اورژانس هوایی؛ راهکاری مناسب برای انتقال اعضای فرد دچار مرگ مغزی

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، همکاری اورژانس هوایی برای انتقال عضو به مراکز پیوند اعضا را یک پیشرفت بزرگ در کشور عنوان کرد و گفت: با همکاری اورژانس هوایی در انتقال اعضا به مراکز پیوند، گام موثری در موفقیت تیم پیوند اعضای کشور برداشته شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علی بهادر گفت: نخستین شبکه اهدای عضو مرگ مغزی در شیراز رقم خورد، قبل از اینکه مجلس شورای اسلامی اهدای عضو مرگ مغزی را تصویب کند، تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز به ریاست دکتر «سید علی ملک حسینی» با فتوای حضرت امام خمینی (ره) این کار را در شیراز آغاز کرد.

او ادامه داد: شبکه اهدای عضو جنوب کشور شامل استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، هرمزگان، یزد و اصفهان بود و زمانی که مورد مرگ مغزی در این استان‌ها گزارش می‌شد، اعضای اهدایی بیشتر با اتومبیل به شیراز منتقل می‌شد.

رییس دانشگاه اضافه کرد: در آغاز فعالیت تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اعضای مرگ مغزی از شهر‌ها و استان‌های دیگر با اتومبیل‌های استیجاری و یا آمبولانس به شیراز منتقل می‌شد، که بعد‌ها با تلاش و هماهنگی با سازمان هواپیمایی، کار انتقال اعضای اهدایی فرد دچار مرگ مغزی به صورت هوایی انجام می‌شود.

بهادر با تاکید براینکه با همکاری اورژانس هوایی و انتقال سریع اعضا به مراکز پیوند، گام موثری در پیوند عضو برداشته شده است افزود: به هر اندازه که بتوانیم اعضای فرد دچار مرگ مغزی را در کم‌ترین زمان به دست تیم پیوند اعضا برسانیم، درصد نتایج پیوند عضو موفقیت آمیز‌تر است.

ئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: در بسیاری از کشورها، بالگرد‌های ویژه‌ای برای انتقال اعضای مرگ مغزی وجود دارد که امیدواریم این موضوع در ایران نیز اجرایی شود.

او با اشاره به دستاورد‌های تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیرازگفت: سه ماه نخست امسال، ۱۴۵ پیوند کبد، ۹۹ پیوند کلیه، ۴ پیوند روده، یک پیوند قلب و ۲ پیوند پانکراس توسط تیم پیوند این دانشگاه در بیمارستان پیوند اعضای ابوعلی سینای شیراز انجام شده که برای ایرانیان افتخار بزرگی به شمار می‌رود.

این عضو تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز یاداور شد: علی رغم آمار بالای بیماران مرگ مغزی ناشی از تصادفات، تعداد بیماران نیازمند اهدای عضو بیش از تعداد بیماران مرگ مغزی است که امیدواریم فرهنگ اهدای عضو در تمام اقشار نهادینه شود.

در چند روز گذشته، کبد یک نوجوان ۱۶ ساله اهل لاهیجان که بر اثر تصادف با موتورسیکلت دچار حادثه شده بود، با تایید مرگ مغزی و رضایت خانواده، با اعزام یک جراح از شیراز به رشت، از بدن خارج شد و در کوتاهترین زمان ممکن به صورت هوایی به شیراز منتقل شد تا در بدن خانمی جوان که مبتلا به بیماری پیشرفته کبدی بود، پیوند زده شد، همچنین قلب این نوجوان با اورژانس هوایی به تهران منتقل و کلیه‌ها در رشت به بیماران نیازمند پیوند زده شد.
انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار