بیماران سرطانی را دریابیم /اهداء پلاکت نیاز بیماران شیمی درمانی

مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان جنوبی گفت:بیماران سرطانی برای ادامه‌ی درمان، چشم انتظار اهداء پلاکت می‌باشند.

عاملی مدیر کل سازمان انتقال خون استان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: بیماران سرطانی به طور متوسط سالانه ۳۰ تا ۵۰ واحد پلاکت خونی نیاز دارند.

وی در خصوص طول عمر پلاکت افزود: با توجه به محدود بودن عمر پلاکت، امکان ذخیره‌ی این فراورده‌ی خونی وجود نداشته و تنها به مدت ۳ تا ۵ روز قابل استفاده می‌باشد.

عاملی با اشاره به اینکه سالانه هر مرد سالم به مدت ۴ بار وهر زن سالم ۳ بار می‌توانند اهداءخون داشته باشند بیان کرد:یک فرد سالم در سال توانایی اهداء ۲۴ نوبت پلاکت خون را دارد.

مدیر کل سازمان انتقال خون اظهار کرد:جداسازی پلاکت به دو روش (رندوم) و (فرزیس) انجام می‌شود.

وی در ادامه روش فرزیس را بهترین گزینه معرفی کرد و افزود: در این روش پلاکت مورد نیازبیمار تنها از یک نفر دریافت می‌شود به همین دلیل عوارض آن برای بیمار سرطانی که با مشکلات فراوانی دست وپنجه نرم می کند به مراتب کمتر است.

عاملی در خصوص اهداکنندگان پلاکت در سه ماهه‌ی اول سال در استان گفت: تعداد ۴۵ نفر برای اهداء پلاکت مراجعه و تعداد ۴۳ نفربه روش فرزیس موفق به اهداء شدند.

مدی کل سازمان انتقال خون در پایان افزود: تمامی داوطلبانی که حائز شرایط برای اهداء خون هستند می‌توانند نسبت به اهداء پلاکت اقدام کنند، داشتن سلامتی کامل، دارا بودن حداقل سن ۱۷ و حداکثر ۶۰ سال، و وزن حداقل ۵۰ کیلوگرم از جمله این شرایط می‌باشد.

انتهای پیام / ط ا

اهداء پلاکت توسط ۴۳ نفر در سه ماهه‌ی اول سال جاری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار