدر و جدّ خود به خاک سپرده شدند.

در زمینه فضایل و مکارم اخلاقی حضرت صادق (ع) روایات و وقایع بسیار زیادی نقل شده است. آن حضرت با رفتار کریمانه و خلق و خوی الهی خود بسیاری از افراد را به راه صحیح هدایت فرمود، به گونه‌ای که پیروان دیگر مکاتب و ادیان نیز زبان به مدح آن حضرت گشوده اند.

انتهای پیام/ک

سوگواری شهادت امام جعفر صادق(ع)

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.