رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه وبویراحمدخبرداد

افزایش ۱۸ درصدی اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارائی‌های سرمایه‌ای در سال جاری

اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارئی‌های سرمایه‌ای استان امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۸ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه وبویراحمد در نشست شورای توسعه و برنامه ریزی استان اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارائی‌های سرمایه‌ای امسال استان را هزار و ۶۱۱ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که این میزان اعتبار در مدت مشابه پارسال هزار و ۳۹۷ میلیارد تومان بوده است.

نوروزی با بیان اینکه این اعتبار بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از دستگاه‌های اجرایی و سازو کار‌های قانونی تقسیم بودجه در بین شهرستان‌های استان توزیع شده است افزود:تکمیل طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت کاری بالا، اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی، طرح‌های اشتغالزایی، انطباق با سند ملی توسعه استان، خرد نشدن اعتبارات استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در اجرای طرح‌ها از جمله ملاحظات اساسی در توزیع اعتبارات تملک دارائی‌های سرمایه‌ای استان بوده است.

وجود ۲ هزار طرح عمرانی نیمه تمام  در کهگیلویه وبویراحمد

وی گفت:فصول توسعه و خدمات شهری. روستایی و عشایری، حمل و نقل، منابع آبی و آب و فاضلاب، فرهنگ و هنر و دین بیشترین سهم از اعتبارات را از محل اعتبارات تملک دارائی‌های سرمایه‌ای استان به خود اختصاص دادند.

نوروزی از وجود بیش از ۲ هزار طرح عمرانی نیمه تمام در بخش‌های مختلف در استان خبر داد و افزود: برای تکمیل این طرح‌ها به ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی اعتبارات امسال هزینه‌ای استان را ۲۵۴ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این میزان اعتبار ۱۷۱ میلیارد تومان آن مربوط به حقوق کارمندان رسمی دستگاه‌های اجرایی، ۱۱ میلیارد تومان مربوط به بازنشستگان، ۳۲ میلیارد تومان مربوط به حقوق کارکنان قراردادی دستگاه‌های اجرایی و بقیه مربوط به حقوق کارکنان شرکتی ادارات، اضافه کار، رفاهی، ماموریت و پرداخت هزنیه آب، برق و گاز و سایر موارد هزینه‌ای ادارات است.

نوروزی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید با آغاز به کارش در طی این شش سال نگاه ویژه‌ای به استان کهگیلویه وبویراحمد در زمینه تخصیص اعتبار داشته است ادامه داد:افزایش اعتبارات عمرانی استان از ۱۹۸ میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۳۸۶ میلیارد تومان در سال جاری، افزایش اعتبارات ملی استانی از ۲۷ به ۲۱۹ میلیارد، اعتبار متوارن از ۲۵ میلیارد به ۳۴۷ میلیارد تومان و همچنین افزایش اعتبارات ملی از ۱۰۰ میلیارد تومان سال ۹۲ به ۲۲۲ میلیارد تومان در سال جاری خود گواه این مدعا است.

افزایش ۱۱ درصدی اعتبارات عمرانی استان

وی سهم پارسال درآمد‌های استانی برای وصول توسط دستگاه‌های اجرایی مختلف را ۲۸۷ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت:از این میزان ۲۷۲ میلیارد تومان آن وصول شده است.

نوروزی افزود: سهم وصول درآمد‌های امسال استان توسط مجلس ۳۶۲ میلیارد تومان است.

وی از افزایش ۱۱ درصدی اعتبارات عمرانی استان اعم ازملی و استانی در سال جاری خبر داد و بیان کرد:پارسال سرجمع اعتبارات استان در حوزه عمرانی هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان بوده که امسال این اعتبار به هزار و ۳۴۸ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

نوروزی افزایش اعتبارات هزینه‌ای استان از ۲۱۵ میلیارد تومان پارسال به ۲۵۴ میلیارد تومان در سال جاری را یکی دیگر از توجهات دولت تدبیر و امید به استان برشمرد و گفت:۱۸ درصد افزایش اعتبار در این بخش داشتیم.

وی پیگیری نمایندگان مجلس، مدیریت اجرایی استان در سنوات گذشته را در کنار نگاه دولت از عمده دلایل افزایش اعتبارات استان در حوزه‌های مختلف در ۶ سال گذشته دانست و افزود: محور پاتاوه به دهدشت، راه آهن یاسوج به اقلید، محور گچساران به بهبهان و بابامیدان و یاسوج به اقلید و سمیرم، پارک علم و فناوری استان از جمله طرح‌هایی بودند که با تلاش مجدانه نمایندگان استان افزایش اعتبار داشتند.

۲ هزار و ۶۰۰ کلاس درس غیراستاندارد در مدارس

زارع پور مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد هم با انتقاد از تخصیص کم اعتبار به حوزه آموزش گفت: ۲ هزار و ۶۰۰ کلاس درس غیراستاندارد در مدارس، ۲۵۰ سرویس بهداشتی غیر قابل استفاده و همچنین ۵ هزار و ۲۶۰ بخاری غیراستاندارد در مدارس و کلاس‌های درس استان وجود دارد که برای بازسازی، تعمیر و یا استاندارد سازی آن‌ها نیاز به اعتبار زیادی است که باید آموزش و پرورش را با تخصیص اعتبار خوب جهت رفع این مشکلات کمک کنند.

مدیرکل صداوسیمای کهگیلویه وبویراحمد هم با اشاره به اهمیت و جایگاه والای فرهنگ، هنر و آموزش در شرایط کنونی کشور و محروم بودن بخشی از مردم ساکن در مناطق کوهستانی و کور استان از کانال‌ها و برنانه‌های رادیویی و تلویزیونی گفت:در توزیع اعتبارات بویژه اعتبار متوازن باید مناطق محروم را برای سیگنال رسانی به آن‌ها بیشتر در نظر گرفت.

رئوف با بیان اینکه بر اساس قانون بودجه باید دستگاه‌های اجرایی ۱ درصد از اعتبارات هزینه‌ای خود را به صداوسیما اختصاص دهند از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان خواست جهت پیشبرد اهداف این سازمان تحقق تخصیص این اعتبار را به روز‌های آخر سال موکول نکنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان نیز با بیان اینکه هم اکنون ۵۵ طرح عمرانی در حوزه‌های مختلف بهداشت و درمان با پیشرفت کاری بالای ۹۳ درصد در حال اجرا است گفت: برای تکمیل این طرح‌ها به بیش از ۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

یزدانپناه افزود:چنانچه اعتبارات خوبی برای تکمیل این طرح‌ها به دانشگاه علوم پزشکی اختصاص دهند تمامی این طرح‌ها در هفته دولت امسال به بهره برداری می‌رسد.

نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه باید تمامی ابعاد و همچنین سهم اعتبارات تخصیص یافته از محل‌های محتلف به شهرستان کهگیلویه بزرگ به طور دقیق مشخص و بیان می‌شد گفت:باید بعد از توزیع نحوه هزینه کرد اعتبارات هم توسط مدیران دستگاه‌های اجرایی و سایر دستگاه‌های نظارتی به خوبی رصد و نظارت شود.

هاشمی پور همچنین بر تکمیل طرح‌های نیمه تمام در استان تاکید کرد و افزود:مدیران و ناظران دستگاه‌های اجرایی باید حین اجرای طرح‌های عمرانی بر ارتقا کیفیت طرح‌ها نظارت کرده تا از هدررفت سرمایه‌های ملی و دوباره کاری جلوگیری شود.

وی همچنین توجه به زیباسازی ورودی شهرها، توجه ویژه برای خدمات رسانی و ایجاد زیرساخت‌ها در روستا‌ها برای جلوگیری از مهاجرت به شهر‌ها و گسترش پدیده حاشیه نشینی تاکید کرد.

کمبود زیرساخت‌های لازم در مناطق حاشیه نشین

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به افزایش جمعیت و توسعه شهری یاسوج و نامتوازن بودن امکانات و زیرساخت‌های لازم متناسب با این جمعیت در این شهر گفت: مسوولان باید نگاهی فرابخشی به مرکز استان داشته باشند.

زارعی گردشگری را یکی از ظرفیت‌های مهم و بالای شهرستان‌های بویراحمد و دنا برشمرد و افزود:باید کارگروه گردشگری جهت استفاده و سرمایه گذاری بهینه در این بخش در استان فعال شود.

وی به گسترش پدیده حاشیه نشینی در شهر یاسوج و کمبود زیرساخت‌های لازم ازجمله فضا‌های آموزشی و کلاس درس در این شهر گفت:بر اساس آمار‌های موجود حدود ۶۰ هزار دانش آموز تنها در شهر یاسوج تحصیل می‌کنند که باید مسوولان فکری به حال این موصوع کنند.

استاندار هم با بیان اینکه طرح‌های نیمه تمام زیادی در استان وجود دارد گفت:مدیران دستگاه‌های اجرایی باید از کلنگ زنی طرح جدیدخودداری و طرح‌های نیمه تمام خود را را راعایت اولویت بندیبه اتمام برسانند.

حسین کلانتری استفاده از اعتبارات اسناد خزانه اسلامی یکی از مهمترین راهکار‌ها برای جبران کسری بودجه توسط دستگاه‌های اجرایی در پیشبرد اهداف و تکمیل طرح‌های خود دانست و افزود:چنانچه اعتبارات اسناد خزانه دستگاه اجرایی برگشت بخورد با قاطعیت و بدون تعارف با مدیر سهل انگار و متخلف آن دستگاه برخورد می‌شود.

وی همچنین بر استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در اجرا و تکمیل طرح‌ها تاکید کرد و گفت:مدیران دستگاه‌های اجرایی باید با در نظر گرفتن مشوق‌های لازم زمینه حضور سرمایه گذاران را در استان فراهم کنند.

کلانتری در ادامه به تلاش دشمنان برای برای به حداقل رساندن منابع مالی کشور اشاره کرد و ادامه داد:راهکار مهم برای مقابله با نقشه شوم دشمنان تکیه بر توانمندی‌های داخلی و استفاده حداکثری از منابع موجود داخل کشور است.

در این نشست برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی از نحوه توزیع اعتبارات و همچنین فرمانداران از هماهنگ نکردن با آن‌ها جهت توزیع و تامین بودجه طرح‌های حوزه خود انتقاد و خواستار بازنگری در توزیع اعتبارات شدند.

 انتهای پیام/غ

 

 

برچسب ها: بودجه ، حمل و نقل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.