کشت کنجد در قیروکارزین آغاز شد

مسئول بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی قیروکارزین از آغاز کشت کنجد در سطح بیش از یک هزار هکتار از مزارع این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عبدالحمید احمدی مسئول بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: با آغاز تیر ماه عملیات کشت کنجد در بیش از یک هزار هکتار از مزارع قیروکارزین به صورت سنتی و مکانیزه شروع شده است.

این مقام مسئول افزود: در راستای صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی و با توجه به نیاز آبی کمتر گیاه کنجد نسبت به دیگر گیاهان مثل ذرت و برنج توسعه کشت کنجد از سالیان گذشته تا کنون به عنوان کشت جایگزین گیاهان با نیاز آبی بالا، در فصل تابستان ترویج و توصیه می‌شود.

احمدی با بیان اینکه کشت این محصول معمولا به صورت سنتی و دست پاش انجام می‌گیرد، گفت: در سال جاری با تمهیدات صورت گرفته استفاده از بذر کار‌ها و کمبینات‌ها برای کشت این محصول در دستور کار قرار گرفته تا ضمن کشت مکانیزه و کاهش بذر مصرفی شاهد افزایش عملکرد محصول در واحد سطح باشیم.

وی توضیح داد: در کشت کنجد استفاده از آبیاری تحت فشار بصورت نواری به جهت کاهش هر چه بیشتر مصرف آب و هزینه‌های کارگری بصورت روز افزون مورد توجه کشاورزان است همچنین برنامه ریزی مراکز تحقیقی و شرکت‌های سازنده ادوات کشاورزی جهت توسعه مکانیزاسیون برداشت این محصول در ترویج و توسعه کشت کنجد نقش بسزایی می‌تواند داشته باشد.

مسئول بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین در پایان اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار‌ها قیروکارزین با دارا بودن ۲۲ درصد سطح زیر کشت و ۲۰ درصد تولید کل محصول کنجد استان فارس از عمده تولید کنندگان کنجد در استان فارس است.

قیروکارزین به مرکزیت قیر در فاصله ۱۶۹ کیلومتری جنوب غرب شیراز واقع شده است.
انتهای پیام/م 

برداشت کنجد در قیروکارزین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.