آغاز دور هفتم مذاکرات آمریکا با طالبان در قطر

منابع گروه طالبان از برگزاری هفتمین دور مذاکرات صلح آمریکا با طالبان در قطر خبر داده‌اند.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، منابع گروه طالبان در افغانستان از برگزاری هفتمین دور مذاکرات صلح آمریکا با طالبان در قطر خبرداده‌اند.

این دور از مذاکرات نیز همانند نشست‌های قبلی پشت در‌های بسته برگزار می‌شود.

"زلمی خلیل زاد " نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان که ریاست هیئت آمریکایی را در این مذاکرات بر عهده دارد، اعلام کرد: در هفتمین دور مذاکره با طالبان، خروج نظامیان خارجی از افغانستان، تضمین طالبان مبنی بر هدف قرار نگرفتن آمریکا از خاک افغانستان، آغاز مذاکره میان افغان‌ها و آتش بس دائمی مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

شش دور مذاکرات قبلی بدون نتیجه به پایان رسید. آمریکایی‌ها تاکنون حاضر نشده اند جدول زمانی برای خروج نظامیان خود از افغانستان تعیین کنند و گروه طالبان نیز هرگونه توافق با آمریکا را به تعیین جدول زمانی خروج نظامیان آمریکایی مشروط کرده است.

خلیل زاد تاکید کرده است توافق جامع با طالبان زمانی حاصل خواهد شد که بر سر همه گزینه‌های یاد شده توافق شود، اما گروه طالبان اعلام کرده است تا زمانی که جدول زمانی خروج نظامیان خارجی مورد توافق قرار نگیرد گروه طالبان آتش بس نخواهد کرد و حاضر نخواهد شد با دولت افغانستان مذاکره کند.

دولت افغانستان نیز که در مذاکرات صلح آمریکا با طالبان در حاشیه قرار گرفته است تلاش می‌کند زمینه مذاکرات صلح مستقیم میان کابل و طالبان فراهم شود.

رئیس‌جمهور افغانستان در دیدار با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت: کشور‌های خارجی باید از اقدامات و تلاش‌های انفرادی در روند صلح پرهیز کنند و این روند زمانی به نتیجه می‌رسد که اقدامات کشور‌های دیگر با دولت افغانستان هماهنگ باشد.

مایک پمپئو ابراز امیدواری کرده است که روند مذاکرات صلح با طالبان پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان (ششم مهر) به نتیجه برسد. این در حالی است که پیش از این نیز آمریکایی‌ها چنین وعده‌هایی داده بودند که تاکنون جامه عمل نپوشیده است.

کارشناسان معتقدند یکی از عوامل طولانی شدن روند مذاکرات صلح آمریکا با طالبان،بی اعتمادی طالبان به تعهدات آمریکایی‌هاست.

چندی پیش گروه طالبان اعلام کرده بود که این گروه تضمین توافق صلح از سوی کشور‌های قدرتمند منطقه را از جمله روسیه و چین و سازمان کنفرانس کشور‌های اسلامی خواستار است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، افغانستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار